Annons

Hexanon på fourthirds

Produkter
(logga in för att koppla)

henq

Aktiv medlem
Jag har fått en hel del frågor om hur man får på en gammal Hexanon-glugg på de moderna Olympus-kamerorna.
Så jag skrev ihop hur jag gjorde här:
http://blog.lewander.com

(så fick jag användning för bloggen också :)

Kommentera gärna om det är otydligt/felaktigt/saknas info.
 

Bilagor

  • p7030794.jpg
    p7030794.jpg
    35.8 KB · Visningar: 587
Tackar. Bra med länken, jag ska lägga till den och en annan som var med här på forumet.
 
Hexanon AR 40 mm / F1.8 pancake

Jag har nu en Hexanon pannkaka här som väntar på att tjänstgöra på den lilla kameran E-400.

-Vad behöver jag göra? En enkel och snabb modifiering, eller en mer ambitiös sådan?

-Nödvändigheten av en ny mattskiva med snittbild/mikroprismor? Vilket fabrikat?

Den här gluggen är ju en lysande klassisk pancake enligt Konica-sidorna:

Image quality of the Hexanon AR 40 mm / F1.8 is outstanding – some photography magazines praised it as one of the sharpest lenses ever built by any manufacturer for 35 mm cameras. Whether or not this is true is left open, but certainly the lens renders razor-sharp images with very high contrast and even illumination from edge to edge. The lens does not leave much room for improvements and plays in the same league as the Hexanon AR 50 mm / F1.7, which is also an absolute premium lens.

Ref:
 
Hur mycket jobb du vill göra är väl upp till dig.
Vettigt kan ju vara att vrida gluggen så att man ser rätt bländare på ovansidan (utan mod blir det på undersidan).

Det enklaste är väl killen med ståltråden men det har jag inte testat själv.

Annars tycker jag mest det är lite synd att du inte har live view i E400 för fokusering. Men intressant att höra hur det blir om du skaffar ny mattskiva. Snittbild funkade bra på min gamla Konica, men oj va mycket bättre den sökaren är.
 
Är det nån här som konverterat några gluggar?

Eftersom jag är E3-fixerad just nu så postar jag en bild på 40mm Hexanon på E3.
Väldigt mycket enklare att fokusera med E3 än E510 p g a sökarstorleken.
 

Bilagor

  • pc010256.jpg
    pc010256.jpg
    20.7 KB · Visningar: 378
Tjenare,

Tänkte försöka gör en sådan här montering istället för min heldassiga i kartong :)

Vad använde du för papper till ringen? Den som du dubbeltejpar fast i objektivet? Någon form av kartong?
Vad är det för en dubbelsidad tejp du använt? De jag sett på byggvaruhus osv verkar vara tjockare än 2mm...

/Stefan
 
Hej jag använde kartong från en styv mapp (papperssamlare), det var vad jag hade tillgängligt. Lite för blank för min smak men wtf.
Dubbelsidig svart tejp finns hos hovleverantören Biltema...

Det enda problemet jag har är att låsningen skulle kunna vara bättre.
 
Biltema here i come!

Har idag en 50mm 1.7 kommer en 50mm 1.4 på posten om några dagar.
Fasligt bra linser det där... Sitter på min kamera allt som oftast.

Håller med dig om att låsningen är lite dum... Objektivet trillar ju lätt av om man tex tar i lite för hårt när man skall ändra bländaren eller focusera.

Hur stort hål tycker du att jag ska ha i "baffeln"? Du körde med 17mm till 40:an? (40mm f1.8)

Mvh

Stefan
 
17mm it is :)

Du har inte lite fler bilder man kan ta del av va?
Tänkte jämföra med mitt system. Se om de är liknande vad det gäller kvalitet.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.