Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Shopping i NY

Produkter
(logga in för att koppla)

Diiva

Avslutat medlemskap
Tänkte skriva några rader om mina erfarenheter kring shopping av kameror, objektiv, väskor och andra fototillbehör från USA. Jag bilade i Staterna nyligen och besökte många fotoaffärer som dök upp i min väg. Man kan säga att i NY var det billigast att köpa fotoprylar. Jag hade färska svenska siffror med mig och jämförde överallt. Det finns affärer som motsvarar El-giganten t ex Best Buy men det var alltid 10-20 % dyrare än affärerna i NY.

När det gäller NY finns det förstås B&H, Adorama och ”alla andra”. Min uppfattning om ”alla andra” var inte det bästa. Känslan fanns hela tiden att man höll på bli lurad i ”alla andra” affärer. Ena stunden fanns varan inne, andra stunden skulle de få in det två dagar senare. De höll på att tjafsa fram och tillbaka. De överdrev och deras stil passade inte alls den svenska mentaliteten. Det slutade alltid med att jag svor och gick iväg!

De två affärer som hade de bästa priserna och kändes som seriösa handlare var B&H och Adorama.

B&H http://www.bhphotovideo.com/
Måste upplevas! Det är en affär som man sällan beskådat. Jag tror jag var där inne 5-6 timmar. De är mycket professionella och kan sin sak. Vilken avdelning det än är så finns det några experter som kan svara på det mesta. Oavsett vilken kamera, objektiv eller annat du vill köpa tar de fram ett exemplar som du kan testa. Vill du köpa en väska kan du be de ta fram din kamera och alla dina objektiv så du får se hur det blir osv. Vissa försäljare var väldigt dryga, man lär sig vilka man ska fråga och vilka man ska undvika. B&H är mycket billigare än Sverige och det gick inte att pruta nämnvärt oavsett hur mycket man skulle köpa för.

Adorma http://www.adorama.com/
Mindre än B&H men desto trevligare affär som också måste upplevas! De ligger alltid lite under B&Hs priser annars matchar B&Hs priser. De var alla mycket trevliga och tog sig tid på alla sätt. Efter ett par timmars visning av allt de hade så sa jag att jag ville kolla med B&H. Han log och sa: you´ll be back my friend :)
Besöker du Adorma skall du fråga efter en kille som heter Ari, han vet hur svenskar vill bli behandlade, dvs lagom med skryt :) och inga överdrifter. Han var mycket hjälpsam och jag har sällan blivit så väl omhändertagen i en affär. De var beredda att sänka priserna beroende på vad man ville köpa t ex på en kamera var det ca 300-400 kr medan på vissa objektiv kunde man få ca 500 kr rabatt, dessa rabatter på deras redan låga priser.

Är dollarn låg kan en resa till NY löna sig plus att man får en underbar semester på köpet. Jag har rest en del och i min smak finns ingen stad på jorden som matchar NY, måste upplevas flera gånger om!
 
Verkar grymt.
Sjukt att de i ett par timmar orkade visa dig allt
dom hade. Som försäljare hade jag ruttnat efter en stund. Handlade du mycket?
 
Instämmer om New York. Underbar stad, för att inte säga Städernas Stad....

Förr fanns en del bra och billiga judiska affärer nere på sydsidan också men egentligen finns ju ingen anledning att gå någon annanstans än till B&H som du säger...

Och dryga försäljare finns överallt. Gå in på närmaste CompUSA eller liknande. Man baxnar över den newyorkska "servicen". Inga kan se så uttråkade ut som New york-folk som inte får dricks ;-)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.