Annons

Placera på kartan

Produkter
(logga in för att koppla)

P_S

Aktiv medlem
Det finns en funktion idag för att, när man laddar upp en bild, kunna placera den på en karta.
Om en bild innehåller GPS-koordinater i Exif-data(gps
:.latitude och gps:longitude) tycker jag det vore både praktiskt och trevligt om "placera på kartan"-funktionen kunde läsa in dessa data och föreslå den positionen för att placera bilden rätt på kartan.
Den mest grundläggande varianten skulle kunna vara att uppladdningen föreslår en position baserad på GPS-data när man väljer att placera en bild på kartan, en något mer avancerad variant skulle vara att det redan vid uppladdningen kommer upp en fråga som säger, typ: "Bilden innehåller GPS-koordinater, vill du placera bilden på kartan? (ja/nej).
Idag är det här säkert inga större problem eftersom få eller inga kameror supportar GPS-information direkt, men jag antar att jag inte är helt ensam om att GPS-tagga mina bilder när jag är ute på 'okänd mark', och jag antar att kameror med inbyggd GPS-funktionalitet inte är alltför långt borta...

Jag har just infört detta i bilduppladdningen på Utsidan (www.utsidan.se), så vid nästa systemuppgradering kommer det till Fotosidan också.

Jag skrev en artikel, som också kommer hit snart, om hur man kan få in koordinater i bilderna:
http://www.utsidan.se/cldoc/11196.htm

Jag skulle uppskatta om någon ville prova det på Utsidan; jag har bara testat med mina egna bilder positionssatta med RoboGEO - borde funka med alla, men man vet ju hur det är med "standards"....

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto