Annons

Hjälp snälla! Har precis köpt en extern blixt

Produkter
(logga in för att koppla)

hbengtsson

Aktiv medlem
Hej alla glada

Har precis köpt en Sigma EF-500 DG Super till min Dynax 5D. Har läst manualen men blir inte klok på den - ganska kass...eller så är jag trög ikväll :-/. Har dock förstått att detta blir en blixt att växa i...

Anyway...Har någon några snabba tips på vattentät allroundinställning? Skall fota en tillställning på fredag - typ större middag i en festlokal med normalt "festljus" och behöver lite snabba råd.

Problematiken: Har blixten i autolägge TTL - blixten riktad i taket eller snett upp i taket. När jag kör vidvinkel 18mm så blir bilden korrekt exponerad - men så zoomar jag in till 50mm - helt plötsligt blir bilderna tokmörka. Våldsam underexponering...zoomar tillbaka till 18...ja då blir det OK igen...

Vad gör jag för fel?
 
1. Vad har din blixt för serienummer?

2. Ställ kameran på TTL-mätning istället för ADI, annars kommer allt gå åt skogen om du vinklar blixten eller kör bouncer.

3. På 5D kan du inte ha objektivet på 18mm 3.5 och sedan zooma upp till 70mm 5.6, då måste du ändra bländaren och sedan ändra tillbaka, annars kommer blixtmätningen tro att det fortfarande är bländare 3.5. Det är en känd bugg.
 
Hej Anders, tack för svar!

1. Serienumret börjar på 8...

2. Skall testa omgående...eller nja. Om ett par timmar. Nu tog batteriet slut precis (till min flickväns stora belåtenhet...hon är duktigt trött på alla testblixtar nu)

3. I see...tänker jag rätt nu, men om jag kör i A mode och sätter 5.6 för samtliga brännvidder t ex...påverkar det ändå blixten? Eller hur menar du? Är lite trött nu....
 
När du har kameran på t.ex. A eller M och på 18mm och 3.5, och sen zoomar du så att bländaren ändras automatiskt eftersom du inte kan ha 3.5 på t.ex. 50mm, och då tror blixtstyrningen att du fortfarande har 3.5 fast du har 5.6 = underexponering.
Om du har kameran på 18mm och 5.6 och zoomar upp till 50mm är det inga problem, eftersom bländaren inte ändras.

Edit: kameran på A eller M, inte blixten :p
 
Senast ändrad:
Tack Anders...skall bli spännande att testa på nytt. Typiskt att batteriet tog slut...

Ser att du har både 7D och 5D med blixten jag köpt - antar att den funkar fint med dina kameror? Det har ju snackats en del om exponeringsproblem med Minolta...men det är inget du märkt av?
 
Nej blixten funkar bra med både 5D, 7D och 7, dom gångerna det blir fel är det skit bakom styret, det är svårt att få det rätt ibland, men det är nog sällan som det faktiskt beror på utrustningen.
 
Skönt att veta...

Men du tror att jag klarar mig med autoläge på festen, vinklad(vet iofs inte hur högt i tak det är), förutsatt att jag ställer kameran på TTL och kör med "fast" bländare?
 
Jo det borde funka, det är ju dock beroende på vad du bouncar blixten mot.
Om du har tid innan skulle jag nog rekommendera att du går till en fotobutik och försöker köpa en Omnibouncer, blir lite lättare att få "mjuka" blixtbilder då, jag tar nästan aldrig av min.

Du kan även testa att köra långa slutartider och blixtsynk på andra ridån (när slutaren stängs istället för när den öppnas) för att få lite av festatmosfären.
 
FILM) (Anddje skrev:
Om du har kameran på 18mm och 5.6 och zoomar upp till 50mm är det inga problem, eftersom bländaren inte ändras.

Funkar inte med min 3600HS(D).
Har testat mig halvt fördärvad men aldrig funnit nån kombination som funkar rakt över. Alltid ett j**la fi*t*nde med blixtkompen. Enda gången det funkar är med optik där inte bländarvärdet glider.
 
js1 skrev:
Funkar inte med min 3600HS(D).
Har testat mig halvt fördärvad men aldrig funnit nån kombination som funkar rakt över. Alltid ett j**la fi*t*nde med blixtkompen. Enda gången det funkar är med optik där inte bländarvärdet glider.
Testade precis nu med Minolta 18-70 3.5-5.6 på Dynax 5D med Sigma EF-500 DG Super s/n 8 och bouncer på, kameran på TTL-mätning, blixt rakt på.

18mm 5.6, tog bilden, höll fortfarande inne avtryckaren halvvägs, släppte inte, zoomade till Ca 50mm, tog en bild till utan att släppa avtryckaren, båda blev korrekt exponerade.
 
Blixt rakt på har alltid funkat. Det är när blixthuvudet vinklas uppåt det flippar ut.
(Var blev bilderna av)
 
Kör du med eller utan bouncer? vad slår du blixten mot annars?

Jag plockade bort bilderna igen för dom sa inte så mycket tyckte jag :p

Körde precis igen med blixten vinklad 80 grader, det blev bra...

Tänk på att slå över till TTL när du vinklar blixten så du inte försöker köra ADI, vissa hävdar att kameran ändrar automatiskt när man vinklar den, men min gör det inte iaf.

ADI-mätningen förutsätter tyvärr att blixten är riktad framåt och att du inte har bouncer eller något.
 
Senast ändrad:
Med eller utan, what ever.
TTL, ADI, kvittar.
"Studsar den normalt i taket"

Mina bilder blir inte mörka. De blir överexponerade i det registret där bländaren börjar glida från 5,6 ner mot 3,5 (med 18-70:an)
Spelar ingen roll om jag kör A eller M läget. Jag kan välja f8 tex men det blir ändå skit i 18mm läget.

Gissa om jag är trött på det. Blev lovad av Minolta Sverige att en uppdaterad mjukvara skulle komma snabbt till kameran. Sen gick det ju som det gick och ny mjukvara kan vi titta i stjärnorna efter.

Har länge funderat på om det skulle funka bättre med Sigma-blixten. Har dock inte vågat köpa nån för det känns som att köpa grisen i säcken. Har inte haft möjlighet att testa nån, men det du skriver låter ju lovande. Du är aldrig i Malmö så man kunde fått testa?
 
18-70, börjar på 70mm f/8, bouncer på, riktad i taket, tar en bild på 70mm, håller kvar avtryckaren halvvägs nere, zoomar till 18mm f/8, tar en bild, båda blir korrekt exponerade.

Undrar om det är nåt kajko med 3600HS (D)'n, annars skulle jag tro att det är nåt fel på någon av dina grejer.

Hehe, nej, Malmö är jag inte i så ofta, och när jag är där brukar det vara en stund på motorvägen påväg mot Danmark :)
 
FILM) (Anddje skrev:
18-70, börjar på 70mm f/8, bouncer på, riktad i taket, tar en bild på 70mm, håller kvar avtryckaren halvvägs nere, zoomar till 18mm f/8, tar en bild, båda blir korrekt exponerade.

Om du släpper avtryckaren mellan bilderna?

Undrar om det är nåt kajko med 3600HS (D)'n, annars skulle jag tro att det är nåt fel på någon av dina grejer.

Blixten har funkat perfekt på tre andra minoltor, både analoger och digisar.

Minolta bekräftade iofs problemet när jag kontaktade dem när kameran var ny. Har iofs aldrig testat blixten på nån annan D5D. Kanske kunde vara läge. Känner en som har en, ska fråga honom.
 
Ok, nu har jag testat enligt dina inställningar Anders och faktiskt blev det mycket bättre! Har lagt en testbild på

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/792181.htm?set=lp

Har riktat blixten rakt i taket. Har nu endast testat skillnaden vid olika brännvidder så exponeringen i övrigt lämnar väl en del att önska. Visserligen är högerbilden något underexponerad jämfört med 18mm men om man tänker på hur det var innan...

Kommentarer?
 
Jag tycker det ser bra ut.
Bilden på 50mm är lite mörkare, men det är nog normalt, jag upplever det med ibland, men så lite gör ingen större skillnad, det kan man ljusa upp i PS utan kvalitetsförlust.
 
Skönt att få lite kläm på det så man slipper ligga vaken inatt och fundera på köpet :)

En sista fråga bara Anders, kör du med blixtkompensation by default eller ligger du på noll där?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.