ANNONS
Annons

Äldre blixt - Braun 370BVC

Produkter
(logga in för att koppla)

mw7009

Medlem
Hej!

Jag har fått tag i en gammal Braun 370BVC-blixt. Tyvärr följde inte manualen med. Undrar om det är någon som vet lite om dess funktioner som finns förutom det helt manuella läget. Bifogar en bild av baksidan med kontrollerna. Den transparenta spaken går att flytta på, och skivan med skalorna roterar efter val av filmhastighet.

Till exempel: Läget Computer - det verkar finnas normal styrka och fyra varianter med olika styrkor. Skall man helt enkelt titta på skalorna och matcha avstånd och bländare och anpassa sig efter de kombinationer som blir? Om vi tar ett extremt exempel och jag kör så som blixten är inställd på bilden, så antar jag att jag skall använda bländare 64 (extremt var det ja) om mitt motiv befinner sig på 1.2 meters avstånd...? Är det rätt uppfattat tro?

Alla tips emottages tacksamt!
Mvh Johan

Bilagor

• blixt.jpg
    blixt.jpg
    25.3 KB · Visningar: 501
Ojdå

Ja, jag är medveten om att blixten inte ens är intälld på Computerläge på bilden, men låt oss låtsas att det är så... :)

//johan

Ahh!! En sån har jag haft för många år sedan. (sålde den 1986) Jag blir jättenostalgisk när jag ser bilden och minns precis hur den funkar. (tror jag..)
Ställ in rätt ISO med vredet först.

Manual: Fast läge med full styrka. Kör manuellt på kameran med min synktid, ex. 1/125s. Kolla den VITA meterskalan baktill. Är det 10m till motivet ska det alltså vara bländare 8 (med ISO400) och blixt rakt fram.

Computer: Kör manuellt på kameran och 1/125s igen. Ställ in en bländare på kameran och motsvarande läge för spaken baktill (VITA bländarskalan). Nu kan du vrida blixthuvudet om du vill. Trycker du på den röda knappen slår en blixt. Om ljuset räcker till (mäts genom lilla hålet framtill) lyser den gröna mittlampan någon sekund. Förblir den släckt får du prova med större bländare.

Variopower: Ställbar, fast styrka. Samma som manuell men du matchar den blå meterskalan med inställd bländare.

Det finns en mattskiva man kan fälla upp framför reflektorn, men jag vet inte om den lyckades göra ljuset så mycket mjukare. Prova och se.

Blixten är himla bra och lättanvänd.
Jag blev känd som 'galningen' i åttan som köpt en jätte-blixt för svindlande femhundra kronor... :)

Senast ändrad:
Lysande, tack så mycket Mats!

En följdfråga - minns du om man är tvungen att hålla sig till de fem gula kvadraterna i Computerläge, eller kan man flytta spaken till vilket läge som helst...?

//johan

ps. när vi ändå är inne på 80-talet så delar jag ut ett pluspoäng till den som minns vilket nummer av Aktuell Fotografi som ligger under blixten på bilden. :)

Hmmm...jag minns inte riktigt vad det lilla fönstret på spaken skulle vara bra till. Jag kanske kommer på det...

mw7009 skrev:

En följdfråga - minns du om man är tvungen att hålla sig till de fem gula kvadraterna i Computerläge, eller kan man flytta spaken till vilket läge som helst...?
Du kan köra spaken i vilket läge som helst, men jag kan inte smälta att jag inte kan förklara kvadraternas existens...kommer jag på nåt skriver jag.
Det extra strecket för bländaren på plastspaken är kompensation för den uppfälbara spridlinsen framtill, dvs ett bländarsteg.
Det fanns en SCA-adapter att köpa till den för bl.a. Canon och Nikon. Kanske kvadraterna har med den att göra.

Jag har använt min 370BVC i över 20 år och den går som en klocka fortfarande.

Linmajons beskrivning är helt korrekt. Computer-läget är alltså ett automatik-läge, där ljuset mäts med en liten sensor på blixtens framsida. Sensorn ska alltid riktas mot motivet, medan blixthuvudet kan riktas mot valfri reflekterande yta. Om du är osäker på om ljuset räcker till, fyra av blixten med den röda knappen och kolla att gröna lampan tänds.

Kvadraterna kan du strunta i. Deras enda funktion är att markera korrekta exponeringar för Polaroids och Kodaks direktbildskameror modell 70-tal. Knappast aktuellt för dig, förmodar jag...?

Acke: Hehe, nej det är inte så aktuellt med direktbildskameror för mig just nu.

Tack för all info! Även om det bästa är att prova sig fram så underlättar det ju alltid med lite grundläggande kunskaper om prylarna.
Det känns som om det är en blixt jag kommer att få glädje av trots ålder och avsaknad av TTL osv osv. Lite synd att plasten framtill har börjat gulna lite av ålder, hoppas det inte påverkar resultatet alltför mycket. :)

//johan

Jag vill bara instämma i vad Acke säger. Jag har också kört min 370BVC i 20 år och den går fortfarande lika bra. En av de största fördelarna, tycker jag, är att blixthuvudet är vridbart både vertikalt och horisontellt. Bara du riktar mätcellen mot motivet så är det min erfarenhet att blixtexponeringen blir kalas.

Vem behöver TTL.......?

Hehe, det verkar som om en mini-fanclub håller på att bildas här... Är det någon som vet när 370:an började tillverkas? Kommer att använda den mest ihop med min Chinon CE-4 och det känns som att de är ganska samtida...?

Nu skall jag in till stan (GBG) och bland annat fota bandet som spelar på synthklubben RomoNight. Klubben spelar synthmusik från tidigt 80-tal. Tyvärr får inte blixten följa med den här gången utan jag litar på att Tri-X vid 1600 löser uppgiften, men jag antar att 370:an skulle känna sig hemma tidsmässigt? :)

/johan

Hej!

En till ägare av denna gamla trotjänare. Köpte min BVC370 när jag höll på med mitt examensarbet i gymnasiet, 1979 (usch är jag så gamal). Jag har min kvar och manualen! Kvadraterna och P'et är inställningar för Polarid film respektive Kodak direkt film, alltså inget att bry sig om vid normal fotografering.

MVH

Hehe, jag råkade köpa en sån här blixt på loppis idag för en femtiolapp helt ovetandes om vilken samlad kunskap det fanns på fotosidan om den!

Ovanstående beskrivningar var suveräna, nu förstår jag ju hur den funkar. Tack för det!

Är det månntro någon som har koll på vad blixten har för utlysningsvinkel med och utan vidvinkelskivan också?

Ytterligare en ägare av Braun 370 blixt. Jag har två st. som jag köpte begagnade för över 20 år sen. Använde dem mest till rally bilder,den ena vid kameran och den andra med slavtändare monterad. Dom har låg strömförbrukning. Har fungerat oklanderligt jämt.

jimh skrev:

Är det månntro någon som har koll på vad blixten har för utlysningsvinkel med och utan vidvinkelskivan också?

Jag letade upp manualen till min blixt. I tabellen för tekniska data står det 75 grader utan vidvinkelskivan och 92 grader med vidvinkelskivan. Eller som de uttrycker det i texten.

"Reflektorn belyser ett rektangulärt fält som hos alla filmformat täcker bildfältet hos ett normalobjektiv. Genom att svänga in vidvinkelskivan förstoras det utlysta fältet så mycket att även bildfältet för 28 mm vidvinkel för småbildsformatet utlyses"

Thomas F

Jag vill också tacka för en fin vetskap.
Har haft en lääännnnge och aldrig blivit klok på den. Nu kanske man kan få fram en blixtbild från den gamla mellanformaten.
Jag har dock använt den koplad till en nikonkamera med nikon SB-24 och då har "reliken" slocknat vid rätt exponering.vilket har varit lyckat.
Tack igen./-Anders

En fråga?
Min tjuter som en stucken gris hela tiden.
Även när den laddat upp färdigt.
Troligen nåt som man/motiven får stå ut med.
Men det kan ju finnas nån som vet om det är nåt man kan göra åt det?
-Anders

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar