Annons

Är en robust kamera lättare att hålla still?

Produkter
(logga in för att koppla)

Lasse C

Aktiv medlem
Hej!

Jag har en Powershot S3 IS och har planer på att köpa en systemkamera. Nu har jag inte närmare satt mig in i vilka modeller som finns på marknaden, man jag har läst här på FS att en del tycker att exempelvis 30D har en fördel jämfört med 350D därför att den är robustare. Det stod i tråden jag läste det inte varför.
Observera att just de modellerna bara är exempel som jag hittade i den tråden. Själv har jag inte några specifika modeller i åtanke än.

Jag fotar väldigt mycket med seriebildstagning, och upplever ganska ofta att den lilla, lilla muskelkraft som går åt för att hålla avtryckaren nere under seriebildstagningen gör det lite svårt för mig att hålla kameran still just då.
Ni kan ju naturligtvis inte veta hur jag skulle uppleva det, men är det så i allmänhet att en robustare kamera är lättare att hålla still om man har lite problem med det?

Vänliga hälsningar.
Lasse C

vad har du för budget för kamaerahus? det skiljer en hel del i pris, och ju mer du betalar, desto robustare och snabbare hus får du ...

Lasse C skrev:

Vänliga hälsningar.
Lasse C
Om man fokuserar på skakningarna du frågar om. (vitsigt värre!)
En större (mer robust kamera) är inte lättare att hålla still, men det är svårare att skaka den.
Allt detta styrs av fysiska lagar, tex. trögheten som finns i en större massa.
Med detta sagt måste jag nog lägga till att jag tror absolut att en 30D med BG och ett 70-200 / 2,8 är betydligt stabilare än en 350D med 55-200.
Visst blir det jobbigt att hålla uppe länge, men det är mycket svårare att skaka med, rent fysiskt.

/shake, rock'n'roll...

Re: Re: Är en robust kamera lättare att hålla still?

Segeson skrev:
Allt detta styrs av fysiska lagar, tex. trögheten som finns i en större massa.
De första tio minuterna är det nog en fördel att kameran är tung och stadig. Sedan blir man väl trött och då skakar man...

Hej!

Tack för era svar. Priset har jag inte tänkt igenom så noga än. Min S3 IS gav jag drygt 5.000 kr för (tror jag) så 10.000 kr - 15.000 kr kan jag i alla fall tänka mig, för både hus och objektiv. Jag har inte kollat upp priser för systemkameror än, så jag vet inte ens om man kan få både hus och objektiv för 10.000 kr - 15.000 kr, men det är ju lätt att kolla.

Jag ska kolla vikt och storlek på modellerna också och jämföra med min S3 IS. Det är min första kamera, så jag har inget att jämföra med erfarenhetsmässigt.
Jag kan mycket väl förstå att det kan bli en lite knepig balansgång mellan en för lätt och liten kamera som kan vara svår att hålla still pga det, och en tung kamera som kan bli jobbig att hålla upp i längden, och därför svår att hålla still.

Jag tycker det är mystiskt det här med att det ibland är svårt för mig att hålla kameran still vid seriebildstagning medan jag håller avtryckaren nere. Om jag bara håller kameran i samma läge utan att fota är det lättare. Det verkar alltså vara den ytterst lilla muskelspänning som krävs för att hålla avtryckaren nere som orsakar skakningarna. Någon som upplevt detsamma och kommit på något knep?

När det gäller just skakningsproblemet vid seriebildstagning, som är det som orsakar mest problem för mig, känns det lite osäkert om en tung/tyngre kamera skulle vara en lösning. Å andra sidan är jag ganska övertygad om att en superlätt kamera skulle förvärra problemet, så kanske...

Den bästa lösningen på det problemet är naturligtvis att använda stativ och fjärrutlösare, man jag vill också gärna kunna frihandsfota mycket eftersom det gör det så mycket lättare att vara spontan och följa infall och idéer jag får medan jag fotar. Jag fotar dessutom en hel del makro och tar ofta bilder ur ovanliga vinklar, och då är stativ ibland väldigt bökigt, om inte omöjligt, att använda.

Min S3 IS köpte jag "i blindo" via internet, men en bra idé vid köp av systemkamera är nog att gå in i en fotobutik och känna lite på olika modeller i praktiken, nu när jag har erfarenheten av S3 IS att jämföra med.

Vänliga hälsningar.
Lasse C

Problemet med skakiga bilder kan minskas på flera sätt. Några viktiga är:

1) Tyngd på utrustningen. Det har redan berörts.

2) Ergonomi. Reglage, grepp och viktfördelning ska kännas sköna. Då blir det mindre risk för kramp o.likn. i musklerna. Den här punkten är viktig.

3) Skakreducering. Pentax och Sony har det i huset, vilket verkar vara en budgetmässig fördel över att ha det i varje objektiv.

4) Korta brännvidder, stativ och korta tider...

MVH

/JK

Jag fick en gång i tiden lära mig vad gäller att hålla kameran med ett kanske lite större stativ på att.. hålla den som man håller ett gevär.

Tänk på att vara avslappnad i hela armen och axlarna.. att även vara lite "mjuk" i benen.

Kan du just slappna av i axlarna och armarna. och när du håller kameran och siktar då låta armbågarna "sträva neråt" då blir du just avslappnad.. Det är när du börjar spänna dina muskler som skakningarna kommer.

Jag tror det här kan vara problemet för dig vid serietagningarna, att du kanske just spänner avtryckarmuskeln lite extra och den här spänningen fortplantar sig i hela armen.

Personligen så tycker jag det är lättare att hålla still kamera och objektiv ju robustare och tyngre (till en viss gräns) kameran är..

Allt precisionsarbete handlar ju faktiskt om att försöka vara så avslappnad som möjligt.. t ex, försök att trä i en tråd i en nål om du spänner dig.. och jag lovar du darrar.

Jag tror, att du skakar när du håller kameran framför dig, och använder skärmen som sökare.
Pröva att använda sökaren, då blir kameran generellt mer stabil, och pekfingret vrider inte handen på samma sätt.

eos30 skrev:
Jag tror, att du skakar när du håller kameran framför dig, och använder skärmen som sökare.
Pröva att använda sökaren, då blir kameran generellt mer stabil, och pekfingret vrider inte handen på samma sätt.
Hej, Jörgen!

Jag använder i stort sett alltid sökaren när jag tar bilder ur ögonperspektiv, men de där skakningarna vid seriebildstagning kommer ofta ändå. Av någon anledning går det bättre när jag tittar med vänster öga i sökaren. Greppet blir ju något annorlunda då, så det kan vara någon muskel som blir mer avslappnad då. Jag tror det är som Agnetha skriver, att det blir en liten muskelspänning vid seriebildstagning som orsakar skakningarna. Jag tränar på det, försöker känna var spänningen sitter och försöker hålla avtryckaren nere så avslappnat jag kan.
Tyvärr ser jag sämre med vänster öga så det får bli en avvägning från fall till fall vilket jag prioriterar.

När jag har frågat andra som använder kompakter som min verkar jag vara den ende som använder sökaren. Alla andra verkar göra så som du skriver, hålla kameran framför sig och titta på displayen. Det tycker jag är märkligt. Det ger ju sämre stöd, blir svårare att se vid starkt solljus, drar mer batterier etc.
Nästan enda gången jag håller kameran rakt framför mig och använder displayen är när jag inte når fram till ett motiv och inte vill zooma.

Sedan använder jag displayen, som är vinklingsbar på S3 IS, en hel del i alla fall eftersom jag tycker om makrofoto och att ta bilder ur ovanliga vinklar. Många gånger skulle det vara omöjligt eller näst intill att använda sökaren då. Vid en del sådan displayfotografering finns det naturliga stöd att använda. I andra fall kan det vara så bökigt att komma åt motivet ur den vinkel jag vill att det känns som rena mästerskapet i statisk muskelbelastning, och då är det ju inte konstigt alls om det blir skakningar. Det är de vanliga, enkla vinklarna där det inte "borde" bli skakningar som stör mig.

Gersemi skrev:
Jag fick en gång i tiden lära mig vad gäller att hålla kameran med ett kanske lite större stativ på att.. hålla den som man håller ett gevär.
Tack för tipset om "gevärmetoden", Agnetha! Det tror jag aldrig jag har tänkt på. Konstigt nog tycker jag nu när jag har läst om den, men så brukar det ju vara. Förutom att det kanske kan hjälpa mot skakningar i vissa fall kan jag tänka mig många kreativa användningsområden fotograferingsmässigt med den.

Vänliga hälsningar.
Lasse C

Senast ändrad:
he, he.. ser nu att jag skrev större stativ... skall naturligtvis vara större objektiv.. men det kanske ni förstod ändå

Gersemi skrev:
he, he.. ser nu att jag skrev större stativ... skall naturligtvis vara större objektiv.. men det kanske ni förstod ändå

Hej!

Jag trodde faktiskt att du menade stativ, men det lät lite konstigt, jag kände mig osäker på om jag förstod hur du menade. Men större objektiv, ja då är det lätt att förstå hur den metoden kan minska skakningar.

Men du gav mig faktiskt, även fast det var av misstag, en del idéer om hur man kan använda stativ på andra sätt än att bara ställa dem på marken, oavsett om det minskar risken för skakningar eller inte, och det tackar jag för.

Vänliga hälsningar.
Lasse C

Kan man kombinera självutlösaren med serietagning? I så fall trycker du ju inte alls. Fjärrutlösare kanske också kan vara en hjälp?

Curium skrev:
Kan man kombinera självutlösaren med serietagning? I så fall trycker du ju inte alls. Fjärrutlösare kanske också kan vara en hjälp?

Hej, Oskar!

Tyvärr finns det inte fjärrutlösare till S3 IS. Det saknar jag vid stativfoto överhuvudtaget, vare sig det gäller seribildstagning eller enstaka bilder.

Men fördröjd utlösning finns i alla fall. Den kan inte kombineras med vanlig seriebildstagning, men den går att ställa in på valfri tidsfördröjning och också valfritt antal bilder, så det blir nästan som seriebildstagning med fjärrutlösare. Skillnaden blir ju att man inte kan styra exakt över i vilket ögonblicket bilden tas, och måste bestämma på förhand via menyerna hur många bilder som ska tas när man vill ta flera i rad.
Sedan är jag ganska säker på att det går längre tid mellan bilderna än vid vanlig seriebildstagning, men det är inte så viktigt vid den typen av motiv jag brukar fota.

Mvh.
Lasse C

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar