Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Statligt förslag kan göra smygtagna bilder straffbart

Produkter
(logga in för att koppla)
Käns läskigt suddigt! Får jag ta bilden eller inte?
Hoppas dom tänker igenom det ordentligt innan det beslutas något om det!

Har ska jag veta vad personen i fråga tycker är kränkande?
Jimmy Wixtröms bild ser ju Ulriak ut att ha mysigt inte alls kränkt.

Jag tycke det verkar som om journalisten som skrivit inte har så mycket koll och därför känns det extra luddigt.

Helst skulle man ju vilja ha en länk till själva förslaget för att kunna bedömma vad det innebär och vilka situationer som berörs.

Mvh
Anders

bildsten skrev:
Här kan ni läsa vad som framkommit hittills i utredningen samt dess direktiv och de enkäter man funderar på. Något färdigt förslag finns inte, det väntas först nästa år.
http://www.regeringen.se/sb/d/108/a/79592

Tack - det var en del att läsa igenom det!! :)

Jag "roade" mig med att läsa några sidor ur analysen. Suck, vilket språk, man undrar ju om syftet är att det skall läsas eller om syftet är att göra det så otydligt och tråkigt att ingen orkar läsa!

Mvh
Anders

200cm skrev:
Skillnaden är väl att enligt förslaget så får man inte ens fotografera, oavsett om man tänkt publicera bilderna eller ej.

Och där är dom ute på hal is, när själva fotograferandet och inte kränkningen kommer i centrum. Det borde i så fall vara enklare att påkalla brottsbalken än grundlagarna. I de nämnda exemplen från artikeln är det ju inbrott, åverkan, hemfridsbrott samt ärekränkning.
Är svenska domstolar helt handlingsförlamade??

Min första spontana reaktion av DN-artikeln är att man drar ett självklart samband mellan smygtagna bilder och kränkning. Jaha, men bilder som inte är smygtagna då utan likafullt fångar en kränkande situation?
Ja, så kan man ställa frågan om man vill raljera lite, och jag tycker nog betänkandet som det refereras till i DN inbjuder till det. De skjuter mygg med luftvärnskanon, som det brukar heta.

Jag har trots allt all förståelse för de exemplen på fotografering/filmning och att det är något man vill stoppa. Men skulle det inte kunna räcka med att man jämställde upptagningen av bild med ljud? Eller paketerade det hela med inspelning med ljud och bild som otillåtet?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar