Annons

Tips: Lagermask till bildlager i Elements

Produkter
(logga in för att koppla)

Lasse C

Aktiv medlem
Hej!

Jag använder Elements 3. Jag vill dela med mig av ett tips jag stötte på i forumet Elements Users Forums, och som jag själv har enorm nytta av.

Normalt sett går det ju inte att ha en lagermask till ett bildlager i Elements, så som man kan i CS2, i alla fall inte i Elements 3 som jag använder.
Detta kan man kringå på följande sätt:

Skapa ett nytt justeringslager, vilket som helst, det spelar ingen roll. Se till att det är placerat under det bildlager man vill ha lagermask till.
Markera sedan detta bildlager och gruppera det med justeringslagret under, Lager > Gruppera med tidigare eller CTRL+G.
Sedan kan man använda justeringslagrets lagermask, som då gäller för båda lagren, som en lagermask till bildlagret, så att man kan måla in en bild i en annan genom att måla på justeringslagrets lagermask på vanligt sätt.

Denna metod är ju inte lika smidig som om man kunde haft lagermasken direkt i bildlagret, men det är ett mycket användbart alternativ.

Om någon känner till en alternativ metod att åstadkomma detta på, som kanske också är smidigare och lite mer lättanvänd, vore det intressant att höra.

Vänliga hälsningar.
Lasse C

Hej!

Roligt att kunna vara till hjälp. Innan jag hittade det här knepet i forumet jag nämnde brukade jag sudda i mina bildlager istället. Men det är ju en enorm fördel att kunna ha bildlagren oförstörda så att det går att ändra i efterhand genom att bara måla annorlunda på lagermasken.

Det är inte utan att man undrar vilka fler "gömda" funktioner som kan finnas i Elements. Mattias på Moderskeppet planerar att starta en sida enbart för Elements på http://www.bildbehandla.se/
Det ska bli mycket spännande att se.

Vänliga hälsningar.
Lasse C

Hej!

Jag skulle vilja uppdatera mitt tips om hur man ordnar lagermasker till bildlager i Elements.
Jag har nyligen laddat ned och installerat en plugin med diverse extra saker till Elements. Förutom lagermask till bildlager finns även bl a Kurvor och Channel Mixer som justeringslager. Dessa justeringslager är tyvärr ej redigerbara när de skapats, men är ändå mycket användbara i mitt tycke.

Denna plugin är gratis och kan hämtas på
http://members.westnet.com.au/pshipley/Download.htm

Funktionen för att lägga till en lagermask till ett bildlager i denna plugin är oerhört mycket enklare och mer lättanvänd än den ganska krångliga metod jag beskrivit tidigare i denna tråd. Ett dubbelklick på en ikon i Effects-paletten är allt som behövs, så finns lagermasken på plats.

Jag vill också passa på att fråga om någon har några tips om andra gratis plugins till Elements. Jag känner till en del, men internet är stort, mycket stort.

Vänliga hälsningar.
Lasse C

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto