Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

08/01/24 - Nya produkter.

Produkter
(logga in för att koppla)
24 januari 2008 är datumet som Pentax har bokat pressen för visning av nya produkter i Kina, det är bekräftat av Pentax China. Det har inte bekräftats om detta datum även gäller för andra delar av världen, men jag finner det troligt att Pentax släpper information om nya produkter samtidigt över hela världen.

Exakta specifikationer och vilka modellerna är, hänger fortfarande obekräftade i luften, men senaste ryktesfloran säger:

14Mp CMOS APS-C, designad av Pentax, tillverkas av Samsung.
Brusreducering på signalen a'la det som Canon gör och det som Sony precis börjat göra.
16 bitars RAW-format (22 bitars A/D behålls).
ISO 50 - 3200 eller 100 - 6400.
Live View.
3" LCD
Inbyggd PC-sync kontakt.
Uppdaterad prestanda i övrigt. Finns inga uppgifter om snabbhet eller så i nuläget, men runt 5 bps får anses troligt.

Det talas främst om två modeller: K20D, ersätter K10D, och K200D, ersätter K100D. En tredje modell är också på gång, ligger över K20D och ligger något längre fram i tiden.

K20D konkurrerar mot EOS 40D, Sony A700, Nikon D300 och Olympus E-3. Prismässigt lär den ligga närmare EOS 40D än de andra som är dyrare.

Från Sydkorea rapporteras det att Samsungs modeller nu i stort är klara och kommer lanseras strax efter Pentax. De har Samsung-design, men bygger på samma tekniska plattform och objektivfattning som de nya modellerna från Pentax.

Det kommer också information om nya objektiv, även om objektiv som inte finns med i senaste "lens roadmap".

Pentax släpper version 4 av PhotoBrowser och PhotoLab, som sägs ha fått ett kraftigt reviderat gränssnitt. (enligt vissa rykten så går PhotoBrowser och PhotoLab ihop och bildar en produkt, efter liknande idé som Lightroom).

Hälsar
R
 
Senast ändrad:
Låter som man skall fortsätta att spara då och inte köpa en K10D... Lägger hellre 10-papp på en 14Mp ny kamera än 7 på en 10Mp "gammal"

Finns det nån ungefärlig tid mellan presentation och släpp för Pentax? Har för mig att det var några månader för K10D...
 
Det går inte att svara på om "glappet" mellan visning och lansering ut till butik, det har varierat på grund av utomstående faktorer.

Tar vi *ist D som exempel så blev den försenad flera månader på grund av att Sony inte kunde leverera sensorn till Pentax. Kameran var färdig, men Pentax fick inga sensorer så de kunde inte bygga. Sony hade ingen kapacitet över i sina fabriker för Nikon D70 tog alla sensorer. Nå, den visan slipper vi förhoppningsvis när Pentax väljer att släppa Sony som leverantör.

*ist DS, DL och K100D kom i butik snabbt, ja även K100D Super kom i butik bara några veckor efter produktnyheten släpptes. K10D tog dock något längre tid beroende på oväntad hög efterfrågan och Pentax ville bygga upp ett lager så flera fanns tillgängliga samtidigt.

Så, vi vet inte.

Hälsar
R
 
på ett sätt grämer jag mig ju lite för att jag köpte en K10 så fort den kom ut, för den lär ju inte gå att få allt för mkt för den man ska skicka iväg den begagnad. men samtidigt är jag väldigt nöjd med k10an, så jag kan egentligen inte påstå att jag ångrar mig. men det är kul att de släpper nya grejer, det behövs alltid uppdateringar för att hålla sig i toppskiktet.
 
Det kommer ut nya produkter hela tiden, om man ska vänta så köper man aldrig något. Produktcykeln på en systemkamera idag ligger på 1 - 1 1/2 år. Jag vet att jag inte har råd att köpa ny kamera så ofta. Varje produkt man köper blir "gammal" med en gång. Givetvis förstör dessa korta produktcykler andrahandsvärdet på produkterna. Vem vill ha en 2 år gammal stenåldersprodukt som är helt antik och inkompatibel med de senaste mjukvarorna och lösningarna? Det är en trist utveckling, men sådan är den digitala världen. I den analoga världen så kunde man ha en kamera mycket längre, det var filmen man uppdaterade...

Hälsar
R
 
visst det inte är några banbrytande nyheter som släpps av tillverkarna varje år ,en liten uppdate här och en nyhet där så köparna och tillverkarna får hjulet att snurra tills nästa års lansering.
jag lägger mig nog på ett två årsintervall på kamraköpen,
Men lite spionbilder skulle iaf vara kul så man får se de nya sakerna :) *dregel*
 
Roland Mabo skrev:
Det kommer ut nya produkter hela tiden, om man ska vänta så köper man aldrig något. Produktcykeln på en systemkamera idag ligger på 1 - 1 1/2 år. Jag vet att jag inte har råd att köpa ny kamera så ofta. Varje produkt man köper blir "gammal" med en gång. Givetvis förstör dessa korta produktcykler andrahandsvärdet på produkterna. Vem vill ha en 2 år gammal stenåldersprodukt som är helt antik och inkompatibel med de senaste mjukvarorna och lösningarna? Det är en trist utveckling, men sådan är den digitala världen. I den analoga världen så kunde man ha en kamera mycket längre, det var filmen man uppdaterade...

Hälsar
R

du har helt rätt, väntar man på nåt bättre får man vänta i evighet. men nog vore det trevligt att kunna uppdatera sig när det kom ut något nytt. som student har jag inte heller möjlighet att lägga så mkt pengar på nytt hus, men som sagt jag tutar o kör med min K10 tills den tar slut tror jag.
 
inga fel i det,sen vore det ju bara kul om pentax lägger ner tid på uppdaterar mjukvaran mera till tex k10 under åren även om nyare modeller dyker upp.
 
Är ju strålande att Pentax lancerar nya grejer och att det kommer nya hus man kan växa i. Gillar verkligen K10 och kommer använda den ett bra tag till, Men det är skönt att veta att det finns hus inom märket att växa i när man väl tar steget.

Låter även bra med förbättrad brushanteringen och högre ISO, då det är ett område där k10 ligger aningen efter exempelvis Canons motsvarande hus.
 
Canon gör sin egen sensor och bearbetar signalen från sensorn direkt, för att sänka bruset. Vi kan se det som att sensorn har inbyggd brusreducering.

Pentax har hitills varit hänvisad till Sonys sensorer och dessa har saknat brusreducering, alltså har man fått använda trix i mjukvaran istället. Sony med A100 har inga trix alls, och brusar som värst. D80:n använder massa trix och brusar minst, men tricksen har lett till sämre detaljupplösning och textur på höga ISO. Pentax har valt en väg mellan dessa ytterligheter.

Nu när Pentax äntligen kan sjösätta sitt sensorprojekt i en färdig produkt, så innebär det att Pentax inte längre är bundna till Sonys begränsningar. Vi kan därför förvänta oss bättre prestanda på högre ISO än som varit möjlig med tidigare Sony-sensorer.

Den nya 14Mp APS-C CMOS kommer i K20D, medan instegsmodellen K200D får ärva Sonys 10Mp från K10D. K200D ärver även bildprocessorn från K10D och den högre minneskapaciteten, vilket gör att hastigheten ökar till 3bps och ett buffertutrymme på 10 RAW. I övrigt blir K200D mycket lik dagens K100D, även designmässigt.

K20D blir i design och storlek liknande K10D, t o m batterigreppet BG20 kommer att passa.

Det är möjligt att det kommer läcka ut mer information när den officiella presentationen närmar sig. Dessa produkter betatestas nu.

Hälsar
R
 
Senast ändrad:
Jag har verkligen inget behov av mer MPs..... Varför lägger man ner energi på CMOS och brusbehandling på sensorsignalen, om pixeltätheten ändå ökas? Men, men, det kanske är folk som behöver 14 MPs.

Kanske borde man valt Fuji ändå, begränsat dynamiskt område är något jag störs mycket mer av än för lite MPs och brusegenskaper vid ISO1600.
 
Jag har väntat mig att K10 och K100 skulle vara kvar (och sjunka lite i pris) men antagligen ansågs gamla/dagens modeller som för nära dom nya? eller så handlar det om produktions tekniska ...
Roland, vet du om Samsung kamerorna kommer att tillverkas av Pentax?
Apropå Sony A700 så tycker Kamera&Bild att bruset är ok jämfört med Canon 40D(lågt upp till 1600iso).

Sen hoppas man att Pentax inte glömmer DS, DL, K100 och K10, K10an har fått flera uppdateringar medan K100 endast fått uppdatering för minneskortet.
 
Roland Mabo skrev:

instegsmodellen K200D får ärva Sonys 10Mp från K10D. K200D ärver även bildprocessorn från K10D och den högre minneskapaciteten, vilket gör att hastigheten ökar till 3bps och ett buffertutrymme på 10 RAW. I övrigt blir K200D mycket lik dagens K100D, även designmässigt.
R

Hoppas det stämmer. En liten och snabb kamera med stabilisering blir perfekt till pannkakorna.
 
Roland, vet du om Samsung kamerorna kommer att tillverkas av Pentax?
[/B]

Jag vet inte om Pentax kommer att tillverka Samsung-kamerorna helt och fullt, jag har inte sett någon annan information om det än att Pentax uttryckligen uttalat att de vill fortsätta tillverka för Samsung. Eftersom de delar tekniska plattform så borde det finnas kostnadsmässiga fördelar i att tillverka i samma fabrik, men det beror ju på om Samsung litar på de uppgraderingar av fabriken som Pentax - med Hoyas pengar - arbetar på. Just produktionskapacitet har ju varit något av Pentax akilleshäl... Löser man det på ett sätt som Samsung blir nöjda med så tror jag absolut att Samsung kommer fortsätta låta Pentax sköta tillverkningen, men detta är inget som jag har fått 100% besked om.

Hälsar
R
 
Jag vet inte hur jag ska tolka Pentax representanten på fotomässan om D645, min gissning är att den kommer senare nästa år.
 
madsochmarja skrev:
Ingen som vet nått om 645d ? Har den börjat att tinas igen?

Hur skulle Pentax ha hunnit med det när de arbetar för fullt med förberedelserna för lansering av de nya modellerna i K..D-serien? På grund av att Pentax behövde använda alla resurser till utvecklingen och lansering av de nya K..D-modellerna så lades 645D-projektet tillfälligt på is. Eftersom de nya K..D-modellerna inte har lanserats än så innebär det att alla resurser fortfarande läggs på dem och det finns inte någon över som kan ägna sig åt 645D.

När K..D-modellerna har lanserats på marknaden, finns ute i butik, så är det min övertygelse att Pentax kommer att fatta ett definitivt beslut om 645D:s framtid. Detta kommer troligen ske någon gång under våren 2008. Kanske vi kan få se en färdig 645D på Photokina i September 2008?

Hälsar
R
 
Roland Mabo skrev:
Hur skulle Pentax ha hunnit med det när de arbetar för fullt med förberedelserna för lansering av de nya modellerna i K..D-serien? På grund av att Pentax behövde använda alla resurser till utvecklingen och lansering av de nya K..D-modellerna så lades 645D-projektet tillfälligt på is. Eftersom de nya K..D-modellerna inte har lanserats än så innebär det att alla resurser fortfarande läggs på dem och det finns inte någon över som kan ägna sig åt 645D.

När K..D-modellerna har lanserats på marknaden, finns ute i butik, så är det min övertygelse att Pentax kommer att fatta ett definitivt beslut om 645D:s framtid. Detta kommer troligen ske någon gång under våren 2008. Kanske vi kan få se en färdig 645D på Photokina i September 2008?

Hälsar
R

Nä tänkte bara såher att Leaf och Sinar precis har slupit sina egna mellanformat, så kanske pentax hade tinat 645d igen, men du kom med ett bra svar Raphael, even om du e en besservisser ;-)
 
Pentax har begränsade utvecklingsresurser, vilket gör att de dessvärre inte har möjlighet att ge resurser till färdigställande av 645D just nu. Det är de nya K..D-modellerna som prioriteras, vilket också är naturligt eftersom det är K..D-serien som Pentax tjänar pengar på. Pentax har inte fått mer resurser automatiskt bara för att konkurrenterna har kommit ut med nya digitala mellanformatare.

Det är en väldigt stor lansering som Pentax kommer att göra med de nya K..D-modellerna, jag tror att många inte riktigt förstår hur betydande denna produktlansering är för Pentax - och ej heller riktigt förstår alla resurser som satsas på det. Hela organisationen trimmas, ny marknadsföring är på gång. I Sverige börjar Pentax satsa på särskilt utvalda säljare med särskild kompetens för att ge extra stöd och service till kunden. I USA så är uppbyggnaden av pro-center och pro-service igång. I Frankrike förberederar man Pentax största marknadsföringskampanj någonsin, sporrad av senaste tidens framgångar (för några år sedan så sålde Canon 6 digitaler på varje Pentax, nu säljs det 1 Pentax på två Canon, så Pentax har gjort en dramatisk uppryckning i Frankrike). Och så vidare, och så vidare.

Nu i höst har Pentax Sverige redan varit stängd flera fredagar för utbildning, och det är definitivt min övertygelse att de faktiskt utbildar sig för att kunna lansera de nya modellerna så bra och så kunnigt som möjligt. Jag tror inte de spelar golf.

Hälsar
R
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.