Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

SMC-FA J 75-300/4,5-5,8 AL bättre än Sigmas 70-300 APO?

Produkter
(logga in för att koppla)

BobDylan

Aktiv medlem
Hade tänkt köpa Sigma AF 70-300/4,0-5,6 DG APO Macro for Pentax/Samsung pga att alla har rekommenderat den som bästa budgettelezoomen. Men köpte senaste numret av "Kamera och Bild" där dom hade test på budgettelezoomar. Och där fick "Pentax SMC-FA J 75-300/4,5-5,8 AL" 4.0(av 5.0) i betyg på optiken och 3,5 i mekaniken(högljudd autofokus) och "Bra köp" medans Sigma fick 3.0 på bägge och inte "Bra köp"-bemärkelsen.

Eftersom den finns i lager och Sigmat aldrig verkar komma in hade det ju varit bra. Men stämmer det verkligen? Den är ju både billigare och äldre?
 
Sigma har tyvärr en stor kvalitetsvariation på sina objektiv. Deras 70-300 Macro och 70-300 APO Macro är klassikers som har funnits i många år, om än uppdaterade av och till. Dessa två varianter har testats många gånger och det finns faktiskt tester som visar att det billigare Sigmat utan APO i namnet är ett bätre objektiv, samtidigt som det finns tester som visar på motsatsen.

Ett bra Sigma APO är bättre än ett bra Sigma utan APO och är också bättre än Pentax FA J 75-300 (som dock är bättre än ett bra Sigma utan APO). FA J 75-300:ans problem är lila överstrålning i kontrastrikt ljus kring mörka kanter mot ljusa bakgrunder, detta som på engelska heter "purple fringing". Sigmat med APO har detta under betydligt bättre kontroll. Även Pentax/Samsung 50-200 har detta under kontroll, då det är specifikt gjort för digitala systemkameror medan FA J 75-300:an konstruerades för film. (lila överstrålning är ett digitalt fenomen).

Den kraftiga lila överstrålning som jag får i Pentax F 100-300 f/4.5-5.6 (ännu äldre än FA J:n) är ett stort skäl till att jag kommer att sälja det, troligen ersätter jag det med Pentax/Samsung 50-200. Vi får se... (Jag har ett FA 135 f/2.8 som jag älskar, fantastisk skärpa och ingen lila överstrålning, så jag sitter ej i båten precis haha).

Tamron 70-300 är ett annat objektiv med problem med lila överstrålning. Iaf den äldre, icke Di, varianten. Jag vet inte om problemet fortfarande finns kvar i Di:n.

Hälsar
R
 
Man får titta på vad dom testar också, inget test är perfekt och många test saknar vissa parametrar.
Foto:s test för många år sedan provade bara MTF och distortion, numera finns tex vinjetering och mekanik med.
 
Jag har svårt att rekommendera Sigma då de fortfarande verkar ha större kvalitetsvariationer i tillverkningen än andra tillverkare. Dock så tycks EX optiken vara tillverkad med snävare kvalitetstolerans än andra Sigmor. Sigma AF 100-300 f/4 EX kan därför vara en höjdare.

Hälsar
R
 
Men så kostar den också 10k :/ Känns inte så kul när man är nybörjare att slänga ut det.. tråkigt att det inte några mellanklasstelezoomar..
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.