Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kommer E-1:ans efterträdare för sent?

Produkter
(logga in för att koppla)
Det ser onekligen ut som att både Canon (med 40D) och Nikon med sin D300 har starka konkurrenter till kommande E-1an. D300 kommer ju iofs att vara en bit dyrare, iaf om man ska tro på vad ryktet säger att Olympusen kommer kosta.

Hade Olympus släppt E-1ans efterträdare i våras så hade de nog tjänat mycket på det, men allt ska ju funka rent tekniskt också. Nu får vi nog se många som stannar inom sina märken och Canon o Nikon kommer få mest uppmärksamhet som vanligt, även om Olympus kamera kommer vara minst lika bra (förhoppningsvis).

Den som lever får se, men det hade defenitivt varit kul att se den officiella specifikationen på kommande E-1 snabbt, dock inte för snart så att den drunknar i hypen om 40D o D300.
 
Är bara den nya kameran det man förväntar sig med dagens teknologi av E-1'ans efterträdare, (E-1'an som ju redan hunnit bli dryga 4 år gammal), så torde den prestandamässigt passa mycket väl in i avsett marknadssegement, med åtföljande lämplig prislapp.

I ett system är visserligen kamerahusen nyckelkomponenter, men mycket vilar även på främst objektiv-parken, som ju till antalet hunnit växa till nästan tre dussin.

För min del är det inte för sent, mina objektiv passar inte någon annanstans. Jag har inte heller budget att först sälja för att sedan tredubbla min investerings-kostnad för bytet heller. Det finns i dagsläget inte någon inkrementell nytta med ett byte, framför allt när man uppskattar ergonomi och prestanda i förhållande till vikt och volym.

Jag har inte heller behov av att byta till det senaste och därmed dyraste, så ur den synpunkten är en lång produktcykel som med E-1'an att föredra. Fast drygt 4 år är nog i längsta laget. Garantitiden på kamerahusen är två år, (2.5 år om man är medlem i Olympus E-Cub), så jag kan tänka mig att byta kamerahus efter 2.5 år, vilket jag faktiskt gjorde nyligen, när jag kompletterade min 2.5 år gamla E-300 med en ny E-400.
 
Jag har inget emot Olympus som märke alls men jag tror att Olympus sjunger på sista versen, i alla fall inom kamera världen. Även Pentax tror jag kommer försvinna som tilvlerkare av kameror.

Dom som överlever tror jag är Canon, Nikon och Sony

På analogtiden var saker och ting annorlunda. Då var tekniken och prestandan egentligen inga sälj/köpargument eftersom alla presterade likvärdigt. Visst hade du olika lösningar och tekniska bedrifter. Men skillnaden var inte så enorma. Mycket satt i objektiven och valet av film.

Idag har du ingen teknisk gräns för vad du kan pressa ur en kamera, bara ingenjörernas påhittighet och ekonomiska resurser.

Du kan utan vidare släppa en kamera med sensorstorlek på 48x72mm och med 40MP, ISO 102400
20 bilder/s osv osv.

Den tekniska begränsningen är nog ganska långt borta och allt har med pengar att göra, vem skall ha råd med denna forskning för att hålla jämna steg?

Man kan tycka att utvecklingen går för fort och att det är pixel hysteri, men man måste ligga i framkant för att sälja sina kameror och tillbehör. Man måste sälja stora kvantiteter för att ha råd att forska fram nya produkter och marknadsföra sitt utbud. Klarar man inte detta så försvinner man. Kameramarknaden är nog för liten för att några invidualister skall kunna köra sitt eget race.

I takt med att sakerna utvecklas så kommer kraven öka på tillverkaren att uppgradera sig. Saker som förr var futuristiskt är idag glömd självklarhet.

Förr visste ingen vad autofokus var för något. Idag klara folk sig inte utan 40 korslagda fokuspunkter och skulle ett jetplan dundra förbi i mach 3 så skulle folk klaga föratt deras medföljande autofokus inte hann med. Bildstabilisering är en annan "nödvändig sak" som dagens fotografer helt har tagit till sig. Om 5 år komemr ingen kunna fotografera utan stabilisering och kravet kommer öka på all denna tekniska utveckling. Ju mer man utvecklar desto mer vill folket ha. Tillslut återstår bara dom stora drakarna som har råd att köpa upp konkurenter eller leda utvecklingen.

Jag har ingenting i ryggen som säger att jag har ett uns rätt, men ska man se på all annan utveckling så lutar det nog åt att en rad märken kommer få kasta in handduken i framtiden.

Tragiskt men så är det.
 
Jag lägger mig inte i diskussionen om vilka av tillverkarna som kommer finnas kvar, men om/när nu något märke går i kk, vad skulle då hända? Skulle någon köpa upp dem och fortsätta tillverka kamerahus/objektiv i annat namn men samma fattning eller skulle det bara dö ut och ägare får finna sig i att använda sina gamla kameror/objektiv eller köpa nytt?? Finns det något exempel på kameratillverkare som har gått i kk, vad hände då??
Mvh
V
 
Olympus som kameratillverkare har nog en framtid, men frågan är inom vilka segment de skall ge sig in på. Känns inte som de hänger med i entusiastsegmentet. I instegs och normalanvändare hänger de med bra och har objektiv som passar denna grupp, men därefter tar det stopp.
E-1:an har varit banbrytande med många fina funktioner och hållbarhetsmässigt är huset mycket starkare och stryktåligare än objektiven.

E-1:ans efterföljare tror jag inte kommer vara lika stryktålig iochmed inbyggd blixt.

Min fråga är snarare om Olympus kanske skulle struntat i E-1:ans efterföljare? Den verkar ha kostat många slantar i utveckling och kommer troligtvis bara locka riktiga Olympus entusiaster.

Kanske bättre att utveckla en vädertätad E-510 eller 410 som passar pro serien? Även om Top pro sägs hålla hög optisk bildkvalitet lockar de bara ett ytterst fåtal köpare.

Hur tänker Olympus strateger?
 
arneri skrev:

Min fråga är snarare om Olympus kanske skulle struntat i E-1:ans efterföljare? Den verkar ha kostat många slantar i utveckling och kommer troligtvis bara locka riktiga Olympus entusiaster.

Kanske bättre att utveckla en vädertätad E-510 eller 410 som passar pro serien? Även om Top pro sägs hålla hög optisk bildkvalitet lockar de bara ett ytterst fåtal köpare.

Hur tänker Olympus strateger?

Ja, hur tänker de?
Det kommer att finnas hela 16 objektiv och telekonvertrar (med de nya som lanseras under 4:e kvartalet och efter årsskiftet) som är miljötätade, men som i dagsläget behöver en E-1:a för att matcha. Med så många objektiv ur HG & SHG klasserna, så får vi hoppas på fler hus med tätning. Pentax visade ju vägen med sin K10D att det går att göra i en helt ny prisklass. Finns det någon fabrikant som har fler miljötätade objektiv än de till Four Thirds ? Canon kanske, om man räknar in deras halvtätade gluggar kanske?

Panasonic har ju också nyheter på gång, vilka även hjälper Leica med kamerahus, i utbyte mot förstklassig optisk design. En Panasonic L2 blir nog nästa flaggskepp från Panasonic, förmodligen med utseende likt Leica. Däremot har jag inte sett något miljöskyddat ännu från dessa två.

Undrar hur Panasonic och Leicas strateger tänker?
Vad har de mer på ritbordet än just en L10 och en L2?
 
FUD

Jag har inget emot Olympus som märke alls men jag tror att Olympus sjunger på sista versen, i alla fall inom kamera världen. Även Pentax tror jag kommer försvinna som tilvlerkare av kameror.
Canoniter brukade sprida denna FUD för fyra år sen, när E-1'an introducerades. Det var väl fotografen Reichmann som gav koolaid näringen då, men har väl gjort avbön sen dess för den missbedömningen. Tydligen sitter denna dimma kvar på näthinnan på vissa Canoniter, så tyvärr händer det att sånt här trams dyker upp emellanåt. Nikon med sina nya lanserade produkter ger några kanske en viss huvudvärk just nu, vilket kan vara förklaringen. Jobbigt att inte längre vara först och störst kanske?

Det finns dock inget i de ekonomiska rapporterna från varken Olympus eller Pentax, som säger att det skulle gå dåligt för något av företagen just nu. Tvärtom, så är utsikterna mycket ljusa med ökade vinster och försäljning på en expanderande marknad. År 2005 var dock året Olympus gick med förlust hos Imaging-divisionen, pga att marknaden för de s.k. prosumer-kamerorna försvann. Huruvida marknaden på säg 5-10 års sikt expanderar eller kommer att krympa, eller hur väl de olika företagen klarar sig i de i olika nischerna, ja det får framtiden utvisa.

Försäljningen av E-500 tillsammans med P&S kamerorna har förmodligen varit det som dragit in mest pengar. E-510 som här i Europa fått en EISA utmärkelse, tyder på att kameran är rätt produkt för marknaden. Hur det kommer att gå för E-1'ans efterträdare, när den presenteras under fjärde kvartalet i år är för tidigt att yttra sig om. Visserligen kommer den troligen att hamna någonstans i ett marknadssegment mellan 40D och D300, så det ska bli intressant att se vad den kommer att innehålla, samt vad den kommer att kosta. Även Pentax och Sony appellerar ju på intresset från avancerade amatörer, så visst kommer det att finnas ett hyfsat urval som gynnar oss konsumenter med olika behov och plånbok.

Ref:
 
"Du kan utan vidare släppa en kamera med sensorstorlek på 48x72mm och med 40MP, ISO 102400
20 bilder/s osv osv."

Jag tror inte att man utan vidare kan släppa en kamera med ovanstånde specar...Vad kameratillverkarna vill är att sälja kameror. Den stora marknaden finns i billiga enkla systemkameror vilket Nikon förstod och släppte D40/D40x. Även Olympus går bra, senaste kvartalsrapporten var det inget fel på. Visst kan företag gå dåligt och bli uppköpta etc, men det finns inget som tyder på det för Olympus.
 
TI, tycker inte du ska avfärda mitt inlägg med sådan bristande respekt. Jag har aldrig någonsin läst en ekonomisk rapport från varken Canon, Nikon, Pentax eller någon annan tilvlerkare, inte heller har jag läst någonting av Reichmann skrivit, vet inte ens vem det är. Vidare vet jag inte vad FUD är, helt enkelt eftersom ajg är föga intresserad av denna typ av spekulationer. Inte heller är jag intresserad av försvinnande av vare sig Pentax eller Olympus och inte är jag canonist heller även om ajg nu använder en Canon. Har alltid vurmat för inviduella lösningar . Däremot har jag ett visst hum inom näringsliv och även ett visst eget sunt förnuft.

ANledninge till att jag överhuvudtaget kommetnerade denna tråd är JUST för att jag intresserar mig för alal typer av kameratillverkare, såsom Olympus... vore annars enkelt att bara strunta i att läsa tråden från första början, såvida jag inte är ett sk "troll" men då borde ajg ha visa sådan tendens tidigare, eller hur?

Hursom helst, att ett företag går med vinst elelr tom har bra ekonomi är inte alls någon garanti för fortlevnad. Många fler aspekter som man måste ta hänsyn till.

Finns ett gammalt ordspråk som väl passar in här.

"En sådan seger till och jag har förlorat" Något i den stilen. Vi antar att Olympus går bra så spelar det ingen större roll eftersom dom itne har en produkt dom kan leva på i all evighet utan förändring, det kan nog inget företag förutom dom med patenter som tex tetrapack en gång i tiden.

Om Olympus skall forska fram nya produkter så kostar det troligtvis ofantliga summor. Inte bara att ta fram produkten utan även att administrera det hela. Detta innebär att den nya produkten måste sälja så bra att det täcker alla kostnader iom forskningen och framtagandet av den nya modellen samt ge så mycket i vinst att dom får pengar till att ta fram ytterligare nya produkter! Detta samtidigt som Dom stora drakarna Canon och Nikon gör exakt samma sak! Olympus kan och får inte vara mycket sämre i sitt utbud om dom skall ha en chans att hänga med, gärna bättre men med mindre budget. annars blir det att dom för varje år tappar mer och mer och mer, tillslut har dom inte råd med nya produkter. Detta kan inträffa trots att bolage går med vinst. Dom har trots sin vinst inte råd att fortsätta.

Nu menar jag inte att detta måste inträffa, men sannolikheten är ju större att detta drabbar Olympus än Canon. Att Olympus inte har 5 olika kameramodeller som spänner från insteg till absoluta proffsskitet är ju ett bevis på dess efterkommande. att ett företag uppdaterar sig långsamt är inte heller ett friskhetstecken.

Mitt stora intresse ligger ino F1 och jag ser direkta likheter här.

Du har två gigantiska stall. Ferrari och Mclaren
sedan ahr du några till som har enorm budget:
Renault, Toyota och Williams, sedan komemr bottenskiktet.

För några år sedan hade du ett stall som hette Jordan dom var ganska framgångsrika för länge sedan med började sacka efter, för varje år kom dom mer och mer efter eftersom när dom hade satsat allt om hade så var det endå bara hälften av vad Ferrari hade i prestanda i sina bilar. Nästa år samma sak oc tillslut var dom borta. Prost stallet samma sak. Försvinnadnet gick inte på några månader, det tog åtskillgia år innan dom försvann. "Vinst" om man kan säga så inom F1 vet jag inte, men dom hade gott om pengar, fram tills dom skulle utveckla nya bilar... dom lyckdes men fick sedan hanka sig fram. Resultatet var alltid sämre än Mclaren och ferrari.

Jag menar inte att Pentax eller Olympus komemr försvinna iår eller nästa år, men jag tror att på sikt komemr dom inte tilvlerka kameror ialla fall. Inte på den marknaden vi pratar om ialla fall.
Hur var de med Pentax, la inte dom av? köpte inte Sony upp dom eller liknadne? Dom la ju av med kompaktkamerorna har jag för mig och jag tror att Sony köpte resten, men som sakt jag är egentligen inte så intresserad, men jag skrev i tråden för att det är en bra fråga trådskaparen ställde och jag gav bara min syn på saken.
 
Kalle_B skrev:

Hur var de med Pentax, la inte dom av? köpte inte Sony upp dom eller liknadne? Dom la ju av med kompaktkamerorna har jag för mig och jag tror att Sony köpte resten, men som sakt jag är egentligen inte så intresserad, men jag skrev i tråden för att det är en bra fråga trådskaparen ställde och jag gav bara min syn på saken.

Det var Konica Minolta som Sony köpte upp. Det var från KMs kameror som de fick bildstabiliseringen.

Vad jag vet så lever och frodas (?) Pentax fortfarande, de har väl lite nya DSLR på g nu inför hösten också el?

Sen kan det mycket väl bli så som du säger att både Olympus o Pentax i framtiden inte tillverkar kameror, eller kanske blir uppköpta, men i dagsläget tycker inte jag att något pekar på det, iaf inte i Olympus fall.
 
Just ja.. Konica Minolta var det ja.. :)

Det visste jag faktiskt men jag fick väl hjärnblödning ;) Men där har vi ju ett exempel på ett företag med fin historik och teknik som fick kasta in handduken... det trodde nog inte många för några år sedan... Det ärtragiskt när unika märken försvinenr för storskaligheten, men det är så och fler offer kommer skördas.
 
Nu börjar priserna på DSLR bli överkomliga för de flesta och försäljningsvolymerna stiger. Svackan efter hoppet från film till digitalt börjar närma sig sitt slut. Jag tror att det finns en marknad för flera tillverkare, men det gäller också att hitta rätt kundgrupp. Olympus har hittat sin med E-400/410 och kanske även 510. Att våga ta bort greppet var vågat, men efterlängtat av vissa. Jag tillhör själv den gruppen som oftast klarar mig utan stort grepp.

Tänk om Olympus får ner storleken av husen till OM-4:ans storlek, men med stor sökare. Sedan Canon introducerade EOS har det alltid hetat "Big is beautiful" och Nikon har också hängt på den vågen.

En liten smidig kamera med samma kvalitetsbygge som E-1:an skulle jag vara väldigt intresserad av. Vilken känsla!
 
arneri skrev:
Nu börjar priserna på DSLR bli överkomliga för de flesta och försäljningsvolymerna stiger. Svackan efter hoppet från film till digitalt börjar närma sig sitt slut. Jag tror att det finns en marknad för flera tillverkare, men det gäller också att hitta rätt kundgrupp. Olympus har hittat sin med E-400/410 och kanske även 510. Att våga ta bort greppet var vågat, men efterlängtat av vissa. Jag tillhör själv den gruppen som oftast klarar mig utan stort grepp.

Tänk om Olympus får ner storleken av husen till OM-4:ans storlek, men med stor sökare. Sedan Canon introducerade EOS har det alltid hetat "Big is beautiful" och Nikon har också hängt på den vågen.

En liten smidig kamera med samma kvalitetsbygge som E-1:an skulle jag vara väldigt intresserad av. Vilken känsla!

Absolut! Fast kanske då ett återinförande av deras gamla 24x36 bajonett och en sensor på 24x30.

Om olympus skulle satsa allt vad de hade och utveckla en 24x30-sensor på 12-14 Mpix + litet
smidigt kamerahus utan onödiga funktioner (dock med bildstabilisering, utan det är man snart "fucked" inom amatör-segmentet, det har snart blivit samma hysteri kring bildstabilisering som det var kring megapixel när kompakterna började närma sig 6-7mpix)
med samma bajonett som OM-kamerorna (för att flörta med alla gamla Olympus användare, precis som nikon säkert vinner hur mycket som helst på varje år genom att locka gamla nikonnister med kamera och objektiv-troféer på hyllan :))
-till ett pris runt eller
tom under 10.000 kr runt hösten 2009/våren 2010....... - skulle de verkligen inte gå med vinst på en sådan grej?

Eller är problemet pengarna för ett sådant projekt inte finns? Hur tänker Olympus egentligen?

Och om pengarna finns, varför inte satsa på att släppa den första mellanformataren för avancerad amatör/semiproffs för omkring 50.000kr och på samma gång tvinga ner proffisionella småbildshus till icke hutlösa priser?

Gud vilka spekulationer som bubblar upp i huvudet efter lite vodka! Haha! Mmmmm...

Men ärligt talat, vad tror ni?
-
 
Senast ändrad:
Nästa sak blir in-camera HDR. Jag tror och hoppas att Olympus blir de som kommer ut med en sådan modell.

Pixlar i all ära, men dynamiskt omfång är ett område där digitalteknologin borde kunna göra nåt.
 
Japp.. .... .... .... öh... och där tog all hjärnkraft bara slut.. skrev ur mig allt i föregående inlägg..
Haha! Thoheeej!
 
Dynamiskt omfång -Ja tack!

Jag fotar nästan bara film för tillfället, kanske mest för att jag inte äger en egen digitalkamera just nu.. men javisst, jag kan egentligen mest gissa exponeringen ibland med färgfilm, men det liksom spelar ingen roll, det blir ändå helt fantastiskt färgsprakande och knivskarpa bilder alltid..(Minolta srt101 och Hasselblad :))
 
OMZ

Danlo skrev:
Absolut! Fast kanske då ett återinförande av deras gamla 24x36 bajonett och en sensor på 24x30.
Tror tyvärr att Olympus skrotat sin maskinpark för tillverkning av de gamla OM Zuiko objektiven.

Man ger sig inte in i ett nytt bajonettformat, om man inte har optik för densamma. Gamla OMZ-gluggar blir de ju inte feta på heller. Att bygga upp ett nytt objektivsortiment tar tid och resurser.

Hellre då Panasonic/Leica, som ju har ett Leica R sortiment att välja bland. Men Leicas försök in i den digitala världen har varit lite besvärlig.

En Joker kan dock vara: Contax-fattningen
 
Har kört E1:an och varit nöjd men tyvärr kommer E3:an för sent. Har bestämt mig att gå över till Nikon D300. Dessutom gillar jag inte att E3:an får vinklad skärm...det känns b! Hade önskat att Olympus vågat utmana men det känns inte riktigt som det. Om ett par år så kommer det bara att släppas kompaktkameror från Olympus (tror jag). Det ska mucket till nu om jag ska stanna kvar hos O. De måste verkligen komma med ngt bra, mycket bra!!!
 
Man kanske väntar in en Panasonic eller två?
De har ju följts åt förr.
• E-330 = DMC-L1
• E-510 = DMC-L10
• E-3 = DMC-L2 (kanske?)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.