Annons

hur tar jag bilder långt upp? vilken inställning? kameran vill ej fouksera

Produkter
(logga in för att koppla)

MyLovelyLittleLumps

Aktiv medlem
eftersomd enna kameran är ny vet jag itne vart inställningarna finns
jag vill ta kort långt upp alltså himlen
men jag vet inte hur jag ska göra för att fokusera på himlen?
har en nikon D40x

tacksam för svar
 
När jag fotograferar landskap med vidvinkel brukar jag i regel sätta objektivet i läget för manuell fokus (brukar sitta en AF/MF-knapp på sidan av gluggen). Sedan ställer jag in fokus med fokusringen på objektivet på evigheten (liggande åtta). Med liten bländare (högt bländartal, säg f/16) brukar man få allt i fokus.
 
oändligt

Efter sista (största) metersiffran kommer en liggande åtta.Vrid avståndsinställningen till den så har du ställt in oändligt.Du måste ha kameran i manuellt läge för att ratta in oändligt,ELLER låta kamerans af låsa sej på ett föremål som ligger väldigt långt ifrån.Släpp inte fokuseringsknappen när du riktar om kameran mot skyn,och då har autofokusen troligen stannat på "oändligt" läge.Ta bilden.
 
Re: oändligt

walter-g skrev:
Efter sista (största) metersiffran kommer en liggande åtta.Vrid avståndsinställningen till den så har du ställt in oändligt.Du måste ha kameran i manuellt läge för att ratta in oändligt,ELLER låta kamerans af låsa sej på ett föremål som ligger väldigt långt ifrån.Släpp inte fokuseringsknappen när du riktar om kameran mot skyn,och då har autofokusen troligen stannat på "oändligt" läge.Ta bilden.
Jag menar givetvis att du måste ha autofokus i manuellt läge när du rattar in oändligt...
 
MyLovelyLittleLumps skrev:
den liggande 8an finns inte med på mitt objectiv det står bara
DX SWM ED Aspherical (liggande 8) -0.28m/0.92ft (nån ring med sträck igenom)52
I instruktionsboken för min kamera och objektiv (Olympus) står det hur man fokuserar manuellt. Det borde det göra i din också ;)

PS: Om det är en cirkel med en linje igenom så kan linjen också heta streck. Sträck är något annat. T ex fågelsträck. De avser, som Robin säger, filterdiametern. (liggande 8) - 0.28m visar att ditt objektiv kan fokusera från "oändligt" och ner till 28 centimeter.

---/T
 
asch jag skiter i det får lära mi senare
för jag förstår inte hur jag får in oändligheten bara det är det enda...

eftersom det ej står någon liggande 8a så är det svårt för mig o förstå

men iaf tack för hjälpen
 
Fan vad hjälpsamma alla är så fort det är en ung tjej som undrar.
Hade det varit en man hade ni bara sagt:
Läs manualen för fan!
Googla för helvete!
Låna en bok på biblioteket för satan!

Vi borde vara lika hjälpsamma mot alla som undrar, även om det frestar på tålamodet.
Ursäkta mitt lilla utbrott, men jag siktade faktiskt lika mycket på mig själv.
 
Försöker hjälpa alla, om jag bara känner att jag behärskar ämnet. I just detta fallet var det ju panik... För vem vill inte ha en snygg fyrverkeribild? Ja varken jag eller min son i alla fall. Lärde honom precis ta med en digitalkompaktare...
 
Hej!

Jag har samma problem fast jag har en Olympus. Jag använde uteslutningsmetoden. Ställde in kameran på manuell fokus, placerade en ölflaska på en halvmeters avstånd. Därefter roterade jag fokusringen så att ölflaskan var skarp. Med det vet jag att fokuserar på oändligheten genom att vrida fokusringen åt motsatt håll.


Hoppas du får bra bilder!

MVH Uffe
 
Bjelkengren skrev:
Hej!

Jag har samma problem fast jag har en Olympus. Jag använde uteslutningsmetoden. Ställde in kameran på manuell fokus, placerade en ölflaska på en halvmeters avstånd. Därefter roterade jag fokusringen så att ölflaskan var skarp. Med det vet jag att fokuserar på oändligheten genom att vrida fokusringen åt motsatt håll.


Hoppas du får bra bilder!

MVH Uffe

blir det automatiskt oändligheten då man vrider åt motsatt håll då?
det behöver ej vara massa andra inställningar?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.