Annons

D200 och långa slutartider. (bulb)

Produkter
(logga in för att koppla)

uchman

Avslutat medlemskap
Jag har letat och letat för att komma på hur jag tar låånga slutartider med D200. Det enda jag hittat är att antingen hålla ner avtryckaren... det är ju kul i ett par timmar sådär.. Dessutom lär det sju skaka som fan.. och det andra alternativet är en fjärrkontroll som kostar över tusen spänn för den billigaste. är detta verkligen den enda metoden?

På mina F80 så är det mycket bättre. Där funger det som så att man trycker en gång för att öppna slutaren och en gång till för att stänga den. enkelt.
 
Finns det ingen funktion i bruksanvisningen för D200 som heter "Time"?

Den funktion du beskrev i första stycket kallas "Bulb", medan den korrekta benämningen för funktionen i andra stycket är "Time".

Olle
 
Fick tag i en fjärrkontroll (sladd) av någon på ett fotoforum (kommer dock inte ihåg från vem) som köpt in några från utlandet....priset var 200;- En enkel med fungerar perfekt, man kan "låsa" avtrycket för att senare släppa.
Min modell heter ADIT M1 REMOTE CORD. Försök att söka efter den på nätet, finns säkert flera modeller som funkar.

/Arne
 
Fjärrkontrollen ML-L3 funkar väl? Den kostar 190:-. Fan om den inte funkar, jag ska ju köpa en D200:-(
 
Makten skrev:
Kanon! Jag blev lite orolig eftersom jag rätt ofta använder fjärrutlösare. Den där sladden kan man säkert förlänga med några meter också, även om det nog är pilligt.

Sök efter MC-30 på eBay så hittar du även förlängningskabel. Alt finns det 5 m variant att köpa från början.

// Maxe
 
Maxe skrev:
Sök efter MC-30 på eBay så hittar du även förlängningskabel. Alt finns det 5 m variant att köpa från början.
Jag hittade en variant på tradera också:)
Det är sånt här som gör att man egentligen borde välja ett annat kameramärke. Hur ända in i helvete kan Nikon motivera ett pris på över tusen spänn för en plastbit och en sladd? Jag blir förbannad rent av. Jävla ockrare! Den kan inte kosta mer än 5:- att tillverka, om ens det.
Pissdåligt är vad det är.
 
Makten skrev:
Jag hittade en variant på tradera också:)
Det är sånt här som gör att man egentligen borde välja ett annat kameramärke. Hur ända in i helvete kan Nikon motivera ett pris på över tusen spänn för en plastbit och en sladd? Jag blir förbannad rent av. Jävla ockrare! Den kan inte kosta mer än 5:- att tillverka, om ens det.
Pissdåligt är vad det är.

Köpte ju MC-36 från samma butik på eBay för en tusenlapp ungefär. Tyckte trots detta att det var en ganska bra affär då samma pryl kostar 2400:- på Scandinavian Photo. Ville ha de funktioner som den ger, så därför tycker jag att den är prisvärd.

// Maxe
 
Makten skrev:
Hur ända in i helvete kan Nikon motivera ett pris på över tusen spänn för en plastbit och en sladd? Jag blir förbannad rent av. Jävla ockrare! Den kan inte kosta mer än 5:- att tillverka, om ens det.
Pissdåligt är vad det är.
He, he... Sony/KM/Minolta är fan inte billigare heller, ocker var ordet.

mvh/Ove
 
Maxe skrev:
Köpte ju MC-36 från samma butik på eBay för en tusenlapp ungefär. Tyckte trots detta att det var en ganska bra affär då samma pryl kostar 2400:- på Scandinavian Photo. Ville ha de funktioner som den ger, så därför tycker jag att den är prisvärd.
Hos Cyberphoto kostar den visst 1700:-. Fortfarande dyrt, men den har ju i alla fall lite funktioner i sig. MC-30 är ju bara en sladd med en knapp.
 
Man kan ju undra varför man helt övergivit den gamla hederliga trådutlösaren som fanns på den analoga tiden?

Då fanns ju ett gängat litet hål på själva utlösarknappen där man skruvade fast en trådutlösare. Helt mekaniskt, och borde ju kunna fungera lika bra idag?
 
erro.se skrev:
Man kan ju undra varför man helt övergivit den gamla hederliga trådutlösaren som fanns på den analoga tiden?

Då fanns ju ett gängat litet hål på själva utlösarknappen där man skruvade fast en trådutlösare. Helt mekaniskt, och borde ju kunna fungera lika bra idag?
Ja, det har jag också undrat över. Om inte annat är det ju väldigt trevligt med den där mekaniska knappen och vajerhöljet:) Antagligen beror det på att själva avtryckarknappen i kameran ju också är elektronisk, och att det inte skulle löna sig att bygga in nån extra moj i den för att få det att funka.
 
Visst är de härliga!?

Jag har två - en "enkel" och en med fjäderbelastad låsning för bulb.

Även dagens avtryckare på kameran är ju mekaniska. Må så vara att det sitter en elektrisk brytare under dem men själva knappen kräver ju att den mekaniskt trycks ner. Borde ju vara rätt enkelt att infoga ett gängat hål. Men efterfrågan är väl för liten.
 
Ja, absolut. Det hade fungerat utmärkt för min del. Det finns på mina Nikon F80 men inte på D200.
 
Det hr inget med autofikusen att göra då? på min fjärris så fungerar den på samma sätt som avtryckaren på kameran att trycker man halvvägs så fokuserar den och lite till så knäpper den. Vidare så är det ju bulblåsning också på fjärrisen.

Nu har ju visserligen autofokus funnits ett tag och jag vet inte hur det fungerade innan på äldre kameror med autofokus eftersom mina analoga kameror aldrig haft autofokus. Men jag tror dessa elektroniksa fjärrisar är både billigare och mer "funktionella" till dagens kameror.

Dock har jag själv haft dessa "vajer" avtryckare och dom är om inte annat mycket snyggare... :)
 
I dessa tekniska tidevarv...varför inte "blåtand"?
Jag såg att en sådan krets kostar ett par kronor för tillverkare. Lägg till tjugo spänn på kameran och få ett snygg loggad trycklåda som du kan ställa in det mesta på kameran. Räckvidd = några meter.
Men då är väl poängen borta......en förlust för tillverkarna med 1980:-.......

/Arne
 
Kalle_B skrev:
Det hr inget med autofikusen att göra då? på min fjärris så fungerar den på samma sätt som avtryckaren på kameran att trycker man halvvägs så fokuserar den och lite till så knäpper den. Vidare så är det ju bulblåsning också på fjärrisen.
Nejdå, autofokus och traditionell tråd funkar bra. Det funkar ju precis som om man trycker på avtryckaren. D100 hade traditionell gänga.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.