Annons

Fulla hårddiskar, vad göra?

Produkter
(logga in för att koppla)

MWPhoto

Aktiv medlem
Halloj!
Jag har två interna diskar, men den ena på 250GB är den jag lagrar alla bilder på. Sen har jag synkat den med en 250GB extern disk. Jag tycker detta är det absolut enkalste sättet att säkra mina bilder.
Nu är de dock snart fulla ca 10GB kvar.
Vad skulle ni ha gjort?
Jag funderar på att skaffa två 500GB och göra samma sak igen, men det betyder ju att jag bara har 250GB kvar igen när jag flytat över filerna från den gamla diskarna...
Jag gillar vekligen inte att stoppa bilderna på DVDs.
Vad skulle ni ha gjort?
För mig räcker 250GB ca 2 år.
 
hej

jag har varit i den situationen:
Har idag en 320GB i den stationära
Sen en 500GB i NAS (via nätet) för råfilerna
Sen en 500GB till för andra filer i NAS, tex redigerade jpg osv

Sen har jag flera lösa 250 gb diskar som ren backup för bilder, är uppe i 3:e nu för backup, dessa förvarar jag på annat ställe ifall jag får inbrott. Tar fram disk 3 numer efter varje sesion o lägger över koipa hit samt till den första 500GB. På 500GB är bilderna grovsorterad i en av 4 kategorier, modeller, natur, övrigt o scannade.

I datorn har jag enbart sista tidens sessioner som raw samt alla programmen givetvis.

Sen har jag till sist en 3:e NAS, en 400GB disk dit jag backuppar min stationära och bärbara dator med Acronis True Image samt gör synk av viktiga systemkataloger, typ adobe o databasen i Ligthroom och iView. Detta med SyncBack.

Dessa backuper drar jag en gång per dygn, Acronis True Image drar jag mer sällan, bara då jag installerat nått nytt, typ nu när cs3 kom.

Roine
 
Rymms det inte fler i datorn? Eller varför måste du ta bort din gammla disk?

Köpa ny datorlåda skulle jag ha gjort isåfall.
 
Köp de två 500 GB diskarna och kör vidare på dem.

Behåll dina befintliga bilder på de diskar du har. Varför flytta dem? Du kan ju koppla in ett antal dubbla diskar till datorn innan du får slut på diskenheter. Den dagen den sorgen...

Så gör jag iallafall. Få se nu... räknar diskar... 1, 2, 3, 4, 5, 6, ...

Edit: USB-diskar alltså...
 
Gillar du inte att spara på media som cd & dvd, ja då är det inte så mkt mer att göra än att skaffa ytterligare diskar väl :)

Jag köpte idagarna en ny disk, en 400gb för inte fullt en tusenlapp, så diskarna är inte dyra i dagens tider. Skall du dessutom inte göra mer än lagra bilder på den så kan du nog gott köpa en lite långsammare disk till förmån för utrymme...tror jag iaf :)
 
Kanske är dags för "kill your darlings"?

Eller det kan ju vara så att det är 250 Gb kvalitativa bilder.....

// Maxe
 
MWPhoto skrev:
Halloj!
Jag har två interna diskar, men den ena på 250GB är den jag lagrar alla bilder på. Sen har jag synkat den med en 250GB extern disk. Jag tycker detta är det absolut enkalste sättet att säkra mina bilder.
Nu är de dock snart fulla ca 10GB kvar.
Vad skulle ni ha gjort?
Jag funderar på att skaffa två 500GB och göra samma sak igen, men det betyder ju att jag bara har 250GB kvar igen när jag flytat över filerna från den gamla diskarna...
Jag gillar vekligen inte att stoppa bilderna på DVDs.
Vad skulle ni ha gjort?
För mig räcker 250GB ca 2 år.

En idé: Plocka ut den interna och lägg i bankfack, brandskåp på jobbet eller annat säkert ställe utanför hemmet och använd den gamla externa för att komma åt de gamla bildrna. Köp sedan två 500GB (eller 1TB)-diskaroch kör på som innan. Se till att köpa externa diskar med fläkt, de har betydligt längre livslängd. Är du riktigt paranoid så kör du med en 500GB intern disk och två externa som du backupar mot och växlar en gång i veckan eller så. Den som för tillfället inte används förvaras i bankfack, brandskåp eller liknande utanför hemmet.
 
Maxe. självklart gör jag vad jag kan för att rensa och har just gjort mitt bästa för att frigöra lite.
Det lutar ändå åt att skaffa två till externa. En som jag lägger undan efter synk med Sync Back som jag också använder. Den andra får stå inkopplad.
Jag kan inte koppla på flera interna diskar, men självklart går det på USB.
Tack för alla tips, det gäller ju att tänka frammåt när man gör desa val och inte bara köpa diskar utan att tänka sig för lite...tycekr jag i alla fall.
 
Jag vet inte hur bra det funkar, men testa att rar/zip-packa dina backupmappar. Har du mycket raw-bilder borde det bli en hel del utrymme över. (Jpegs packas ju inte så bra eftersom de redan är destrutivt komprimerade.)

Gjorde ett snabbt test på ett par DNG-filer, och de gick ner till ca 65% på disken. Dvs du kan låsa upp ca 35 % av utrymmet på diskarna. Problemet är ju att det blir lite bökigare att komma åt filerna smidigt. Men för backup är det ju en bra idé.
 
Tack Jeppe, skulle gäran ta två såna, men jag har just lagt de pengarna på en trevligt objektiv.
Visst är det bra att kunna gömma undan å köra på routern, men om det brinner så loosar man ändå. Behövs alltså en till på lämplig adress. 14000 som startkostnad alltså.
Funderar på ett par sådana här sålänge, de ser ju fina ut också. ;) :
http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010101500
 
MWPhoto skrev:
Tack Jeppe, skulle gäran ta två såna, men jag har just lagt de pengarna på en trevligt objektiv.
Visst är det bra att kunna gömma undan å köra på routern, men om det brinner så loosar man ändå. Behövs alltså en till på lämplig adress. 14000 som startkostnad alltså.
Funderar på ett par sådana här sålänge, de ser ju fina ut också. ;) :
http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010101500

Jag har den lite enklare svarta varianten. På mina diskar är det så att det finns ingen strömbrytare utan den styrs av ström på USB:n... dvs dator på = disk på... smutt! Det enda man får tänka på är att inte sätta dem på en strömförsörjd usb-hub. Jag är nöjd med mina diskar, än så länge inga problem. Men jag har väl mer eller mindre bestämt att när de är fulla (har 2 st, en som original och en som backup) så får det bli någon form av NAS...

/Per
 
Mats, jag kör själv med en WD MyBook Pro 1TB

http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010101502

Den har inbyggd fläkt, som gärna går igång och låter ordentligt. Vet inte hur det är med singeldisk-modellerna. Jag har satt upp min som 2x500 (mirror) och den används bara som backup.

Men kolla runt om du ska inhandla en WD, för Dustin är inte billiga på dem. Jag gjorde misstaget och fick betala dyrt för min drive.
 
Maxe skrev:
Kanske är dags för "kill your darlings"?

Eller det kan ju vara så att det är 250 Gb kvalitativa bilder.....

// Maxe

Skulle precis säga samma sak, rensa lite är nog en bra ide.

En RAW bild från min 8mp kamera är mellan 6-8mb, räknar man på 7mb har du plats för 35714 bilder, om jag räknat rätt. Låt säga att vi sparar en jpg av varje bild också så är det ändå i runda slängar en 17800 bilder. Har du tagit 17800 sparbara och bra bilder är det bara att gratulera, du har gjort dig förtjänt av en ny hårddisk.

Om inte annat är det en bra ide att jobba med sitt hamster beteende, tycker jag.

/Magnus
 
Jag kör med en sån här: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=323076

med två 400GB-diskar i, givetvis RAID level 1 (spegling).

Sedan tidigare har jag också två stycken Maxtor OneTouch III med dubla 300-giggare i varje. Den ena går i RAID level 1, den andra i RAID lvl 0 (den har jag bara sånt som jag inte gråter över ifall det försvinner på).

Men med raidbanken blir kostnaden betydligt mindre, eftersom man bara petar i vanliga diskar i den. Att inte köra RAID 1 för bilder är inte ett alternativ för mig.
 
MWPhoto skrev:
Halloj!
Jag har två interna diskar, men den ena på 250GB är den jag lagrar alla bilder på. Sen har jag synkat den med en 250GB extern disk. Jag tycker detta är det absolut enkalste sättet att säkra mina bilder.
Nu är de dock snart fulla ca 10GB kvar.
Vad skulle ni ha gjort?
Jag funderar på att skaffa två 500GB och göra samma sak igen, men det betyder ju att jag bara har 250GB kvar igen när jag flytat över filerna från den gamla diskarna...
Jag gillar vekligen inte att stoppa bilderna på DVDs.
Vad skulle ni ha gjort?
För mig räcker 250GB ca 2 år.

Jag skulle vurdera att köpa två nya 500 GB diskar (el. större) för att arbeta i RAID 1. Enkelt och bra, samt det rimmar med ditt tidigare arbetssätt.

Kopier över nuvarande 250 GB med bildfiler till RAID 1 diskerna (500 GB) så att du har dom tillgängliga. Spara sedan den 250 GB disken oansluten (bankfack, e.a). Låt sen göra backup av ändrade filer till den andra befintliga 250 GB disken, gärna hotswap ansluten, så att du enkelt kan byta ut dom. Alternativ kan du ju ha en 3:e 500 GB disk som du med jämna intervall byter ut en av RAID 1 diskerna med. Det finns ofantligt många olika lagring/backupkombinationer att leka med...gör det enkelt!

När du efter 2 år har fyllt dessa 500 GB så får du helt enkelt köpa till större diskar eller göra en konfiguration med JBOD.
 
Alternativet att ha hårddisken lös vid sidan om.
Lagra disken i kartongen den skeppas i och ta fram den när backup skall göras.
En USB 2.0 TILL SATA/IDE 2.5"/3.5" EXTERN M. NÄTDEL finer man hos Dustin.

Har en själv och den fungerar utmärkt.
För 2,5" IDE behövs ingen extern kraft.
3,5" IDE använder nätdelen som medföljer.
Kablage för 3.5" SATA följer med också
 
Hans, har du läst vad jag skrev i början? Jag har redan ett externt chassie med 250gb disk. Denna kan jag koppla på mitt nätverk eller med USB2.
Den ligger allt som oftast i sin original kartong och tas fram då och då för backup. jag kör den på USB för tillfället.

Och snälla ni som oroar er för om jag har städat bland bilderna, vill ni komma över å kika. Jag plåtar allt i RAW och hela 2006 sparade jag alla mina original i TIFF. Detta tar PLATS. Har nu gått över till att göra tiff av mina RAW men när jag har en färdig bild så sparar jag den i JPG och slänger tiffen. Alltså har jag nu mitt original i RAW och den färdiga i JPG. Tänker inte gå in och spara om alla mina TIFFAR i JPG, köper hellre flera diskar.
Tack annars för alla seriösa och vänliga tips. :)
Kommer skaffa två 250 GB WD Pro Series My Books. De är bra för att de sköter sig själva utan manuellt på/av.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.