Annons

Tekniska data på bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

Arleklint

Aktiv medlem
Jag tycker det vore värdefullt om vi kunde bistå varandra genom att lägga in tekniska data såsom brännvid, bländare och slutar tid på våra bilder. Gärna också info om något speciellt filter använts.

Jag skall försöka komma ihåg att lägga in detta på mina bilder framöver. Vore kul om några av er andra kunde göra detsamma.

Jag har inget emot att man lägger in alla möjliga tekniska data om bilden.

Men - helt uppriktigt och utan snobbattityd från min sida - vad har man för praktisk nytta av massor av teknisk data? Vad hjälper det mig som betraktare att få reda på t.ex vilket stativ fotografen använde?

Uppriktig undran från

Fredrik Persson

Det jag tänkte på var information om:

- Brännvidd
- Bländare
- Slutartid
- Ev. filter

Under bilden kan exempelvis stå:

"70mm f5.6 1/250 polfilter"

Jag tycker det är en bra idé, tänkte själv föreslå något sånt:

Ett fält kallat "Exponeringsdata:" helt enkelt, där man kan skriva in hur man tog bilden.

Och nyttan? Tja, som betraktare kanske det inte hjälper. Men som fotograf kan det ge tips och inspiration till att försöka efterlikna bra idéer.

Själv har jag alltid undrat när man t.ex bläddrar i en Foto hur vissa fotografer kommer ihåg alla data.
Nu kan jag själv bli siffror och inställningsmästare; digitalkameran sparar all sådan info.

Bilagor

• exif4.jpg
    exif4.jpg
    45.9 KB · Visningar: 546
Japp :) Annars är det ju hopplöst att komma ihåg i "stridens" hetta. Fast det finns ju även analoga kameror som sparar exponeringsdata (Canons 1v tror jag gör det)

arleklint skrev:
Jag ser ett värde i att kunna lära mig av andras exponeringsdata
Ja, jag ska kanske utveckla mig. För mig personligen finns det inget värde i det, jag skulle inte fylla i fälten om de fanns och skulle inte lägga någon notis vid dem när jag betraktar andras bilder. Men om det finns ett intresse för det, tycker jag det är ok att de införs.

henab skrev:
Japp :) Annars är det ju hopplöst att komma ihåg i "stridens" hetta. Fast det finns ju även analoga kameror som sparar exponeringsdata (Canons 1v tror jag gör det)

F5, F100 och F90 från Nikon sparar även denna typ av data i kameran. Tråkigt nog så tar Nikon ruskigt bra betalt för programvara och kabel som behövs för att få ut informationen ur kameran. Närmare 6000 kronor till en F5:a.
FY på er Nikon!

För övrigt så tycker jag det kan vara vettigt med separata fält för film (eller ISO för dom som kör digitalt) tid bländare och brännvidd där man kan fylla i informationen för dessa. Jag vet att jag är värdelös på att ange detta, speciellt tid och bländare. Kanske nya fält kan få mig och många fler att dela med sig av den informationen.

henab skrev:
Jag tycker det är en bra idé, tänkte själv föreslå något sånt:

Ett fält kallat "Exponeringsdata:" helt enkelt, där man kan skriva in hur man tog bilden.

Och nyttan? Tja, som betraktare kanske det inte hjälper. Men som fotograf kan det ge tips och inspiration till att försöka efterlikna bra idéer.
Tycker du att 1/15 s bländare 16 låter som en bra idé?

Ärligt talat, är det någon som kan ha nytta eller nöje av någon annans gamla exponeringsdata? Eller sina egna för den delen?

För dem som inte fotograferat sålänge är det en ovärderlig hjälp i utforskandet av perspektiv, skärpedjup, rörelseoskärpa mm

Jag tycker att det hade varit intressant att kunna söka på olika brännvidder etc lite mer specifikt än vad som nu är möjligt. Sådant är alltid kul att kolla på.

En annan sak som jag tänkte på häromdagen är att man annars skulle kunna låta några medlemmar berätta mer ingående hur man har gått till väga när man har tagit sina bilder. Låt säga att medlemmarna lägger upp ett par bilder vardera som samlas i en "kunskapsbank", där man på ett pedagogiskt sätt förklarar hur man har tänkt, varför man valde att göra just så och inte på ett annat sätt. Man kan berätta om sina tankar kring kompositionen i bilden och hur man tekniskt har löst vissa situationer. Datainformation om bilderna presenteras också.

På så sätt får man inte bara all data till bilderna utan också en möjlighet att förstå sammanhanget bättre. Ska man lära sig något av tider, bländare osv så tror jag nybörjare har ut mer om det finns ord bakom siffrorna också. Vi lyfter då också fram diskussionen kring bilden och dess innehåll på ett djupare plan.

Sen är det förstås alltid kul att själv kunna söka på siffror och se vad man finner.. :=)

/Zim

arleklint skrev:
För dem som inte fotograferat sålänge är det en ovärderlig hjälp i utforskandet av perspektiv, skärpedjup, rörelseoskärpa mm
Jag är inte så säker på det. Antag att jag visar en bild på vatten i rörelse. Under bilden skriver jag 2 s, bl 16. Detta säger inget om ljusförhållandena (vad visade mätaren?), avstånd och vinkel till vattnet, vattnets hastighet m.m.

Det säger givetvis inte allt, men mycket. På många fotokurser rekommenderas eleverna att studera fototidningars bilder där exponeringsdata angivits.

Givetvis kommer det inte bli ett tvång att uppge dessa data.

steinick skrev:
Sanslöst!

Här döms det hårt :).

Jag hade tidigare enbart en 28-70mm zoom och jag tyckte det var mycket givande att kika på bilder tagna med 24mm, 20mm, 17mm etc. objektiv och hur det tenderade ha påverkat fotografens komposition. Detta innan jag beslutade mig för att skaffa en 24mm och en 50mm.

Kan inte bländarvärdet vara intressant för en nybörjare för att se hur det påverkar skärpedjup för en viss brännvid etc och sen ha det som grund för egna experiment?

Kanske sådana här grejer inte är intressanta för en som hållt på med foto länge och utvecklat en känsla för alla parametrar men för en nybörjare kan det vara kul att se andras parameterval i olika situationer. När jag började med analogt ville jag veta allt. Stör informationen så mycket om den finns där?

Exempelvis tycker jag själv det är mycket intressant att kika på andras filmval för olika bilder även om jag vet att i många fall är det andra faktorer som har större betydelse för om en bild blir bra eller inte. Om andra är intresserade av exponeringsinställningar så bjuder jag gärna på dem om jag har dem sparade. Önskade man kunda spara typ EXIF data med min gamla A-1:a :eek:).

MVH Richard

Hansi skrev:
F5, F100 och F90 från Nikon sparar även denna typ av data i kameran. Tråkigt nog så tar Nikon ruskigt bra betalt för programvara och kabel som behövs för att få ut informationen ur kameran. Närmare 6000 kronor till en F5:a.

Funktionen finns även på Minoltas Dynax 7.. :)

Jag skulle läsa exponeringsdata på vissa bilder och fylla i den själv också på vissa av mina. I bland sitter man ju faktiskt och funderar på sånt när man tittar på en bild men samtidigt är det väl tyvärr som steinick skriver, utan att veta något om ljusförhållandena som var kanske man inte har hur mycket nytta som helst av att veta. Trots det vill jag ofta veta.. Jag tycker iden om såna fält är god.
/Lotta

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar