Annons

Systemkamera för nybörjare

Produkter
(logga in för att koppla)

sandkaka

Medlem
Halloj,
Jag är riktigt sugen på att införskaffa mig en systemkamera nu inför sommaren och tillhörande semestrar. Jag är helt klart fotointresserad, men någon vettig kamera har jag dessvärre aldrig haft. Nu är det så att jag letar efter en fin systemkamera, men det hela känns som en djungel av olika kameror som verkar rätt så snarlika i mina ögon.
Den helt klart populäraste nybörjarkameran verkar ju helt klart vara Canons EOS 400D, men om jag inte har sett helt fel finns det en EOS 400D som heter Rebel XTi också.. Är det samma kamera, eller är det några skillnader mellan dessa två? Har även hört att 400D är rätt så liten, och med tanke på mina stora händer kanske det inte är så passande?
Sedan är väl EOS 40D en mer avancerad systemkamera, men är den något att satsa på? Nikon har jag sett ha ett par systemkameramodeller i samma prisklass, men de har jag ingen som helst koll på. Övriga märken desto mindre..

Sedan har jag kikat på ebay och sett att den låga dollarn gjort att import av kameror är otroligt lönsamt. Är det för stora risker med det (garanti odyl), eller är det värt att satsa på?

Vad säger ni att jag ska satsa på? Fördelar och nackdelar med olika kameror?

Tack på förhand
 
Nikon D40, D40x, D60, Canon 400D, 450D, Pentax k100D, k200D, Sony A100, A200, Olympus e-410 eller e-420. Det spelar ingen roll vilken.
Har du inga väldigt specifika krav så är det bäst att åka till närmsta fotoaffär och be att få känna på kamerorna jag precis radade upp. Välj sen den som ligger bäst i handen.

Ja XTi är samma som 400D. Canon envisas med att ha andra namn på sina instegskameror i USA.
 
Hej igen!
Det är nu bestämt att jag ska införskaffa mig en Nikon D80, men jag tvekar angående vilket objektiv jag ska ha till kameran. Jag vill ha ett all-around-objektiv som fungerar för det mesta. Några förslag?

Tack på förhand
 
sandkaka skrev:
Hej igen!
Det är nu bestämt att jag ska införskaffa mig en Nikon D80, men jag tvekar angående vilket objektiv jag ska ha till kameran. Jag vill ha ett all-around-objektiv som fungerar för det mesta. Några förslag?

Ett Nikon kit-objekt, det ger mest för pengarna!

Av dessa:

18-70: bäst
18-135: bra, med längre omfång
18-55: billigast, men förvånansvärt bra
18-200 VR: dyrast, mest omfång, med skakreducering, men sämst kvalitet

Per.
 
18-200mm är det mest allround du kan få till lägsta möjliga pris. Vill du få bättre kvalitet på bilder så får du hala upp fler pengar och köpa flera objektiv.
 
Maxieboy skrev:
18-200mm är det mest allround du kan få till lägsta möjliga pris. Vill du få bättre kvalitet på bilder så får du hala upp fler pengar och köpa flera objektiv.

Enligt många bedömare och mätningar, så är 18-200 det sämsta av Nikons kitobjektiv. Det gör det inte dåligt, långt därifrån, men det finns andra som är bättre.

Per.
 
perstromgren skrev:
Enligt många bedömare och mätningar, så är 18-200 det sämsta av Nikons kitobjektiv. Det gör det inte dåligt, långt därifrån, men det finns andra som är bättre.

Per.
Då kanske jag ska se upp för det.. Finns det något annat objektiv du kan rekommendera?
 
sandkaka skrev:
Då kanske jag ska se upp för det.. Finns det något annat objektiv du kan rekommendera?

Nej, du ska inte se upp för det alls! Vad jag menade var att det är sämst rent optiskt i den här kvartetten, men fortfarande alldeles utmärkt till vad det är avsett för, semesteroptik.

Det finns inget billigt som är optiskt perfekt med 10 gångers zoomomfång! Du måste välja och göra en avvägning mellan kvalitet, pris och bekvämlighet. Jag skulle välja 18-70 om jag vore som du.

Per.
 
perstromgren skrev:
Ett Nikon kit-objekt, det ger mest för pengarna!

Av dessa:

18-70: bäst
18-135: bra, med längre omfång
18-55: billigast, men förvånansvärt bra
18-200 VR: dyrast, mest omfång, med skakreducering, men sämst kvalitet

Per.

Bra o kort överblick, å tycker också du ska skaffa ett 18-70, ett helt steg ljusstarkare än 18-55 på 55m tex:)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.