Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fråga om motljusskydd?

Produkter
(logga in för att koppla)

GGFoto

Aktiv medlem
Idag har jag inget motljusskydd och har faktiskt aldrig använt ett så min fråga är när ska/kan/bör man änvända ett sådant och hur mycket påverkar det bilden?

Ja namnet säger en hel del men man kanske kan få tips på andra användningsområden och en enkel beskrivning hur det fungerar.
 
Sådär enkelt förklarat tar det bort ströljus från sidorna vilket i en del fall göra bilderna mer kontrastrika. Många använder alltid motljussskydd, andra mer sällan, endel aldrig. Det är väl lite smak sak. Men vid klart soljus mitt på dagen t.ex kan väl skillnaden vara ganska markant. Är inte så bevandrad i det här ämnet, kanske nån annan kan fylla på lite mer.

/Andreas
 
Man kan väl säga att det iallafall ALDRIG gör bilden sämre och samtidigt skyddar objektivet. Har numera alltid på motljusskydd på alla mina objektiv.
Kan tilläggas att det inte bara är vid starkt solljus. Även tex inomhus för att slippa få glödlampsljus rätt in i linsen.

Enda nackdelen jag ser är att det tar lite extra utrymme i kameraväskan (och i vissa fall kanske skäl lite uppmärksamhet).
 
StaffanW skrev:
Man kan väl säga att det iallafall ALDRIG gör bilden sämre och samtidigt skyddar objektivet.

Det är ett mycket värdefullt tillbhör, både mekaniskt (krockdämpare) och optiskt. Speciellt är zoomar känsliga för ströljus - betänk att en modern zoom lätt har 12 till 15 linselement.

Har man (mycket omtyckt!) ett UV-filter som "vindruta" är det ännu mer gjutet att ha ett motljusskydd också - därför att filtret är verkligen utsatt för ströljus, längst fram och längst ut.

Bedrövligt att det inte alltid ingår motljusskydd, tycker jag. Den som tycker det tar plats eller är ivägen - överväg ett vikbart/sladdrigt, i gummi. De hjälper de också, även om de inte offrar sig lika bra om man tappar objektivet.
 
En sak som är säkert är att folk verkar använda sina motljusskydd både inne, ute, ljusa och minder ljusa förhållanden.

Påverkas exponeringstiden mycket om man använder motljusskydet inomhus i vanlig rumsbelysning och blir det någon större skillnad på bilderna?

Finns det någon typ av tumregel när man bör/ska använda sitt motljusskydd för att få så bra bilder som möjligt i diverse miljöer/ljus mm?
 
/.../
Finns det någon typ av tumregel när man bör/ska använda sitt motljusskydd för att få så bra bilder som möjligt i diverse miljöer/ljus mm? [/B]


Hvergang!

Jag har haft motljusskyddet på i över 40 år och tänker inte ta av det. Jag använder det på alla gluggar, ute som inne, även fasta, fast de gör helt klart störst nytta på zoomarna. Det skyddar objektivet från fingeravtryck, stänk och annat elakt och höjer kontrasten, särskilt på en zoom. Jag gillar gummimodellen som går att skjuta ihop och dämpar slag bättre. Men de ger kanske lite sämre effekt än de med flikar som ju kan skjuta ut mera uppe och nedtill utan att vinjettera. Det är viktigt att använda ett motljusskydd som är avpassat till brännvidden annars finns risk för vinjettering eller att det helt enkelt inte gör maximal nytta.

Gör så här: Rikta kameran utan motljusskydd så att du har ett mörkt motiv i botten och ljus himmel (utan sol) i övre delen. Skugga sedan med handen så mycket att du nästan ser handen i övre delen av himlen. Betrakta vad som händer med kontrasten i den nedra mörkare delen av motivet.
 
GGFoto skrev:
Idag har jag inget motljusskydd och har faktiskt aldrig använt ett så min fråga är när ska/kan/bör man änvända ett sådant och hur mycket påverkar det bilden?

Ja namnet säger en hel del men man kanske kan få tips på andra användningsområden och en enkel beskrivning hur det fungerar.


Bland det enklaste sättet att förstå det hela, brukar vara att ta fram en bra skärmmössa/keps.

Sedan titta mot olika förmål, med mössan på/av/ på/av/på/av...osv.

Sedan brukar de flesta ha motljusskydd/
ströljuskydd på kameran! ;)
 
Re: Re: Fråga om motljusskydd?

Benganbus skrev:
Bland det enklaste sättet att förstå det hela, brukar vara att ta fram en bra skärmmössa/keps.

Sedan titta mot olika förmål, med mössan på/av/ på/av/på/av...osv.

Sedan brukar de flesta ha motljusskydd/
ströljuskydd på kameran! ;)

Med stigande ålder har jag insett nyttan av skärm på mössan, det kan behövas när ögats lins och glaskropp blir lite disig. Men det är så besvärligt att ta stående bilder, mössan åker av då. Men en s.k. fiskarhatt är bra, den ger dessutom regnskydd åt hörapparaterna, de kostar var och en som en enklare DSLR...

I många år har jag till mångas förvåning fällt ner solskyddet i bilen framåt eftermiddagen och kvällen vid landsvägskörning. Maskar man bort himlen så ser man de vilda djuren i skogsbrynet bättre. Prova själva får ni se!
 
Tack för alla svaren, Bengt din beskrivning är klockren :)

Forsätt gärna komma med synpunkter och tips, man kan aldrig få för mycket av det...
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.