Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Hyra utrustning
- Trådstartare joakimm
- Start datum
F.Eliasson
Aktiv medlem
Ingen aning och aldrig hört talas om ett ställe som renodlat hyr ut Pentaxgluggar.
Bästa är väl om alla vi hängivna Pentaxianer organiserar oss och upprättar ett register på vilka som kan tänka sig hyra ut vilka gluggar.
Bästa är väl om alla vi hängivna Pentaxianer organiserar oss och upprättar ett register på vilka som kan tänka sig hyra ut vilka gluggar.
joakimm
Aktiv medlem
Ja, det tycker jag låter som en bra idé! Ska vi starta en ny tråd eller använda denna för att se vilket intresse som finns för detta?
Nått slags system för hur uthyrningen går till måste isåfall också upprättas. T.ex. så kan man tänka sig att man till en början lånbyter gluggar, d.v.s. att man lånar ut en av sina egna objektiv och får låna ett annat som utbyte. Vid väldigt stora prisskillnader gluggarna emellan läggs någon form av deposition.
Eftersom långt ifrån alla som använder Pentax och är medlem på denna sidan kan ha råd att införskaffa alla objektiv man vill ha så tror jag att detta skulle vara ett bra sätt att kunna vidga sitt fotograferande.
/ Jocke
Nått slags system för hur uthyrningen går till måste isåfall också upprättas. T.ex. så kan man tänka sig att man till en början lånbyter gluggar, d.v.s. att man lånar ut en av sina egna objektiv och får låna ett annat som utbyte. Vid väldigt stora prisskillnader gluggarna emellan läggs någon form av deposition.
Eftersom långt ifrån alla som använder Pentax och är medlem på denna sidan kan ha råd att införskaffa alla objektiv man vill ha så tror jag att detta skulle vara ett bra sätt att kunna vidga sitt fotograferande.
/ Jocke
joakimm
Aktiv medlem
FotoZ skrev:
För mellanformatssystemet har det funnits viss uthyrningsverksamhet. Har för mig att det bl a var en firma i Frihamnen, Stockholm. Men detta är flera år sedan. För dagens system känner jag inte till någon uthyrningsverksamhet alls.
Vad tror du om förslaget? Skulle det vara genomförbart om folk engagerar sig? Det borde vara av intresse, men det är bara vad jag tror.
F.Eliasson
Aktiv medlem
Det borde ju vara ganska lätt att upprätta ngt sorts protokoll som med ett fåtal punkter beskriver att man förbinder sig till att ersätta eventuella skador osv så alla känner sig säkra.
Idén med deposition är bra, det i kombination med ett "regelverk" som alla förbundit sig följa borde få folk att känna sig trygga i lånbyten och uthyrning av dyrgriparna
Lättast är väl att man börjar med en tråd kanske, och startar en intressegrupp här på FS, och kanske ännu längre fram om intresse finns en egen sajt med register över medlemmarna och vilken utrustning som kan lånas/hyras.
Bara man försöker hålla det så enkelt som möjligt borde det gå att genomföra.
Idén med deposition är bra, det i kombination med ett "regelverk" som alla förbundit sig följa borde få folk att känna sig trygga i lånbyten och uthyrning av dyrgriparna
Lättast är väl att man börjar med en tråd kanske, och startar en intressegrupp här på FS, och kanske ännu längre fram om intresse finns en egen sajt med register över medlemmarna och vilken utrustning som kan lånas/hyras.
Bara man försöker hålla det så enkelt som möjligt borde det gå att genomföra.
Chewbacca
Aktiv medlem
Ja jag tycker det var en bra idé. Borde inte vara så krångligt. Har man sönder nått så ersätter man väl det?
Problemet som kommer uppstå i så fall är ju om det är något som var fel redan från början och uthyraren/lånaren inte talar om det och man inte märker det?
Man kanske kan bytlåna och fota en dag/kväll ihop så ser man ju hur gluggen behandlas också.
Men Pentaxianer är ju ärliga ändå
Edit: Plus att man väl är mer rädd om andras saker än sina egna
Problemet som kommer uppstå i så fall är ju om det är något som var fel redan från början och uthyraren/lånaren inte talar om det och man inte märker det?
Man kanske kan bytlåna och fota en dag/kväll ihop så ser man ju hur gluggen behandlas också.
Men Pentaxianer är ju ärliga ändå
Edit: Plus att man väl är mer rädd om andras saker än sina egna
joakimm
Aktiv medlem
Precis! Knappast så att man vågar behandla andras utrustning som man behandlar sin egen, skulle jag hyra/låna ett objektiv skulle jag vara livrädd för att utrustningen i fråga skulle gå sönder.
Hoppas att fler nappar på detta! Isåfall är det kanske läge att starta en tråd där vi vidare behandlar frågan.
Hoppas att fler nappar på detta! Isåfall är det kanske läge att starta en tråd där vi vidare behandlar frågan.
jido
Aktiv medlem
Det vore klart intressant, tycker jag. Dessutom kan vi ju använda funktioner som redan finns här på FS: http://www.fotosidan.se/classifieds/?type=rntw&skip=0
snysop
Aktiv medlem
Jag hade helre sett en "objektivbytarträff". Att man under en dag träffas och får låna varandras saker och gå runt och fota med. Sen på eftermiddagen (eller när man vill) så lämnas allt tillbaka till sina ägare.
Att skicka sina saker kors och tvärs är inte så jättekul...? Posten är ju inte direkt försiktiga.
Att skicka sina saker kors och tvärs är inte så jättekul...? Posten är ju inte direkt försiktiga.
Chewbacca
Aktiv medlem
snysop skrev:
Jag hade helre sett en "objektivbytarträff". Att man under en dag träffas och får låna varandras saker och gå runt och fota med. Sen på eftermiddagen (eller när man vill) så lämnas allt tillbaka till sina ägare.
Ja det låter smidigare.
Fast har man välpacketerat så är det väl ingen fara. Hur många har nån gång fått ett trasigt objektiv man just har köpt?
Sen är väl posten skyldiga att ersätta skadat material?
joakimm
Aktiv medlem
snysop skrev:
Jag har inget emot att skicka min saker, bara man förpackar det väl så är det ingen fara Men det är ju förstås upp til var och en om man vill vara med i registret Sen skulle jag gärna se att en slags träff anordnas, utöver verksamheten då vill säga.
joakimm
Aktiv medlem
Chewbacca skrev:
Fast har man välpacketerat så är det väl ingen fara. Hur många har nån gång fått ett trasigt objektiv man just har köpt?
Precis, jag tror inte att det är någon större fara, många köper ju sina objektiv på nätet och jag vill påstå att detta är vanligare än att köpa "över disk". Redan då utsätts objektiven för en transport och som sagt, så länge man packeterar det väl så är det ingen fara.
Sen är det som sagt upp till var och en om man vill bytlåna objektiv
Hoppas att folk engagerar sig i detta!
snysop
Aktiv medlem
Chewbacca skrev:
Nej. Det är dom inte. Kanske om man skickar som paket eller rek. Men inte vanliga brev.
Bofoto2
Aktiv medlem
Pol
Det går att starta en objektivpol oxå, som en bilpol ungefär. Där medlemmarna tex lägger in ett tusen kronor var, med 10 medlemmar blir det 10.000:- och med 100 medlemmar blir det 100.000:- att köpa objektiv för. mycket möjligheter och mycket som kan diskuteras om hur man ska göra...
Om man räknar ut vad alla Pentax objektiv över 2000:- kostar som finns listade på Cyber hamnar man på ca 145.000:-
Rolig tanke i alla fall...
Det går att starta en objektivpol oxå, som en bilpol ungefär. Där medlemmarna tex lägger in ett tusen kronor var, med 10 medlemmar blir det 10.000:- och med 100 medlemmar blir det 100.000:- att köpa objektiv för. mycket möjligheter och mycket som kan diskuteras om hur man ska göra...
Om man räknar ut vad alla Pentax objektiv över 2000:- kostar som finns listade på Cyber hamnar man på ca 145.000:-
Rolig tanke i alla fall...