Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tokina 11-16/2,8 & 35/2,8 Macro

Produkter
(logga in för att koppla)
Ett 11-16/2.8 hade man ju inte tackat nej till.

Återstår väl bara att se hur lång tid det tar för Tokina att få fram sina objektiv den här gången....

DaMoose skrev:

Återstår väl bara att se hur lång tid det tar för Tokina att få fram sina objektiv den här gången....

Jag håller med! bara att börja spara..

Men hur lång tid det tar.. jadu =) med tanke på 16-50 2.8 så är jag inte positiv till levtiden tyvärr..

Jag saknar fortfarande en variant från Tokina av AF-S, USM, HSM.

Det var ett par nya bokstavskombinationer på 11-16. Men förmodligen står det för något annat då MF-AF lägena fortfarande finns kvar på fokuseringsringen.

divander skrev:
Jag saknar fortfarande en variant från Tokina av AF-S, USM, HSM.
Med tanke på att Sigmas HSM-objektiv verkar ha större problem med felfokus så skulle jag inte vilja ha det. Använder man "skruvmejseldrift" så fokuserar objektiven rätt så länge kameran är felfri, eftersom objektivet då inte är elektroniskt inblandat i autofokuseringen alls.

Tillägg: Detta gäller inte Canon där det sitter motor i objektiven oavsett HSM eller ej.

Synd att dom inte satsade på en vanlig ljustark 35/f1.4 istället jag ser inget värde i en 35/f2.8 makro, jag tror det blir en rejäl flopp, arbetsavståndet på 35mm i makro är väl ingen höjdare, och som normalprime går den fetbort då den enbart har f/2.8 i ljusstyrka, det har väl dom flesta redan på sina normalzoomar, nej den gluggen förstår jag inte alls nyttan med.

Men 11-16/f2.8 gluggen ser väldigt intressant ut, och Tokina är det enda märke jag kan tänka mig köpa förutom orginal, mums........

/kent

Bokeh skrev:
Synd att dom inte satsade på en vanlig ljustark 35/f1.4 istället jag ser inget värde i en 35/f2.8 makro, jag tror det blir en rejäl flopp, arbetsavståndet på 35mm i makro är väl ingen höjdare, och som normalprime går den fetbort då den enbart har f/2.8 i ljusstyrka, det har väl dom flesta redan på sina normalzoomar, nej den gluggen förstår jag inte alls nyttan med.

35 på APS-C ger samma bildvinkel som 50 på 24x36.
50 f/2.8 Macro var väldigt populärt på den analoga 24x36 tiden, särskilt gällande reprofotografering.
Vad makroobjektiv är kända för, är exceptionella optiska prestanda från närgränsen till oändlighet - medan andra objektivkonstruktioner - inklusive vanliga zoomar - ger sin bästa prestanda på oändlighet.

Ett normalobjektiv med bra prestanda även på närgränsen tackar jag absolut ja till! :)

För den som inte värdesätter absolut högsta optiska prestanda så duger det säkert utmärkt med en zoom istället. :)

Hälsar
R

Roland Mabo skrev:
För den som inte värdesätter absolut högsta optiska prestanda så duger det säkert utmärkt med en zoom istället. :)
Det är ljusstyrkan man saknar. Personligen ser jag ingen som helst nytta med ett så kort makroobjektiv, men det är en smaksak. Än så länge finns bara Sigma 30/1,4 som snabb normalglugg för APS-C, vilket är lite fattigt. Själv kör jag med ett manuellt 35/2, men jag hade gärna haft ett 35/1,4 med AF. Dock utan HSM så att man slipper fokusproblem (jotack, been there, done that).

För övrigt är 35/2:an bättre på nära håll än på långt, så din teori om att "vanliga" objektiv är bäst vid oändligheten stämmer inte. Det finns ju en väldig massa olika konstruktioner som funkar olika bra på nära håll.

Tillägg: Sigman har förresten riktigt dålig närgräns.

laan skrev:
Är det inte så att sigma har börjat betala canon för att få använda "rätt" teknik när det gäller fokus?
Ingen aning. Jag använder Nikon;-) Hellre långsammare och ljudligare AF med den inbyggda motorn i huset än felfokus.

Makten skrev:
Ingen aning. Jag använder Nikon;-) Hellre långsammare och ljudligare AF med den inbyggda motorn i huset än felfokus.

jag har väl haft lite flyt då som fått ett 30/1.4 som verkar fokusera rätt med både min D1H och min D50... däremot känns det osäkrare i fokusen är mitt sigma 20/1.8. fokus läggs ofta på t.ex en vägg bakom personen man fokuserar på. upplever inte att det händer lika ofta med nåt annat objektiv. å ja, närgränsen är lite tråkig. så HSM är jag lite småskeptisk till hittills.

Makten skrev:
Använder man "skruvmejseldrift" så fokuserar objektiven rätt så länge kameran är felfri, eftersom objektivet då inte är elektroniskt inblandat i autofokuseringen alls.
Det kan inte stämma. Många rapporterar ju problem med t ex 80-200/2,8 av gamla modellen. Jag tror inte det har med framdrivningstypen att göra, kameran jobbar ju fortfarande med "förutsägelser" för att bli snabb.

jimh skrev:
Det kan inte stämma. Många rapporterar ju problem med t ex 80-200/2,8 av gamla modellen. Jag tror inte det har med framdrivningstypen att göra, kameran jobbar ju fortfarande med "förutsägelser" för att bli snabb.
AF kan säkert knasa ändå, men det är väl rätt uppenbart att om kameran och objektivet också måste kommunicera för att driva motorn så är det ytterligare en eventuell felkälla. Kameran "vet" ju inte hur snabbt motorn bromsar in, till exempel (om vi snackar tredjepartsoptik). Sigmas ingenjörer har säkert räknat som dårar på detta, men det är fortfarande reverse engineering med allt vad det innebär. Sitter motorn i huset så är det kameran som har kommandot, så att säga.

jimh skrev:

Jag tror fokusproblemet med 80-200'an endast gällde D70, den kameran kunde inte fokusera på närgränsen vid 200mm med den gluggen, själv körde jag den gluggen med både D2Hs och D200 utan några som helst problem.

/kent

DaMoose skrev:

Ingen som hört nått leveransdatum i sverige för denna?

Skulle gärna vilja byta ut mitt sigma 10-20 mot denna tingest!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar