Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

usel kvalitet på sigmas 70-300mm

Produkter
(logga in för att koppla)

Daniel R

Aktiv medlem
Hej! Jag var snål och tänkte spara lite pengar så jag köpte sigmas 70-300/4-5.6 APO DG.

De bilder som är tagna med 300mm kan ej användas. Börjar nästan fundera på om mitt exemplar är defekt. Finns det någon som har erfarenhet av detta objekiv eller liknande vid stora brännvidder? Jag var tvungen att alltid använda största bländare eftersom jag enbart hade stöd från ett biltak.
Här finns en bild att titta på
http://www.reidal.com/300mm.jpg

1/1000s och f5.6

Får satsa på canon 70-200L !

mvh Daniel

"stöd från ett biltak"

Var motorn igång??

Får känslan av att skakningsoskärpan har ett jämnt vibrerande uttryck.

ORIGINALBILD

Tog några snabba testbilder med mitt Sigma 70-300 APO. Använde fönsterkarmen som stöd.

300mm, f/5.6

Bilagor

• 70_300_1.jpg
    70_300_1.jpg
    96.6 KB · Visningar: 1,922
100% CROP, CENTER

(lätt komprimerad 130 -> 100 kb för att komma under gränsen)

Bilagor

• 70_300_2.jpg
    70_300_2.jpg
    98.5 KB · Visningar: 1,926
Motorn var aldrig igång och jag hade en rispåse som stöd. Jag skall ut och provfota med stativ och jämföra. Tack för alla svar

Fasadbilden tycker jag ser acceptabel ut. På 300 mm är alla zoomar i den klassen lite svaga, inte minst fullt öppna som i dina exempel. Testa att blända ner lite (stativ eller bönpåse!) och att fota på 200mm i stället.

Man kan kanske tycka att man ska kunna använda 300/5,6-läget när objektivet har ett sådant, och de flesta köper nog ett sådant objektiv just för telesidan av brännviddsomfånget men tyvärr är det nog en kompromiss som man inte tar sig ur. Den gäller för övrigt för alla zoomar med stort brännviddsomfång.

/Per

Jo, många recensenter tycker att objektivet är OK upp till 250-280 mm, men sen sisådär.

Jag kan lägga upp lite testbilder med olika bländare och brännvidder i tråden, men hinner inte just nu.

Från testsidan photozone:

Verdict
The Sigma AF 70-300mm f/4-5.6 APO DG macro came close to a surprise but it still hasn´t won the cigar. It delivered pretty decent results in most aspects, specifically at 70mm and 200mm, but at 300mm the border resolution is nothing short of dismal - certainly not apochromatic as claimed by Sigma (nor would we really expect that from such a budget lens). Nonetheless you may argue that the center performance of the lens is on a very high level throughout the range and for many tele applications your main subject is often located close to the center so the border problems may not be all that obvious in the real life. As such it still remains an interesting budget solution. If you prefer a sharp border to border quality look elsewhere though ... and prepare yourself to invest quite a bit more.

http://www.photozone.de/8Reviews/lenses/sigma_70300_456/index.htm

Mvh

David

Vilken slutartid måste man ha om man skall undvika skakningsoskärpa? Enligt grundregeln borde väl 1/1000 vara helt ok på 300mm?

Jag har ägt ett likadant objektiv och känner inte igen dina oskarpa bilder av flodhestarna. Gör ordentliga tester för bak och fram fokus på stativ. Om du inte blir nöjd, skicka in den till Tura.

/Thorsten

Jag har nu tagit testbilder med stativ och jag tycker det ser ok ut.

Kan inte riktigt förklara mina oskarpa bilder. Jag hade 1/750 eller kortare slutartid. Detta tillsammans med rispåse på biltaket (motor av) tycker jag borde gett skarpa bilder.

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar