ANNONS
Annons

Studioblixtar i fält?

Produkter
(logga in för att koppla)

Joel.S

Aktiv medlem
Skulle vilja ha 2 studioblixtar jag kan ha med mig ut i fält utan att vara beroende av ström på, vad ska jag välja? Elinchromes ranger låter i mina öron rätt självklara, men 44000 är mycket pengar även om jag har f-skatt och dra momsen. Finns det andra alternativ? Att köpa skit är uteslutet direkt. Vad har ni för förslag? Ska jag lägga pengarna och köpa två st Ranger? Eller vad mer finns?

Om du menar två blixthuvuden, så behöver du endast en ranger. Bara köpa ett extra lamphuvud.

Haha... bara och bara, det blir också en slant förståss.

Bara välja synkron eller asynkront.

250w känns på gränsen till klent. Men hur är electra annars? Är det nått och satsa på? Även om dom inte kostar så mycket så vill jag inte lägga dom pengarna på nått som inte bra. Men det kanske inte är nått skit?

Bara nått jag fått för mig sen tidigare, rätta mig gärna om jag har fel!

Jag köpte precis nytt uppsätt.

Kollade på elinchrom och porty, men det blev för dyrt.

Plus att jag ville kunna jobba fristående med varje stativ, vilket innebär att jag skulle behöva köpa 2st batteripackar vilket var totalt oaktuellt för att det blev för dyrt.

Jag köpte tillslut Guang baos portabla lösning, det är ett kinesiskt märke som är billigare än tex elinchrom.

Man får 2st 600 w/s lampor med ett batterypack till varje (kraft inställing från 1/1 till 1/4, modelling light, flash duration 1/1500) för ca 9000sek.

Checka www.av-hardware.no

Jag köpte ett Bowens Gemini 500 Ws kit med två st 500 Ws skallar + Travel-Pak batteripack för 15 ksek från http://www.warehouseexpress.co.uk .

Kitet ryms i en väska men den är betydligt större och klumpigare än t.ex. Elinchrom Ranger eller Profotos 600B lösningar. Man får inte heller inställningsljus på batteridrift och uppladdningstiderna vid användning med två blixtar blir tyvärr rätt dålig rätt snabbt (jag köpte till ett batteri på Dito.se för en tusenlapp), men å andra sidan funkar blixtarna klart bättre än t.ex. Rangern på nätström i en studio. Blixthuvudena går också att reglera helt individuellt, medan t.ex. Rangern kräver 50/50 effektfördelning... eller 67/33 fördelning på deras dyrare AS-variant.

Bowens är enligt dem själva världens mest sålda blixtmärke och har troligen det största utrustningsutbudet eftersom de flesta småtillverkare brukar göra sina blixtar och tillbehör med Bowensfäste.

christian_r skrev:
Jag köpte precis nytt uppsätt.

Kollade på elinchrom och porty, men det blev för dyrt.

Plus att jag ville kunna jobba fristående med varje stativ, vilket innebär att jag skulle behöva köpa 2st batteripackar vilket var totalt oaktuellt för att det blev för dyrt.

Jag köpte tillslut Guang baos portabla lösning, det är ett kinesiskt märke som är billigare än tex elinchrom.

Man får 2st 600 w/s lampor med ett batterypack till varje (kraft inställing från 1/1 till 1/4, modelling light, flash duration 1/1500) för ca 9000sek.

Checka www.av-hardware.no

Har du provat dom än?

Yes, har haft 2 dagar ute och jobbat med dem.

Fick prova porty 1200b också som jämnförelse, och klart, det är mer juice i portys huvud, men till mitt användnings område tror jag att 600 är nock.

Priset talar för sig själv också.

Btw, det är radiosändare i priset också, sitter i batteripacken.

christian_r skrev:

Är det Bowensfäste på tillbehören? Ser ut så här:
http://www.bowens.co.uk/catalog/images/StypeAdaptor.jpg

Har varit lite nyfiken på billiga, mindre och lättare, batteriblixtar som komplement för spontanturer men som man kan montera mina nuvarande tillbehör på. Bowens Gemini går att reglera från 1/1 - 1/32, men utomhus spelar ju finliret ofta mindre roll.

Har inte köpt några tillbehör ännu.

Fotade bara lite utomhus action när jag provade.

Kollade själv på Bowens gemini 500 , men den var dyrare och långsammare brinntid.

Kan bara konstatera att de täcker 90% av alla tillfälle, klart att det hade varit kul med rangers A huvud och 2 batteri packar till, men, de kostar för mkt.

Verkar finnas en del och välja på.
Att jag ska kunna justera blixtarna separat är ett krav, men det måste ju också kunna gå och få tag i tillbehör och reservdelar om så behövs utan veckolånga leveranser. Electra finns det ju en del grejer till, men frågan är om 250w är för lite effekt? dom har ju några dioder som ska ge bra malla står det, men kan man lita på sånt? Om nu dioder vore så bra borde det väl vara mer utbrett? Eller är det helt enkelt så att dom funkar bra? Ska man köpa dom, eller ska jag köpa en sb600 som jag kan styra med min sb800 och använda dom gångerna jag behöver bli mobil och vänta tills hösten och köpa ranger? Jag behöver ha rätt så omgående, så kanske electra är nått?

Hur är det med reservdelar och tillbehör (softboxar, snootar etc) till guangboa?

Nackdelen med elinchrom är att du är fast med kablar till huvuden. Du kan inte placera dem exakt hur du vill, med förlängnings sladd så kommer du kanske 15m. Och då måste du planera dina foto lite efter hur du kan placera dem, och hur kablarna ligger.
Sen skall du Helst köpa speed as, så du kan differentiera styrkan mellan dina 2 huvud.

Med tex guang bao så kan du differentiera styrkan (mellan 1/1 till 1/4) mellan dina huvud, jobba fristående med varje blixthuvud (inga sladdar), trådlöst (utan köpa tillbehör).

Förövrigt så finns det massa tillbehör, snoots, softboxar, m.m.

Det är ett bra köp alltså. Hur snabb leveransen till sverige är vet jag inte. Ring och kolla.

Okej. Verkar finnas andra alternativ än ranger då.

Det är inte så att det är panik om några dagar, men vill ha dom inom en snar framtid ändå.
Du vet inte om det finns nån svensk ÅF?

Inte som jag vet om , men det är ganska vanligt att det är en skandinavisk distributör för mindre märke, så de skall egentligen inte vara ett problem.

Du kommer nog märka att de flesta andra märke ligger på det dubbla, bowens, elinchrom, porty, lumedyne, norman, m.m.

Det är sjukt dyrt med portabla studiolösningar.

Du får ha lycka till med ditt letande :) !

En fördel med Elinchrom som själv ofta suktar efter är att effekten kan styras från kameran med Elinchrom skyport. Rätt så skönt att slippa springa fram och tillbaks och hissa upp och ner blixten när man vill reglera effekten, speciellt utomhus där man kan ha större avstånd och oländigare miljöer. Ofta använder man ju bara en blixtskalle också och då erbjuder Elinchrom klart bättre reglerbarhet än 1/4 (Ranger erbjuder väl ner till 1/64)

Hmm... vad jag förstod kan man inte styra effekten med Skyport RX direkt utan måste ha en dator med USB RX modul inkopplad. Sedan kan man med speciell mjukvara styra blixtarna. Lite klumpigt i det fall man vill vara lite rörlig, + att datorns batteritid kan vara en begränsande faktor.

Har elinchrom AS speed. Tung som ett as tycker jag. Det har förstås sina positiva sidor också. Om det inte blåser allt för mycket eller om man har stor paraply eller octabox på, står stativen hyffsat stadigt när man hänger på aggregatet som tyngd. Fördelen med t ex lymedyne eller liknande är att de har en så låg vikt att man verkligen blir mobil med en sådan utrustning.

SixBySix skrev:
Hmm... vad jag förstod kan man inte styra effekten med Skyport RX direkt utan måste ha en dator med USB RX modul inkopplad.
Isåfall är det något speciellt med Ranger, för min Skyporttransmitter har i alla fall knappar för att styra effekten och det funkar mot Style 600RX-blixtar (de kanske kräver en speciell skyportmottagare dock).

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar