Annons

Extern Hårddisk

Produkter
(logga in för att koppla)

realeye

Aktiv medlem
Hej

Jag funderar på att köpa en "extern hårddisk" och använda som back-up av mina bilder, musik, DV-film med mera. Hårddisken kopplas då via USB 2.0.

Min dator är snart 2 år gammal (pentium 4).

Nu till frågorna:

1.
Om jag köper en extern hårddisk på t.ex 320 GB, klarar datorn av hela hårddisken?
Eller måste jag ställa in något på datorn?

2.
Är det bara och plugga in den i USB-porten och allt är frid och fröjd? Kan jag bara dra över filer dit som jag vill ha kopior på?

Har ni nåt bra tips hur man kan göra back-up på sina grejer? Helst ska det vara något som skall tanka över sig självt.
 
Hej jag gör precis som du skriver med en extern hårddisk, funkar hur bra som helst.
Har du WinXP så behöver du inte installera nånting på datorn, bara plugga in i usb och den dyker upp som en vanlig enhet i utforskaren.
Dock är det viktigt att du kopplar ifrån enheten rätt när du är färdig, det kan gå galet om du bara drar ur sladden utan att först klicka på ikonen vid klockan som heter "säker borttagning av maskinvara" Dubbelklicka och välj "stoppa" sen kan man trygt dra ur sladden.

Mvh Daniel
 
Vad är det egentligen som kan hända om man avlägsnar den externa hårddisken utan det Windows benämner 'säker borttagning av maskinvara'?
Den yttersta dagen infaller tidigare än beräknat, glaciärerna smälter över en fikarast, Sverige vinner fotbolls-VM?
 
Florestan skrev:
Vad är det egentligen som kan hända om man avlägsnar den externa hårddisken utan det Windows benämner 'säker borttagning av maskinvara'?
Den yttersta dagen infaller tidigare än beräknat, glaciärerna smälter över en fikarast, Sverige vinner fotbolls-VM?

Steve Ballmer kommer hem till dig och går apgång och skäller ut dig.

Med sig har han Ken Rockwell som berättar att om du gör så på en Mac så bara funkar det. Sen skäller han ut dig för att du kör XP.
 
Florestan skrev:
Vad är det egentligen som kan hända om man avlägsnar den externa hårddisken utan det Windows benämner 'säker borttagning av maskinvara'?
Den yttersta dagen infaller tidigare än beräknat, glaciärerna smälter över en fikarast, Sverige vinner fotbolls-VM?
I teorin kan det finnas data i buffertminnen som inte har skrivits till disken, i praktiken händer ingenting om du inte rycker sladden mitt under en skrivning.

/Daniel
 
Vabra! Då skall jag nog pallra mig iväg och köpa mig en extern hårddisk. Inte kul om allt på datorn försvinner pga en krasch.

Tack för svaren!
 
Har varit med om att filer har försvunnit på USB-minnen men på den externa HDD jag hade så slog jag oftast bara av den på strömknappen, ingen fara alltså.

Sen är det viktigt att du inte har den står på allt för länge i sträck. Externa diskar brukar vara känsliga för värme och klarar inte att stå och gå 24/7 som vanliga interna diskar.
 
wennerstrom skrev:
Steve Ballmer kommer hem till dig och går apgång och skäller ut dig.

Med sig har han Ken Rockwell som berättar att om du gör så på en Mac så bara funkar det. Sen skäller han ut dig för att du kör XP.

Inte alls, du måste mata ut enheten i OS X annars blir det rött kort ;)

Till skillnad mot XP, där det bara dök upp (om jag minns det rätt) en liten bubbla som påminde dig om säker borttagning.

Det som jag retar mig mest på med OS X, är att XP struntar i när man rycker kortet ur kortläsaren, medans OS X tjuter högvilt.
 
Om man nu anser att det är värt besväret med att köpa en USB-hårddisk för >1000:- och dessutom se till att göra dessa backuper så är det väl inte så mycket extra besvär med att säga åt datorn att "nu är det dags att mata ut"? Sen så sitter ju disken bara i när man gör backupen, annars så frångår man ju en del av själva principen för en backup...
 
D-Lundmark skrev:
...ikonen vid klockan som heter "säker borttagning av maskinvara" Dubbelklicka och välj "stoppa" sen kan man trygt dra ur sladden.
Det är smidigare att enkelklicka på ikonen och därefter välja enheten i listan som kommer upp.
 
Grimmer skrev:
...Med vänster musknapp.
Ja det är nog ett bra förtydligande. Anger man inte en specifik knapp utan det står klicka, enkelklicka eller dubbelklicka utförs det med vänster musknapp (med knapparna standardinställda). Om höger musknapp skall användas skriver man lämpligen högerklicka.
 
Smartast är nog att köpa en så stor HD som möjligt till "bra" pris, den blir full så småningom ändå(min är på 500).
Jag drar även ur nätsladden, klarar mig utan en extra värmekälla.
 
wennerstrom skrev:
Steve Ballmer kommer hem till dig och går apgång och skäller ut dig.

Med sig har han Ken Rockwell som berättar att om du gör så på en Mac så bara funkar det. Sen skäller han ut dig för att du kör XP.

Jag tror nog att os x använder skrivcache/buffertar också, så risken att något händer med data i os x är nog lika stor som i windows.

Dessutom finns det skriv-cache i själva hårddisken, så det kan vara dumt att bara stänga av strömmen OAVSETT om man kör pc eller osx.
http://en.wikipedia.org/wiki/Advanced_Technology_Attachment


/erik
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.