ANNONS
Annons

Funderar också på MF. har lite Teknik frågor.

Produkter
(logga in för att koppla)

Magnus_C_N

Aktiv medlem
Hej

jodå jag såg det andra inlägget om MF.
Men jag har lite andra frågor om MF:

1.
Vad är ett magasin? och dom verkar säljas i olika storlekar, vad skiljer dom åt ?

2.
Ett bakstycke, låter som något mycket viktigt. Men jag har sett flera modeller, Bladfilsbakstycke,
Film etc etc. Vad är skilnaden mellan dessa och spelar det någon roll vilken typ jag köper?

3.
Jag kommer (om jag kan förståss) köpa ett kit.
om jag inte kan, vilka saker bör man köpa för att kunna plåta (minimum) ?

4.
Fins det digitala film scanners för 6x6 etc. ?

Stort tack för svar/hjälp.

Magasin och bakstycke är samma sak. Fast oftare kanske man menar digitala bakstycken om man säger bakstycke. De är dyra och bra.

Man har olika bakstycken för olika film. "Vanlig" film är 120 som ger 12 bilder om man kör 6x6.

Sen finns det 220 som är dubbelt så lång och saknar papper bakom, vilket kräver annan konstruktion. Det finns dock bakstycken som går att ställa om för både 120 och 220.

Sen finns det 70 mm som är perforerad film på långrulle. Knappast aktuellt för en amatörfotograf.

Polaroid är vanligt, t ex för att köra testskott på ljussättning. Då har man ett bakstycke för det.

Med mera med mera... Men 120 är vaniljbakstycket som gäller. Urvalet av film är sämre i 220. Och använder du mer än en filmsort är det inte dumt att ha flera 120-bakstycken. Då kan du skifta bakstycke mitt i filmen utan att behöva ta slut på rullen.

Jim
Tack för svar.
så polaroid bakstycke betyder inte färdig bild på stört ?

---------------------------------

glömde på peka en viktig sak.
jag är en nybörjare, men det har ni antagligen redan insett ;)

Jo, polaroidbakstycke gör en färdig polaroid-bild. Det är tio bilder i en kassett och du tar en bild och framkallar den som vanlig polaroid. Men man använder den oftast för att se att ljussättningen är ok.

Bilden blir ju bara 6x6 cm eller liknande beroende på kamera och det blir ju inte så stor bild.

/ Marcus

Det du behöver är ett kamerahus med eller utan inbyggt magasin (långt ifrån alla MF-kameror har löstagbara magasin) och ett objektiv, svårare än så är det inte.

Att välja fabrikat och modell är betydligt svårare. Vad har du för budget? För en tusenlapp kan du få en tvåögd spegelreflex, typ Autocord/Rolleicord/Rolleiflex eller en sk "folder", alltså en kompaktkamera för rullfilm, typ Isolette eller liknande. Dessa är i regel ganska gamla, ofta uppåt 50-60 år.

För ett par tusenlappar kan du få en Mamiya 645 eller Pentax 645. Några kronor till så får du en Mamiya RB67, Pentax 67 eller Rollei SL66. Lägger du 5000 kan du få en äldre Hasselblad med ett magasin och normalobjektiv. Av alla de jag räknat upp nu är det bara Hasselblad och några Mamiyamodeller som har löstagbart filmmagasin, på de andra kan du alltså inte byta film mitt i en rulle.

De flesta flatbäddsscanners har idag möjlighet att scanna mellanformatsfilm. Prislappen varierar med resultatet men det räcker ofta med ett par tusenlappar. Värstingmaskinerna från Imacon kostar väl ett par hundra tusen...

Varför startar du två trådar på samma ämne förresten?

Emil-G skrev:

Varför startar du två trådar på samma ämne förresten?

Därför den i 'handla' var enbart en pris fråga.

jag kom efter en liten stund på en massa tekniska frågor, som jag valde att lägga här eftersom jag inte ville lägga tekniska frågor i handla.

Jag har bara startat en tråd om MF, här i analogt forumet.
det andra 'Mellanformat' är inte startat av mig, det forumet svarade inte några av mina frågor.

har jag gjort något fel ? ber isådant fall om ursäkt.

Magnus

Senast ändrad:
Nej du har inte gjort fel! Fortsätt att fråga på. Här finns många kunniga som kan svara. Bättre starta en tråd för mycket än en för lite. Och den som inte frågar får heller inga svar. Du ska INTE be någon om ursäkt!

Hej

Jag har ytterligare frågor.

när jag köper MF film.
vad kallas film 'typen' som passar till MF kameror ? jag har kollat på lite olika butiks hemsidor, och blir bara förvirrad av informationen som fins där.
Däremot verkar det som 'bladfilm' är till för MF.

När man framkallar.
vilken typ av 'projektor' bör jag använda?
och vilken typ av 'framallnings dosa' bör jag använda?
den 'vanliga' modellen verkar ju inte funka för ex 6x6, 120mm

Känner någon till en bra MF guide på nätet, eller någon bra bok jag kan köpa ?

Tack på förhand.

Har du läst Jims svar ovan? Där förklarar han skillnaden mellan några filmtyper.

Det finns bladfilmsbakstycken till t.ex. Hasselblad men antalet användare av dem är nog högst begränsat. Bladfilmen används snarare i storformatskameror. Den överlägset vanligaste filmen för mellanformat är 120-film (inte 120mm!). Den ger upp till 16 bilder per rulle beroende på format; 6x4,5 (16 bilder), 6x6 (12), 6x7 (10-11), 6x8 (10), 6x9 (8) eller ännu större, 6x12 (6) eller 6x17 (4).

Vad menar du med projektor? Diaprojektor för visning på duk finns av flera fabrikat, likaså förstoringsapparater för kopiering av negativ till fotopapper i mörkrum. Jag förstår inte heller vad du menar med den "vanliga" modellen av framkallningsdosa, om du använder plastspiraler från t.ex. Paterson går de att ställa in för olika filmstorlekar. Använder du rostfria spiraler måste du ha olika för småbildsfilm och mellanformat.

Magnus_C_N skrev:

Däremot verkar det som 'bladfilm' är till för MF.

När man framkallar.
vilken typ av 'projektor' bör jag använda?
och vilken typ av 'framallnings dosa' bör jag använda?
den 'vanliga' modellen verkar ju inte funka för ex 6x6, 120mm

Känner någon till en bra MF guide på nätet, eller någon bra bok jag kan köpa ?

Tack på förhand.

Riktig bladfilm är till för storformat för 99,99% av jordens befolkning, så glöm det :)

Om du ska framkalla filmen själv och sen skanna in negativen, behöver du inte mörkrum. Det är bara om du ska göra papperskopior och då behöver du en förstoringsapparat som tar minst 6x6. Jag framkallar filmer i köket. Du måste dock ha ett helt mörkt utrymme där du laddar filmen på spiralen som sedan läggs i framkallningsdosan. Börja med en Paterson System 4 dosa med plastspiral.

Någon speciell mellanformatguide känner jag inte till, men en guide om mörkrum kan vara bra, även om du bara läser filmframkallningsdelen. Kolla PDF-filen 'en hobby för dig' på photax.se En kurs i mörkrum för att komma igång är ännu bättre.

Emil
Tack nu förstår jag bättre vilken typ av film jag kan/ska använda.

Du svarade på min dåligt formulerade fråga om dosor/spiraler.
för tydlighetens skull: vad jag menade var om man måste köpa speciella dosor/spiraler etc.

Det var förstorings appartat jag menade (otydlig igen, ursäkta). Ska kolla igen i butikerna.

såg inte hur otydlig jag var i mitta andra 'inlägg' förens det var för sent och redigera.

Jonne.
Ungefär så har jag tänkt. :)
Framkalla film i dosa, och scanna in i datorn tills jag har råd med ett mörkerum 'set'.

Stort tack för hjälpen.

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar