Annons

Äldre analoga vidvinklar

Produkter
(logga in för att koppla)
När det gäller äldre zoomar, är rådet att avstå relevant för alla zoomar eller gäller det endast telezoomar? En 28-70 t.ex kulle det kunna vara något att ha?
Jag skulle säga att det är precis tvärtom. Det är lättare att göra en telezoom än en normal- eller vidvinkelzoom eftersom man inte behöver bry sig så mycket om distorsion vid snäva bildvinklar.
 
När det gäller äldre zoomar, är rådet att avstå relevant för alla zoomar eller gäller det endast telezoomar? En 28-70 t.ex kulle det kunna vara något att ha?

Hej !

En som jag har och är användbar är OM 35-70 3,5-5,6 ( om jag minns rätt) levererades
som kitoptik till OM40, En liten optik, visserligen med en ljusstyrka som som
får stora starka karlar att bli gråtfärdiga, men användbar skärpa, ungefär
som Canon 17-55 2,8 som dock är något bättre.

Gäller inte OM 35-70 3,6 i varje fall inte den jag har, den försvarar sin plats bättre i glasskåpet,
de 28-70 jag har och har haft ansåg jag som värdelösa till film, vilket nog
gäller de flesta 80-tals zoomar.

Se upp med OM zoomar, det finns ett antal med snarlika data.
Den optik som är avsedda till OM707 mfl, Olympus OM AF. saknar avståndsring och
är då aningen svår att använda. Undvik.


//MW
 
Nu har jag fått några gluggar. Dum fråga, men nu har jag ju två blämdare.. En på kameran och en på objektivet, Vad ska jag sätta den i kameran på?
 
Verkar som om bara vissa gluggar låter mig vrida på kamerans inställningar medan andra gör att det står M där bländaren tidigare stod. Vad göra?
 
Verkar som om bara vissa gluggar låter mig vrida på kamerans inställningar medan andra gör att det står M där bländaren tidigare stod. Vad göra?
Med manuella objektiv utan koppling till kameran är enda möjligheten att vrida på bländarringen. Du kommer då dessutom se genom vald bländare i sökaren innan du tar bilden, till skillnad från automatiska objektiv som bländar ner först när du trycker av. Detta innebär att det kan vara fördelaktigt att fokusera först och sen blända ner, så att du lättare ser var skärpan hamnar i sökaren.
 
Med manuella objektiv utan koppling till kameran är enda möjligheten att vrida på bländarringen. Du kommer då dessutom se genom vald bländare i sökaren innan du tar bilden, till skillnad från automatiska objektiv som bländar ner först när du trycker av. Detta innebär att det kan vara fördelaktigt att fokusera först och sen blända ner, så att du lättare ser var skärpan hamnar i sökaren.

Tack för informationen.

Men med ex Olympus objektiven så går det att blända både på kameran och objektivet (Bilden påverkas av att både snurra på kamerans bländarhjul och att fra i bländarringen. Hur är det ens möjligt? Kameran har väll ingen bländare (fysik). Bländaren i objektivet rör ju inte på sig när jag bländar upp och ned i kameran. Ändå påverkas bilden? Är jag trög eller har jag missat något. Vad ska kameran stå på för att objektivets bländare ska fungera korrekt?
 
Löste sig, för dom som tror att jag är knäpp. Jag missade att det satt ett litet chip på adapteringen som skulle programmeras för att kameran ska fungera korrekt Jag plockade bort chippet och tar tag i hackande en annan dag. :)
 
Löste sig, för dom som tror att jag är knäpp. Jag missade att det satt ett litet chip på adapteringen som skulle programmeras för att kameran ska fungera korrekt Jag plockade bort chippet och tar tag i hackande en annan dag. :)

Hej !

Programerbara är en stor fördel, de jag använder går att ställa in så
de ger en fast bländare, 5,6 rekomenderas, dels för att det brukar vara
den skarpaste på bra objektiv, dels för att af-indikeringen brukar fungera.

Sen måste objektiven ställas nerbländat på 5,6, detta för att
ljusmätningen ska stämma.
På Canon är det lite egendomligt, på nått sätt måste kameran
veta inställd bländare för att ge rätt resultat, dvs att mäta på
2,0 sen blända ner till 5,6 och sen justera tiden stämmer nte.

//MW
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.