Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Äganderätten av digitala bilder!

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej

Du får då inte den checksumma som kameran räknar ut. Antar att tex Canon har ena delen av DES krypteringen så varken du eller jag kan få fram den, den andra ligger i kameran.

Då kan vi inte enkelt återskapa en av Canon verifierbar checksumma som stämmer.

PGP har backat tror jag, de har DES (dubbel) med RSA bara för nyckeln till DES tror jag.

Det var ju ett regält bråk ett tag och sedan piggar det upåp prestandat.....

Senast ändrad:
Hej

;-)

Kan vara kul för oss datornördar att hämnas lite....

Dock är DES ett sätt att kryptera som bla Bankomater och vissa dosor till Internetbanker använder.

Framtaget av IBM till Amerikanska staten för bra länge sedan. Den knäcks på mindre än ett dygn idag on nyckeln, lösenordet, är 56bitar (7 tecken).
Man har därför förstärkt den genom att kryptera två eller tre ggr. dubbel/trippel DES om jag förstått det hela rätt.

För den som är intresserad finns en bra pocket, Code Book (Kodboken) av Simon Singh, den finns både på engelska och svenska.

Handlar om allt från Cleopatra och andra älde kändisars sätt att dölja älskare/krig fram till dagens superkrypton via andra världskrigets kodmaskiner.

Skriven för vanliga dödliga, dvs inget teknsikt/matematiskt djuplodande..

Re: Tufft problem!

Peiman skrev:
Men problem är till för att lösas!

Vattenmärkning går att ta bort om man använder vissa program.

Seriemärkning i raw-filer måste också gå att ändra. (Bara att leta fram serienr-strängen, ändra och spara).

En krånglig lösning och dyr sådan (men väldigt säker) vore att spara bilderna på ett minne av något slag och sedan skicka dessa till sig själv i ett rekomenderat brev.

Så här gör musikproducenter med sina låtar t. ex.

Kanske kan man bränna alla bilderna från ett fullt minne på en cd-skiva och skicka...(billigare alternativ)

Ett annan lösning kan vara att kameratillverkarna ser till att alla bilder som tas kan sparas med serienr på bilderna just när man ska spara dem på CD-skiva och inte spara serienr när man ska redigera och mixtra. Samtidigt så sparas alla serienr i en databas i kameran. Serienummer på bilderna kan då jämföras med databasen och problemet är löst.

Mvh,
Peiman

Hur kopplar man det rekomenderade brevet med CD'n eller minneskortet som bevis!?

Nyfiken!

Problemet med digitala bilder är att så fort du visar dem på skärmen går det att kopiera dem bit för bit, så om du i något sammanhang visar orginalet på en skärm går det att göra en identisk kopia som lika gärna skulle kunna vara orginal den.

Det enda sättet jag kan tänka mig att få auktoritet på något sådant är att bränna ner orginalen på en CD och få den arkiverad och förseglad med datering och notarie och grejer innan man skickar dem vidare till någon annan.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar