Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

SB600 eller SB800?

Produkter
(logga in för att koppla)

JohanOlovsson

Aktiv medlem
Hej allesammans, jag väntar nu på min D200, och jag vill ju ha en maffig blixt till den. :) Men frågan är ju om jag ska kirra en sb600/800? Klarar jag mig med en sb600 eller ska jag satsa på en sb800 direkt? Dela gärna med er av alla era erfarenheter.
 
Hej,

Äger själv en d200 och sb800, men använder likaså sb600 flitigt. Ska du fota vanliga blixtfoton klarar du dig gott och väl med en sb600. Är det slavfunktioner du är ute efter så kanske sb800 lämpar sig bättre (sb600 fungerar också som slav ihop med d200).
 
Jag vill ju ha alla möjligheter öppna, för mitt kreativa sinné ;). Men hur "bra" funkar det egentligen med 600an som slav? och tekniskt sett, hur är 800an bättre än 600an?
 
JohanSandin skrev:
Jag vill ju ha alla möjligheter öppna, för mitt kreativa sinné ;). Men hur "bra" funkar det egentligen med 600an som slav? och tekniskt sett, hur är 800an bättre än 600an?

Den är lite svagare och har lite sämre display.

Annars är det mest små skillnader.
En omnibouncer medföljer SB-800 så den får man köpa till med SB-600.
 
JohanSandin skrev:
Jag vill ju ha alla möjligheter öppna, för mitt kreativa sinné ;). Men hur "bra" funkar det egentligen med 600an som slav? och tekniskt sett, hur är 800an bättre än 600an?
Jag vet väldigt lite om de bägge blixtarna trots att jag äger en SB 800. Skulle tro att det finns lite fler kreativa inställningar med SB 800. Största fördelen dock , måste väl vara det högre ledtalet, dvs att SB 800 är en betydligt starkare blixt. Det har du stor nytta av när det är högt till tak och du vill använda dig av indirekt blixt. Du kan ha bouncern ständigt monterad och ändå blixtra på med låga ISO. Jag är jättenöjd med min SB 800, en snabb och stark blixt. I ett system med flera trådlösa blixtar samtidigt så måste du ha, åtminstone en SB 800 som commanderblixt, tror jag i alla fall.
 
Jag säger som Paul: Jag vet väldigt lite om de bägge blixtarna trots att jag äger en SB 800.

800 är en aning kraftigare och levereras med bouncer. (Dessutom väska och två färgkorrigeringsfilter - har 600 det?)

Största skillnaden anser jag är att 800 kan styra andra blixtar på ett sätt som 600 inte kan. Om du skaffar två blixtar bör minst en av dem vara en 800.

Så länge du bara har en blixt klarar du dig säkert bra på en 600.

För övrigt är jag också MYCKET nöjd med min SB-800.
 
paul innergård skrev:
Har SB 600 ett IR-öga som SB 800 har, eller löser den ut enbart av andra blixtar, typ slavfunktion.

SB-600 kan inte styra andra blixtar men det gör man ju via kameran....

Såvida man inte ska köpa sig ett antal blixtar typ 4-5 st då det kan vara bra att ha en sB-800.

Annars kan ju D200 styra flera olika blixtar från den inbyggda blixten vilket gör en SB-800 helt överflödig för normalt folk.
 
Dajo skrev:
SB-600 kan inte styra andra blixtar men det gör man ju via kameran....

Såvida man inte ska köpa sig ett antal blixtar typ 4-5 st då det kan vara bra att ha en sB-800.

Annars kan ju D200 styra flera olika blixtar från den inbyggda blixten vilket gör en SB-800 helt överflödig för normalt folk.
Det beror väl lite på vilka avstånd man talar om. Jag skulle tro att commanderfunktionen har längre räckvidd än den inbyggda blixtens slavfunktion.
 
paul innergård skrev:
Jag vet väldigt lite om de bägge blixtarna trots att jag äger en SB 800. Skulle tro att det finns lite fler kreativa inställningar med SB 800. Största fördelen dock , måste väl vara det högre ledtalet, dvs att SB 800 är en betydligt starkare blixt. Det har du stor nytta av när det är högt till tak och du vill använda dig av indirekt blixt. Du kan ha bouncern ständigt monterad och ändå blixtra på med låga ISO. Jag är jättenöjd med min SB 800, en snabb och stark blixt. I ett system med flera trådlösa blixtar samtidigt så måste du ha, åtminstone en SB 800 som commanderblixt, tror jag i alla fall.

Nu när jag säljer min gamla kamera så kommer jag ha råd med vilket som :D.
800an låter ju suverän! Men strömförbrukningen? den drivs väl inte med 4st AA som 600?
 
JohanSandin skrev:
Nu när jag säljer min gamla kamera så kommer jag ha råd med vilket som :D.
800an låter ju suverän! Men strömförbrukningen? den drivs väl inte med 4st AA som 600?
Jo det gör den, fast du kan aptera en femte batterihållare på blixten som följer med vid köp. Den ger lite längre drifttid. Men normalt så körs den med fyra AA. Personligen så tycker jag att det räcker med fyra batterier, drifttiden blir lång ändå och blixten blir lite klumpigare med den extra hållaren. Nikon har med varenda blixt åtminstone från SB 25 hävdat att batteritiden skall ha förbättrats och där emellan har det varit många modeller. Summering i ordningföljd, SB 24, SB 25, SB 26, SB 28, SB 28DX, SB 80DX, SB 800DX. Man undrar ju onekligen hur batterikapaciteten var på SB 24. Fast det vet ju jag eftersom den funnits i min ägo liksom SB 25 och SB 28. Jag har inte reagerat på dålig kapacitet på någon av mina modeller, men totalt sett tror jag att min SB 800 är den som har haft bäst batterikapacitet.
 
JohanSandin skrev:
Okej, men då borde ju inte det vara något problem ;). Hum.. Vad mer vill jag veta? ;P
Kanske att det förmodligen är den bästa och mest privärda blixt (direkt på kameran), som någonsin tilllverkats. Jämför priset med Canons värsting 580 EX, och den är också toppklassad men Nikonblixten är nog rent allmänt, ansedd som den något bättre. Det finns inget att tveka om. Har du pengarna så köp den. Ytterligare ett argument som bör tas i beaktning är, att SB 800 är en förhållandevis liten o kompakt blixt sett till dess kapacitet (ledtal).
 
JohanSandin skrev:
Okej,kan du förklara det där med ledtal för mig. Det är som ett enda stort frågetecken för mig :)
Ledtal var något man förr i tiden använde som referens då man avfyrade blixten manuellt med full effekt. Det Fungerar på det här viset. Om du har ex ledtal 36 med ett 50 mm objektiv och ISO 100 så görs följande beräkning för att erhålla korrekt bländare inför en fotografering. Du dividerar det uppmätta ledtalet med avståndet till motivet. Tänk att du har ledtal 36 och 9 meter till ditt motiv. Då dividerar du 36 med 9 vilket blir 4, alltså skall du ställa kamerans bländare på 4 för rätt exponering. Förr i tiden så var det väldigt viktigt att utifrån brännvidd och ISO hålla reda på vilket ledtal som gällde för att få korrekt exponering. Idag är ledtalet i stort sett bara en måttstock på hur kraftfull blixten är. Olika former av blixtautomatik sköter resten och skulle exponeringen bli fel så kompenserar man bara med plus o minus på blixtens kompensationsknappar. Skall bara tillägga att det finns ledtalstabeller som följer slutaren och bländaren hela steg. Dvs att om di istället har ISO hundra och en 85 mm så ökar ledtalet med motsvarande, eller om du höjer upp ISO-talet så ökar också blixtens effektiva ledtal. Hoppas det blev lite mer begripligt.
 
paul innergård skrev:
Det beror väl lite på vilka avstånd man talar om. Jag skulle tro att commanderfunktionen har längre räckvidd än den inbyggda blixtens slavfunktion.

Jag ahr utlöst min på närmarre 10 meters håll.
DEt är osäkert om SB-800 är kraftigare där.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.