ANNONS
Annons

Pannkakstråden

Produkter
(logga in för att koppla)

Termik

Aktiv medlem
Jaha.. så har man köpt sin andra pannkaka idag. När jag köpte min K10 så skippade jag kitlinser och köpte 40/2.8'an istället.

Bildkvaliteten var riktigt bra, ändock inte i toppklass, men jag tog gluggen till mitt hjärta.

Köpte 21/3.2'an idag och pannkaksviruset sprider sig. Man blir glad och inspirerad av att jobba med dessa fasta/pyttesmå gluggar..

Det känns lite personligt, som att ha en relation. Med en fast brännvidd så blir det roligare att fotografera på något sätt.. tycker jag..

Om det är någon mer pannkaksägare som tittar ömt på sina limited objektiv.. här är tråden för er där ni kan "prata ut"..

Eller är jag ensam att tycka om dessa, för Pentax, ganska unika små optiska guldkorn?

Jag har ett DA70 på väg och ett DA21 skulle också varit påväg om inte säljaren fick kalla fötter. Nu blir det att leta vidare eftersom jag inte är intresserad av att betala svenska nypriser.

21'an är nog den mest användbara brännvidden av alla tre pannkakorna.. 32mm fullframe.. sådär lagom mellan gamla 28'an och 35'an.. Håller med att den inte var billig, men såg inte någon större möjlighet att få tag i ett sådant objektiv begagnat då den kanske inte är såld i sådär vansinnigt stora volymer.. får slå ut priset per exponering.. om sådär 4.700 exponeringar så är jag nere på 1:-/bild

Mvh

Hej på er,

Jag fick min sista pannkaka, 40:an för ett par veckor sedan.
Måste säga att jag är helsåld på dessa.
Håller med er att det blir ett annat sätt att fota med fasta objektiv.
70:an och 21:an är fantastiska objektiv, på alla sätt.
40:an som är nyast har jag inte hunnit att kolla så mycket.
Tycker det är väldigt skarpt, fina färger mm.
Kort sagt så älskar jag dessa små (blir dyra)objektiv.

Mvh, Lennart

Hittills är 70:an det mest använda, perfekt som porträttbrännvidd och mycket annat.

21:an kommer därnäst, inhandlat i slutet av juni.

Man har "tyvärr" vant sig vid zoomar så att det tar i alla fall mig ett tag att vänja mig vid fasta brännvidder igen ordentligt.

Känns som om man tänker mera när man fotar med fasta brännvidder.

Pannkakorna är helt fantastiskt smidiga och har en grym kvalitetskänsla över sig.

Mvh, Lennart

Senast ändrad:
Ja sålde min 40mm för jag tyckte det var lite för tråkigt bildutsnitt. Väldigt skarp dock.

Har precis beställt 77mm limited framför 70mm pannkakan för det känns som det är mer känsla i den. Gillar också mer bilderna jag sett tagna med den framför 70mm pannkakan, varmare färger lr nått.

21mm skulle jag dock gärna vilja ha, men ännu mer den fasta 14mm, lr 31mm limited..

Robin Gyllander skrev:
Hur får dom dom så platta?
..och lätta..
Utan värsta ljusstyrkan och med dator för att räkna på optiken går det. I och för sig använder alla datorer för att optimera ett objektiv, annars skulle det ta mycket längre tid att utveckla objektiven.

Första Pentax pannkakerna var M40/2,8 och M20/4 som kom för över 25 år sen.

Konica har haft pnnkakor oxå.

Pentax FA31, FA43 och FA77 brukar oxå kallas för pannkakor, men är egentligen "Limited" som Pentax kallar dom: kompakta, lätta, precision och i aluminium. FA43 kom först(-97) och dom använde INTE dator för att konstruera den.

Senast ändrad:
I pannkakorna finns det väl bara ca 3 linser. Det utgör i för mig en logisk anledning till att det blir skarpa bilder.
När det i en zoom ska passera 12 linser och uppåt.
21:an verkar mycket intressant

storm skrev:
...21:an verkar mycket intressant

Var ute i Söndags och "provkörde" min nya 21'a...Verkligt trevlig brännvidd! Lagom mycket vidvinkel. Gissar att den blir favorit av pannkakorna. 3.2 i ljusstyrka är i och för sig inget att skriva hem om, men det positiva överväger.

Mvh

Bofoto2 skrev:
Pentax FA31, FA43 och FA77 brukar oxå kallas för pannkakor, men är egentligen "Limited" som Pentax kallar dom: kompakta, lätta, precision och i aluminium.

Ja, FA Limited serien är inte pannkakor. De har annan optisk konstruktion än DA Limited som är äkta pannkakor.

Undrar förresten varifrån termen "pannkaka" kommer gällande platta tekniska konstruktioner. En boxermotor (som i Porsche 911 och Alfa Romeo Alfasud) kallas ju för "pannkaksmotor".

Hm, men tjockpannkaka då? :)

Hälsar
R

Gällande ljusstyrka...hur funkar det.. Pannkakorna är ju så tunna, med få linselement.. borde man inte få en hög ljusstyrka då? Känns som ett mindre antal linselement borde släppa igenom mer ljus..?

Termik skrev:
Gällande ljusstyrka...hur funkar det.. Pannkakorna är ju så tunna, med få linselement.. borde man inte få en hög ljusstyrka då? Känns som ett mindre antal linselement borde släppa igenom mer ljus..?
Nej, med flerskiktig antireflex behandling så ligger ljusförlusten på typ 0,0X% per lins.

Idag fick jag mina paket innehållande ett DA21 och ett DA70. Tyvärr hinner jag inte fota nu i veckan, men till helgen ska de testas. Vi får se om de lever upp till sina rykten :)

Termik skrev:
Tanken är riktig, men 21an har 8 linser, och dessutom bra antireflexbehandling på varje lins. Men aningen ljusstarkare än ett objektiv med 12 linser är den ju, men det är nog marginellt. Annat var det för längesedan då kanske endast frpntlinsen hade antireflexbehandling, eller ingan antireflexbehandling alls. Då villa man definitivt ha så få linser som möjligt i konstruktionen för att inte tappa för mycket ljus.

pdmlmember skrev:
Idag fick jag mina paket innehållande ett DA21 och ett DA70. Tyvärr hinner jag inte fota nu i veckan, men till helgen ska de testas. Vi får se om de lever upp till sina rykten :)

Spännande! Julafton redan i Oktober! Misstänker att man i princip skulle kunna hoppa över 40'an eftersom 21'an är en så bra allround glugg, och 70'an blir ett ganska behagligt tele.. får se själv när jag köper min 70'a. Det blir dock i December så den julklappen blir nog mer årstidsmässigt riktig ;-)

Termik skrev:

Men rätta mig nån om jag har fel, men ljusstyrka som anges på objektiv beror enbart på förhållandet mellan största bländaröppning och objektivets brännvidd. Antal linselement och gonomsläppfaktorer är inte en del av ekvationen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar