Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
bildspel? vilket program är bäst???
- Trådstartare jannemix
- Start datum
avlsutad110823
Avslutat medlemskap
om du har windows
Photo Story 3 for Windows
Skänker microsft bort ju, finns att ladda ner på deras sida.
Roine
Photo Story 3 for Windows
Skänker microsft bort ju, finns att ladda ner på deras sida.
Roine
Teodorian
Aktiv medlem
Hej!
Jag har provat massor av program för bildspel eller slideshows som det heter på engelska. De program som brukar lyftas fram som de bästa är ProShow Gold eller Producer (www.photodex.com), PicturesToExe (www.wnsoft.com) eller gratisprogrammet för Windows Photostory 3. De två första uppdateras kontinuerligt. Andra program att testa är MemoriesOnTv (www.codejam.com), Uleads CD & DVD PictureShow (www.ulead.com), Magix har sitt program Photostory on CD & DVD (www.magix.com), Wondershare har DVD Slideshow Builder (www.photo-to-DVD.com) mfl. 3D-Album (www.3d-album.com) är ett mycket amerikanskt koncept med olika möjligheter om du gillar deras stil. Ladda ner demoversioner och testa vilket/vilka program som passar dig och dina ambitioner. Själv använder jag ProShow Producer men det kostar ett par tusen kronor och tar tid att lära sig. Vad vill du kunna göra - bara visa bilder på ett lite snyggare sätt eller använda flera lager, avancerad text, videobakgrunder, videoklipp osv? Är det till DVD, webben/epost, PC, annat du vill exportera? Inget av programmen klarar av att inte i någon grad försämra bildkvaliteten på fotona. Men rörelse, zoomning och övergångseffekter kan kanske inte gå helt obemärkt förbi. Den färdiga "filmen" komprimeras ju mer eller mindre dessutom. Än så länge "härskar" ju vanlig DVD med 720x576 i upplösning så innan HD Video/BluRay verkligen slår igenom kan vi inte helt dra nytta av den inneboende upplösningen.
Jag har provat massor av program för bildspel eller slideshows som det heter på engelska. De program som brukar lyftas fram som de bästa är ProShow Gold eller Producer (www.photodex.com), PicturesToExe (www.wnsoft.com) eller gratisprogrammet för Windows Photostory 3. De två första uppdateras kontinuerligt. Andra program att testa är MemoriesOnTv (www.codejam.com), Uleads CD & DVD PictureShow (www.ulead.com), Magix har sitt program Photostory on CD & DVD (www.magix.com), Wondershare har DVD Slideshow Builder (www.photo-to-DVD.com) mfl. 3D-Album (www.3d-album.com) är ett mycket amerikanskt koncept med olika möjligheter om du gillar deras stil. Ladda ner demoversioner och testa vilket/vilka program som passar dig och dina ambitioner. Själv använder jag ProShow Producer men det kostar ett par tusen kronor och tar tid att lära sig. Vad vill du kunna göra - bara visa bilder på ett lite snyggare sätt eller använda flera lager, avancerad text, videobakgrunder, videoklipp osv? Är det till DVD, webben/epost, PC, annat du vill exportera? Inget av programmen klarar av att inte i någon grad försämra bildkvaliteten på fotona. Men rörelse, zoomning och övergångseffekter kan kanske inte gå helt obemärkt förbi. Den färdiga "filmen" komprimeras ju mer eller mindre dessutom. Än så länge "härskar" ju vanlig DVD med 720x576 i upplösning så innan HD Video/BluRay verkligen slår igenom kan vi inte helt dra nytta av den inneboende upplösningen.
Senast ändrad:
Teodorian
Aktiv medlem
Självklart skall fotona lyftas av passande musik i bildspelen - annars blir det ju ingen show! Ett bra bildspel består av bra bilder som är tematiskt sammansatta så att en historia berättas. Bildspelet skall vara tillräckligt långt för att få med det som behövs men kort nog för att åskådaren skall vilja se det direkt igen! Det finns många faktorer som avgör om bildspelet blir bra eller inte: valet av bilder, ordningen dem emellan, deras rörelse (pan and zoom sk Ken Burns-effekt), tidslängden som varje bild visas, val av övergångar (transitions) och deras tidslängd, bakgrunden, texten, musiken osv. I ProShow Gold och Producer kan du både lägga in musik och andra ljud samt berättarröst.
Vill du se exempel på vad användare åstadkommit och demoshower kan du gå in på www.photodex.com, ladda ner och installera deras Presenter Plug-in och därefter under "Sharing" och "Training" (instruktionsshower) välja någon show att se på.
Vill du se exempel på vad användare åstadkommit och demoshower kan du gå in på www.photodex.com, ladda ner och installera deras Presenter Plug-in och därefter under "Sharing" och "Training" (instruktionsshower) välja någon show att se på.
madsochmarja
Aktiv medlem
Photomagico skulle vara fantastiskt.
Använder själv lightrooms eget bildspel som jag har snyggat till, rigtigt bra
Använder själv lightrooms eget bildspel som jag har snyggat till, rigtigt bra
jannemix
Aktiv medlem
jo jag gör det med. men slarvar lite men det gör inget.har målat en gavel på eftermiddag sa 50kv.Teodorian skrev:
Varför inte plåta lite under tiden du jobbar med huset och göra ett bildspel av det sedan - före- och efter-bilder?!
cowboy
Aktiv medlem
Soundslides Plus!
För att göra enkla bildspel för webben gillar jag Soundslides v1.4 , finns för både Mac och PC. Jag har använt PC-versionen i något år och är mycket förtjust i resultatet och det enkla handhavandet.
Tyvärr har PC-versionen en del irriterande buggar men programmet är ändå mycket prisvärt för sina USD 39.95.
Soundslides Plus v1.0 kostar USD 60 och lanserades för några månader sen. Jag har laddat hem Plusversionen men ännu inte använt det i någon skarp situation.
Samma buggar som jag irriterade mig på i Soundslides verkar ha hängt med till Plus-versionen.
Buggarna är mest irriterande och inget som ska avskräcka från köp - programmets funktionalitet är det inga fel på.
Uppgradering från Soundslides till Soundslides Plus kostar USD 30 och då kan man samtidigt ha båda programmen installerade på datorn.
Man kan ladda hem båda versionerna för att prova innan man köper.
http://www.soundslides.com/
För att göra enkla bildspel för webben gillar jag Soundslides v1.4 , finns för både Mac och PC. Jag har använt PC-versionen i något år och är mycket förtjust i resultatet och det enkla handhavandet.
Tyvärr har PC-versionen en del irriterande buggar men programmet är ändå mycket prisvärt för sina USD 39.95.
Soundslides Plus v1.0 kostar USD 60 och lanserades för några månader sen. Jag har laddat hem Plusversionen men ännu inte använt det i någon skarp situation.
Samma buggar som jag irriterade mig på i Soundslides verkar ha hängt med till Plus-versionen.
Buggarna är mest irriterande och inget som ska avskräcka från köp - programmets funktionalitet är det inga fel på.
Uppgradering från Soundslides till Soundslides Plus kostar USD 30 och då kan man samtidigt ha båda programmen installerade på datorn.
Man kan ladda hem båda versionerna för att prova innan man köper.
http://www.soundslides.com/
Teodorian
Aktiv medlem
Visst är det kul att kunna lägga upp sitt bildspel på nätet. Tiden med bildspel enbart visade på TV eller duk är ju för alltid förbi. Följdaktligen finns det speciella program just för webpublicering tex för det populära My Space och förstås Flash. För mig är dock DVD-bildspel mest intressant inte minst med tanke på kvaliteten. Det blir spännande att se när HD Video/BluRay slår igenom på allvar om några år vilken kvalitet vi kan uppnå och vad programmen då kan klara av! Som vanligt är det väl tiden och kreativiteten som sätter gränserna för vad vi kan producera!
I ProShow Gold/Producer går det att exportera till epost/web/flash.
I ProShow Gold/Producer går det att exportera till epost/web/flash.