Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ricoh GX-100

Produkter
(logga in för att koppla)

timofej

Aktiv medlem
Ricoh har annonserat en ny GX: http://www.dpreview.com/news/0703/07032801ricohgx100.asp

Verkar vara en ultimat hobby kompaktkamera:

- 24(!)-72 mm i 35 mm ekv.
- inbygggd IS
- P, A, M lägen
- RAW

Den har alltså allt vad jag behöver i en kompakt. :) Och lite till "bra att ha":

- 100% sökare (även om elektronisk)
- möjlighet till 3:2 alt. 1:1 format

Det enda jag saknar är en APS-C sensor men då hamnar vi antagligen i en helt annan prisklass. :)

Hm, den såg helt klart trevlig ut.
Har själv funderat på om man skulle skaffa en av deras 28-200 kompakter som resekamera, eller "alltid ha med mig kamera"
Men denna har ju fördelen att man får "ett hål" att titta genom ha ha.

Mvh.

Här finns det lite mer info och bilder.
http://www.ricohpmmc.com/uk/products/camera/Caplio_Gx100/caplio_gx100.htm

Nu återstår det att se i vilken prisklass den hamnar (med sökaren) och om de lyckas hålla nere bruset på 10MP sensorn, men som vanligt så lär nog allt över ISO200 vara onanvändbart med den här typen av sensor. Får också hoppas att den är tillräckligt kraftfull så att man kan fotografera i RAW utan att bli vansinning på långa väntetider.
Hade nog hellre sett en permanent optisk genomsiktssökare så att man kunde använda både sökare och extern blixt samtidigt.

Men det är trevligt att någon tillverkare förstår vilken brännvidd som är intressant att ha på en kompaktkamera.

Fogel70 skrev:
Nu återstår det att se i vilken prisklass den hamnar (med sökaren) och om de lyckas hålla nere bruset på 10MP sensorn, men som vanligt så lär nog allt över ISO200 vara onanvändbart med den här typen av sensor. Får också hoppas att den är tillräckligt kraftfull så att man kan fotografera i RAW utan att bli vansinning på långa väntetider.
Hade nog hellre sett en permanent optisk genomsiktssökare så att man kunde använda både sökare och extern blixt samtidigt.

Men det är trevligt att någon tillverkare förstår vilken brännvidd som är intressant att ha på en kompaktkamera.
Enligt Dpreview kommer den att hamna på £400 inkl. sökaren. Vilket är inte helt gratis. Men om allt du nämner funkar, varför inte?

Ja, jag skulle också föredra en genomsiktssökare men man kan inte få allt. :)

Däremot extern blixt...njaaa. Då blir det inte en kompakt längre. Det är ju det som är grejen med kameran - att alltid ha den i fickan. Om man ska släpa en extern blixt med sig tappar man den största fördelen med kameran. Då kan man lika gärna ha en D40 eller dylikt med sig.

Det som oroar mig är att enligt specifikationerna så ser inte blixtkapaciteten ut att vara så värst imponerande för tele.

Jag vet iofs inte vad det finns för externa blixtar som tillval, men det skulle inte behövas en så väldigt stor och kraftfull en för att förbättra möjligheterna.

Fogel70 skrev:
Verkligen! Äntligen. Frågan är bara varför i halva friden man envisas med så hög upplösning på en så liten sensor. 5-6 megapixel hade varit mer lagom och säkerligen gjort den mer användbar brusmässigt sett.
Sökare är ju kanon, och även om den är sämre än en optisk så lär det vara skönare än att kolla på displayen exempelvis vid starkt ljus. Förhoppningsvis är den också större och ljusare än vad kompaktsökare brukar vara (under all kritik).

Tycker verkligen ricoh är på rätt spår med denna kamera! Den har flera småpunkter jag gillar varav några är:

> 24-72mm
- hur bra omfång som helst! iaf enligt mig själv. en sån här kamera passar bättre med brännvidder mer åt vidvinkelhållet.

> F2.5-4.4
- relativt ljusstarkt objektiv

> Manual- och Snap-focus (hyperfocal)
- antar att det är automatisk fokusering på hyperfokalavståndet. HÄRLIGT!

Jag kan även tänka mig att någon hittar tag på en optisk sökare som man kan använda.

Enda nackdelen jag ser med kameran är som tidigare nämnts storleken på sensorn och antalet pixlar de klämt in. Skulle väldigt gärna se en kombination av denna kamera och Sigma DP1 :)

timofej skrev:
Däremot extern blixt...njaaa. Då blir det inte en kompakt längre. Det är ju det som är grejen med kameran - att alltid ha den i fickan. Om man ska släpa en extern blixt med sig tappar man den största fördelen med kameran. Då kan man lika gärna ha en D40 eller dylikt med sig.
Istället för den externa sökaren så skulle man kunna ha en kompakt extern blixt, som ändå skulle vara rätt mycket effektivare än den inbyggda blixten som verkar ha rätt dåligt räckvidd för tele.

Fogel70 skrev:
Istället för den externa sökaren så skulle man kunna ha en kompakt extern blixt, som ändå skulle vara rätt mycket effektivare än den inbyggda blixten som verkar ha rätt dåligt räckvidd för tele.
Jag vet iofs inte hur Ricohs blixtar ser ut men jag föreställde mig något i stil med min SB-800 vilken är dubbel så stor som själva kameran. Även en SB-400 skulle vara för stor för min användning.

Håller med om att en extern sökare är ingen höjdare heller även om den är klart mer acceptabel i storlek.

Men det är klart allt beror ju på hur man använder kameran. Jag skulle använda den mest som en fickkamera som jag alltid har med mig. De flesta bilderna skulle bli i en stadsmiljö. Ok, några snapshots på någon fest skulle kanske också hamna på minneskortet. Däremot om jag ska vara "seriös" och verkligen bry mig om resultatet tar jag en SB-800 med mig som kan upplysa hela rummet.

För resten, K&B har kommit med lite info: http://kamerabild.mkf.se/ArticlePages/200703/29/20070329075112_ADF227/20070329075112_ADF227.dbp.asp

abrizz skrev:
[
Jag kan även tänka mig att någon hittar tag på en optisk sökare som man kan använda.

Någonstans i Ricohs reklamsidor såg jag att det gick att använda optisk sökare som redan finns på marknaden. Antagligen menade dom GR-D's sökare. Kan nog möjligtvis bli lite trixande vid zoomande.

Frågan är varför ingen annan tillverkare anammar Panasonics/Leicas lösning på en tidigare modell där man kunde välja om blixten skulle slå rakt fram eller snett uppåt. Det kanske inte passar på en extremkompakt kamera, snarare något i stil med G7 eller dylikt.

Hur som helst ser GX-100 rätt intressant ut, med de reservationer som nämnts här ovan.

TML skrev:
Någonstans i Ricohs reklamsidor såg jag att det gick att använda optisk sökare som redan finns på marknaden. Antagligen menade dom GR-D's sökare. Kan nog möjligtvis bli lite trixande vid zoomande.

Jo det är ont om automatiskt+zoomande+optiska+externa sökare :)

Men jag skulle kunna tänka mig en sökare med linjer för 24 och 50 eller annan valfri kombo.
Så får man höfta lite mellan linjerna, det kan vara roligt det med.

Det riktigt häftiga är ju att eftersom sökaren är lös kan man montera en kabel mellan kameran och sökaren.
Helt plötsligt har man en kamera med ZigView-funktion för endast kabelkostnaden.
Det borgar för lite udda användningsområden.

/AnWi

AnWi skrev:
Det riktigt häftiga är ju att eftersom sökaren är lös kan man montera en kabel mellan kameran och sökaren.
Helt plötsligt har man en kamera med ZigView-funktion för endast kabelkostnaden.
Det borgar för lite udda användningsområden.

/AnWi

Tänkte säga att då stämmer ju inte utsnittet men kom på nästan lika snabbt som tanken gått genom mitt huvud hur fel det var.

föresten finns det inte billiga blixtkablar någonstans?
Blir nog trots allt billigast att slakta en trasig blixt samt en trasig kompaktkamera och löda en egen.
Fast egentligen behöver jag bara en Hotshoe till pc-sync adapter.. och de finns väll hyffsat överkomligt?

Fogel70 skrev:
Sökaren har en kontakt som trycks in i på baksidan av GX-100, så det skulle behövas en specialkabel mellan kamera och sökare.

Det syns ganska bra hur det fungerar på dessa bilder.
http://dc.watch.impress.co.jp/cda/compact/2007/03/28/5945.html

Där ser man, det verkar inte vara något man lätt fixar själv. Det utesluter dock inte att någon, Ricoh eller 3e-part, kommer att göra en sådan kabel. Hamnar sedan priset på en dräglig nivå är det en kul måste-ha-pryl.

/AnWi

Fogel70 skrev:

Eller så kunde de ha skippat den interna blixten och byggt in en hyffsad optisk sökare på dess plats.

Sen erbjudit extern kraftfull blixt med små yttermått.
Sen hade ju Sigmas sensor inte varit helt fel.

Blixten på GX-100 är ju redan flyttad jämfört med GR-digital, så det enda som är i vägen för en optisk sökare är AF-assist belysningen som borde vara enkel att placera på en annan plats.

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar