Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Manuella gluggar på DSLR

Produkter
(logga in för att koppla)

jolo

Aktiv medlem
Det verkar som om min K100D bara vill köra på full bländar öppning när jag kör mina manuella objektiv.
Har fotat en del småkryp med tre mellanringar och en 50 mm 1,9 och skärpedjupet är minst sagt kort...
Kan man gå runt problemet på något sätt?
Hur skulle det vara med andra metoder för macro, omvändsningsring eller koppla ihop två objektiv, då kan man väl blända ner?

/Johan

Bilagor

• test.jpg
    test.jpg
    43.1 KB · Visningar: 545
Eller som på DL.
Ställ in kameran på M-läget, ställ in önskad bländare på objektivet och tryck på exponerings-låsningen (som i M-läge fungerar som exponeringskontroll) på baksidan av kameran och då bländar kameran ner till vald bländare, mäter ljuset och bländar upp igen med rätt tid för den bländaren, sedan är det bara att fota...

Som alla Pentax digitala systemkameror så saknar även K100D mekanisk koppling till bländarringens position. Detta gör att den inte har någon aning om bländaren när du kör i de delautomatiska lägena.

Lösningen är att köra i Manuellt läge, för K100D har, precis som alla andra digitala systemkameror från Pentax, det finurliga HyperManuella läget (som introducerades av Pentax i Z-1 redan i början av 90-talet).

I HyperManuellt läge så har du tillgång till att ställa in exponeringen efter mätaren utan att lämna manuellt läge. På K100D görs det genom att trycka ner AE-L knappen.

Om du har ett manuellt objektiv utan elektrisk kontakt (utan A läge) så bländar kameran ner, läser av positionen och ställer in tiden.

Om du har ett objektiv med elektriska kontakter (om objektivet har bländarring ska det vara satt på 'A') så ställer AE-L in både bländare och tid, eller tiden eller slutaren - beroende på vad du har valt för funktion på AE-L knappen (går att ställa in i custom menyn).

För att kunna använda bländaren på objektivet, så måste kameran vara inställd på att acceptera bländaren. Även detta görs i custom menyn.

Hälsar
R

Kompletterande frågor

Roland: Läste din förklaring men är lite trög. Jag har ett gammalt Soligor 400 mm 6,3 från 70-talet som jag använt på min DS och har då kört i Av-läget som jag brukar, inte M-läge. Exponeringsmätningen verkar funka när jag rattar in bländaren på objektivet. Oftast kör jag på fullt öppen bländare men de gånger jag provat verkar det fungera. Frågan är alltså om Av-läget borde fungera?
/Peter

Av läget mäter alltid på vidöppen bländare, för DS:en saknar pinnen som avläser bländarringens position. Den har alltså ingen som helst aning om huruvida man rör bländaren på objektivet eller inte göra det. Om man ställer in på en liten bländare och sen tar bilden, så kommer kameran att blända ner till den bländaren (den mekanismen är samma för alla Pentax objektiv, inklusive DA), men exponeringen kommer ske på den största bländaren för kameran vet ju inte bländarringens position. Det finns alltså två mekaniska kopplingar till bländaren, och DS:en saknar den ena.

Hälsar
R

Roland: tolkar jag dig rätt om jag tolkar ditt inlägg som att den bländar ner till vald bländare (på bländarringen) i Av-läge? Min DS gör tvärt emot och använder alltid största bländare i Av-läge oavsett vad bländarringen är inställd på.

Du har givetvis rätt, jag var trött och luddig haha.
I Av läget är det alltid största bländaren som används, oavsett vad man ställer bländarringen på.

Hälsar
R

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar