Annons

Vad begära i lön?

Produkter
(logga in för att koppla)

lotelo

Aktiv medlem
Jag har fått i uppdrag att fotografera bilder åt ett företag som ska användas i deras presentation på webb och i tryck. Eftersom jag inte har F-skatt längre (och inte tänker skaffa nu heller) så kommer de att betala lön. Vad är en rimlig timpeng för ett sånt jobb med tanke på att bilderna även ska publiceras?
/Lotta

Beställ prislistan från t.ex. BLF så finns timpriser med, sen är det väll bara låta dem stå för material eftersom de då kan dra momsen på det internt (=bäst för alla parter).

Som anställd fotograf får man inget speciellt för att bilderna publiceras - det tillhör ju jobbet. Du kan ju utgå från en hygglig månadslön och räkna ut timlönen. Tänk på att när man jobbar enstaka timmar bör lönen motsvara något högre än heltidslön för samma tjänst. Min kompis är fotograf på 20% på en firma och får 20% av en lön på 25 000.

Är det en tillfällig grej ska ersättningen vara högre än om det är en fortlöpande timanställning.

Är du med i något fackförbund så kan du höra med dem. Annars är det HTF som gäller. SSF, svenska fotografernas förbund, SJF, Svenska journalistförbundet och BLF, bildleverantörernas förening kan också ha vettiga synpunkter beroende på uppdragets art.

Det som ger mest pengar är att ha F-skatt. Då kan du köpa fotoprylar och material för hela summan och slipper betala moms och skatt (förutsatt att du handlar för allt du tjänar). SÅ gör jag.

/magnus

Oj, de löneförslagen skiljer sig rejält. Jag tror bestämt att lönen enligt BLFs prislista ligger flera gånger högre än HTFs förslag. Någon som vet varför det är så? Skiljer sig löner så mycket mellan tillfälligt anställda fotografer?

Jag är HTFare och detta är mitt första fotojobb men ska jag verkligen gå ner i en timlön under 200kr? Samma företag har betalat mig mer för enkla IT-tjänster. Känns lite som en nergång om jag gör så alltså även om det handlar om olika tjänster. Kanske borde lägga mig mitt emellan deras förslag?
/Lotta

Du kan ju inte jämföra med en som är fast anställd 40 timmar i veckan.

Du har ju bara ett tillfälligt arbete, detta skall försörja dig den tiden som du inte har arbete, betala din utrustning, utbildning, hyra etc. etc. etc...

Vad skulle du fakturerat om du gjort jobbet som företagare? ta bort för sociala avgifter som nu arbetsgivaren får stå för så har du ju en enkel formel.

Har du jobbat där tidigare ska du givetvis inte ha mindre nu.

Den utrustning du använder måste givetvis vägas in.

Jag vet vart åt det lutar nu, men sanningen är att jag inte vet vad jag skulle fakturerat som företagare heller. Företaget jag hade var inom IT, som fotograf vet jag inte vad som är rimligt att fakturera eftersom jag aldrig arbetat som det.

Min tanke när jag ställde frågan var även om jag borde lägga på en del eftersom bilderna ska upp både i ett stort antal reklamtryck och på webb. Det rör sig totalt om 8 bilder från två olika platser.
/Lotta

BLFs prislista handlar väl inte om löner utan om arvoden. Det är en stor skillnad.

Normalt fotografarvode för landet som helhet var mellan 700 och 900 kronor i timmen plus moms senast jag kollade. Det finns massor av exempel på fotografer som tar både mer och mindre, men här låg snittet.

Välj din summa och dra av för sociala avgifter (är det omkring 30 procent?) så kan du inte hamna alltför fel.

Om det verkligen är fråga om en tillfällig anställning så ska du ha betydligt mindre i timmen. Men inte anställer man väl någon för att ta åtta bilder?

gors skrev:
re ha betydligt mindre i timmen. Men inte anställer man väl någon för att ta åtta bilder? [/B]

Ska man verkligen ha mindre för tillfälliga anställningar? Trodde nästan det var tvärtom faktiskt.. Att anställa någon för att ta 8 bilder som de behöver i sin presentation är väl inte så konstigt? Hur skulle de annars få bilderna tagna när de inte fotograferar själva?
/Lotta

lotelo skrev:
Jag är HTFare och detta är mitt första fotojobb men ska jag verkligen gå ner i en timlön under 200kr? Samma företag har betalat mig mer för enkla IT-tjänster. Känns lite som en nergång om jag gör så alltså även om det handlar om olika tjänster. Kanske borde lägga mig mitt emellan deras förslag?
/Lotta

Men 200 i timmen ger en månadslön över 32tkr, vilket torde vara rätt bra för HTF. Knappast intressant för en etablerad fotograf men i mina öron låter det som en bra ingångslön för en inte fullt så etablerad fotograf, även om man tar hänsyn till att det inte handlar om en heltidstjänst.

Oj, jag menade inte att de frågorna efter gors inlägg skulle se så otrevliga ut. Insåg nu att det inte såg bra ut, förlåt.

Det är nog så sant joker. Jag har bestämt mig för att nöja mig med samma lön jag har för att fixa deras databaser ibland. Tyvärr blir det ju aldrig fråga om att komma upp i heltidslön på tillfälliga anställningar. Det är orsaken till att fått för mig att man bör ha aningen högre timlön vid tillfälliga anställningar.
/Lotta

Lotta, det verkar lite som att du väl sälja smöret men behålla kakan i detta fall.

Det är lättare att som företagare ta ut ett arvode som är högre än att begära motsvarande timlön. Men ett högre arvode garanterar inte att det blir mycket mer kvar i fickan när allt är betalt.

Om vi tänker oss ett skäligt arvode på 800 kr / tim ex moms så skall ju detta täcka, din lön, vinst till företaget, omkostnader för ev utrustning, lokaler, etc samt skatt och sociala avgifter.
Detta gör ju att din timlön som företagare beroende på hur du satsar i företaget rimligen kommer att hamna på kring en dryg tvåhundring per arbetad timme.

Om du vill få upp din lön för detta jobb, för det är ju onekligen en anställning (dvs du får inget extra för publicering, din arbetsgivare har förmodligen en fri publiceringsrätt osv) så bör du kanske skilja på två saker:
1) din lön.
2) ersättning för att du använder din egen utrustning. (Arbetsgivaren skall ju givetvis stå för alla rörliga omkostnader såsom film, framkallning etc.)

Alltså kanske du kan tänkas begära 200 kr/tim samt ytterligare säg en 50kr/tim för att du använder din egen utrustning?

Lycka till

/Johan

lotelo skrev:
Att anställa någon för att ta 8 bilder som de behöver i sin presentation är väl inte så konstigt?

Lotta, jag tror bara att vi pratar förbi varandra för att vi använder begreppet anställning på olika sätt. Att anställa någon är ett större åtagande för uppdragsgivaren än att anlita någon. Man kan knappast prata om ett anställningsförhållande för en så liten insats som det är fråga om här.

Det är nog mer korrekt att prata om att du är en frilans utan F-skattsedel än att du måste ta en anställning för varje uppdrag du vill utföra.

För de åtta bilder du ska ta står jag fast vid att du ska begära mellan 700 och 900 minus sociala avgifter. Vad ni än kallar ert förhållande.

Men om du får en månads anställning måste du självklart vara beredd på att gå ner betydligt per timme.

Jag skulle försöka hålla mig en bra bit över 200:-/timme.

Se det ur företagets synvinkel, om de anlita en fotograf som kör enligt svenska riktpriser:

8 bilder till broschyr, ca 16.000:- / 5000 ex
8 bilder till hemsidan, ca 12.000:- / år

Det är ju synd att börja på en allt för låg nivå, det är mycket svårare att höja än att sänka framöver.

Varför inte ta betalt i per bild enligt BLF. Och sen räkna ut en lön efter det.
Om lönen ändå bara är ett sätt att betala ut pengarna.

På så sätt så säkrar du upp inkomsten lite. Jobbar du per timme så kanske det är klart på 5 timmar...

Som jag förstått det nu så skulle en företagare ha fakturerat både för arbetstid och bildanvändning. Stämmer det? Funderar i så fall på att visa på "en företagares" priser med hjälp av BLFs prislistor och sen låta företaget föreslå min lön. Eftersom jag bara har mycket goda erfarenheter av dem tidigare skulle nog både de och jag kunna tjäna på det. Tiden borde kunna bli två halvdagar. Invändningar om detta?
/Lotta

Det var många förslag på hur man kan tjäna lite extra i den här tråden.

Lotta, om man fotograferar på timme ingår en eller flera publiceringar i priset, allt beroende på vad ni avtalat. Man kan inte debitera 800 i timmen och sedan begära ännu mer pengar för att kunden ska få använda bilderna också.

Wikman, att jämföra kostnaden för uppdragsfotografering med priserna för arkivbilder håller inte. Det ska vara billigare för kunden att beställa bilder. Ur fotografens synvinkel har beställningsjobb den uppenbara fördelen att bilderna verkligen kommer att betala sig. Det vet man aldrig när man tar arkivbilder på spekulation.

Strutsens förslag är fiffigt ur fotografens synvinkel men balanserar på gränsen för vad som är etiskt godtagbart. Det är snudd på lurendrejeri eftersom den genomsnittlige yrkesfotografen inte debiterar på det sättet. Titta gärna på BLFs priser, men titta under rubriken "uppdragsfotografering" eller motsvarande.

Men prissättning är svårt, och det tål att diskuteras.

gors, Tack för den klargörelsen:) Jag har ju nästan blivit mer förvirrad än klok på vissa ställen i denna tråden. Jag har nu fått ett klipp ur BLFs prislista och vet hur och vad jag ska ta betalt även med A-skatt. Det blir ju mer 200/tim iallafall;)
/Lotta

Glad att kunna vara till någon hjälp.

Någon dag när jag känner att jag står pall för några bredsidor ska jag starta en tråd om varför jag tycker att delad bildrätt* borde vara en självklarhet och varför det är orimligt i långa loppet att fotografer som gjort uppdragsbeställningar tar betalt för ytterligare publiceringar.

Men det är en annan historia.

*) Delad bildrätt; beställaren av en uppdragsfotografering får använda bilderna obegränsat i egna publikationer, men inte sälja vidare till tredje part. Fotografen behåller också bildrätten som vanligt, men kan alltså inte debitera extra för ytterligare användning.

Var hittar jag BLF

lotelo skrev:
gors, Tack för den klargörelsen:) Jag har ju nästan blivit mer förvirrad än klok på vissa ställen i denna tråden. Jag har nu fått ett klipp ur BLFs prislista och vet hur och vad jag ska ta betalt även med A-skatt. Det blir ju mer 200/tim iallafall;)
/Lotta

Ni pratar om BLF vad är det och var hittar jag info om detta..

Tack för en upplysande läsning......

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar