Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tamron 200-500

Produkter
(logga in för att koppla)

Hajjen

Aktiv medlem
Jag är mycket för att fota djur. Har blivit mer för att fota vilda djur, och tänker köpa ett bra objektiv. Har fått tips om Tamron 200-500. Tror ni den passar bra?

Har dock inte hittat något ställe som säljer det relativt billigt.
Har sett folk som har köpt den för mellan 5 och 7 tusen. men jag har inte hittat en affär som säljer under 10.
 
En bra glugg. Om man har användning för den vill säga. Det har inte jag haft, så om du har en Nikon kamera kan du få köpa mitt som är i nyskick (knappt använt) för 7500 kronor. Med kartong, motljusskydd, väska och allt.

Vänliga hälsningar

Christian
 
Hajjen skrev:
Har sett folk som har köpt den för mellan 5 och 7 tusen. men jag har inte hittat en affär som säljer under 10.
På Cyberphoto kostar den strax under 9000 kr, på B&H 800 USD, vilket tullat och klart i Sverige blir ungefär 7000 kr.

Fast om jag var du skulle jag nog vänta på Sigmas nya 150-500 med OS. Ett trevligt alternativ i ungefär samma prisläge -- om det motsvarar förväntningarna.
 
Tack för era svar.

En fråga, vad väger tamronobjektivet?

Jag blir dock mer och mer frustrerad. Har sökt runt på internet på både tamron och sigmas objektiv, har hört både posetiva och negativa saker.
Några säger att det är omöjligt att fånga rörliga djur med tamrons. Men det är ju det jag vill?
 
Re: Tack för era svar.

Hajjen skrev:
En fråga, vad väger tamronobjektivet?

Jag blir dock mer och mer frustrerad. Har sökt runt på internet på både tamron och sigmas objektiv, har hört både posetiva och negativa saker.
Några säger att det är omöjligt att fånga rörliga djur med tamrons. Men det är ju det jag vill?
Skulle gissa på att det beror på att största bländaren är 6.3 på 500mm. Det krävs alltså en stadig mängd ljus för att få 1/500 i slutartid som du behöver för att undvika oskärpa. Vill du dessutom blända ner ett steg eller två blir det höga iso eller fullt solljus som gäller.
Jag får ofta problem med mitt 70-300 som har 5,6 som största bländare. Om det inte är solljus är det inte helt lätt att hålla det stadigt utan stabilisering.
 
Det funkar med rörelse, men då skjuter ISO:t i höjden.
Det gäller även att praktisera det man kan om fågeljakt inom fotograferingen med. Följ med motivet, krama av skottet och fortsätt följa även efter att man skjutit. Det gjorde jag visst inte riktigt på denna bild.

ISO:400
500 i brännvidd
Minns inte om telekonvertern satt på eller inte.
http://stilbild.nu/duvan.JPG
 
Hajjen skrev:
Några säger att det är omöjligt att fånga rörliga djur med tamrons. Men det är ju det jag vill?

Latjo - då lyckades jag med det omöjliga, igen, för några timmar sen! Från en kajak på ett tämligen blåsigt hav dessutom! (så klart det går, lyssna inte på sånt nonsens - det kommer bara från folk som tror mer på att köpa nya prylar än att lära sig använda de dom har)

Per

Svärta, Tamron 200-500@440mm f6,3:

Större
 

Bilagor

  • sjoorre.jpg
    sjoorre.jpg
    89.7 KB · Visningar: 286
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.