Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bildseende i era naturbilder

Produkter
(logga in för att koppla)

jkene

Aktiv medlem
Hej och hallå gott folk,

Igår startade jag en tråd där medlemmarna visade upp sina metoder för att skapa "udda" (notera att jag undvek "konstnärliga" :)) bilder. Ingen blir mästare med metoder enbart - bildeseendet är lika viktigt.

Visa upp exempel på era bilder och berätta i ord vad ni såg som gjorde att ni valde just det utsnittet och vad ni tror och hoppas att bilden förmedlar. En slags omvänd kritik där ni berättar om er bild istället. i syfte att vi alla skall förbättra vårt bildseende.

Jag startar igen då.

Om sanningen skall fram är det här något jag är riktigt dålig på - det är sällan jag tänker i termer om symbolik och förmedlande av budskap när jag skapar bilder, men det vill jag alltså bli bättre på (därav denna tråd).

Bilden som länkas nedan tillkom av en slump, jag skulle egentligen fotografera något annat och passerade denna på vägen. När det gäller element i bilder är form, linjer och färg mina starka sidor. Den här scenen öppnade sig för mig pga av färgerna och linjespelet. Symboliken föll sig också naturligt (för en gångs skull) och bilden är noggrant komponerad för att framställa följande:

I en allt mer "civilicerad" värld och med befolkningstillväxten krymper vår natur. Det började redan när våra förfäder högg ner skogen för att odla marken, sedan kom städerna och fabrikerna. Med denna bild vill jag visa hur skogen en gång fick ge vika för åkern (det ensamma trädet) och hur nu civilisationen sakta kryper närmare naturen genom att först äta upp åkern och närma sig den lilla skog som finns kvar (kraftledningsställningen och den ensamma skorstenen i horisonten). I Danmark (där bilden är tagen) är detta ett reellt problem - inte mycket skog finns kvar, och åkern börjar så sakteliga ätas upp av nya bostäder och industriområden.

Vädret hjälpe mig med att skapa en lätt ödesmättad stämning också.

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/685066.htm?set=lp

Senast ändrad:
Jag tyckte din förra tråd om tekniker var otroligt intressant att följa och ser fram emot att den här tar fart också. Det verkar dock gå lite trögt så jag tänkte bidra med en bild. Det är ingen naturbild och jag hade ingen speciell plan med vad den skulle betyda. Däremot har den lite med bildseende att göra tycker jag. Det handlar lite om att titta där man inte brukar titta och försöka se saker på ett ovanligt sätt.

Det finns massor av bilder på vår kära bro här i Umeå och det är lite klurigt att hitta en orginell vinkel. Här var ett försök från mig när jag gick omkring runt bron för att försöka se den ur ett nytt perspektiv. Den är tagen i ett runt fönster och lite underexponerad.

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/504528.htm?set=lp

// Richard

Senast ändrad:
mile skrev:
Jag tyckte din förra tråd om tekniker var otroligt intressant att följa och ser fram emot att den här tar fart också. Det verkar dock gå lite trögt så jag tänkte bidra med en bild. Det är ingen naturbild och jag hade ingen speciell plan med vad den skulle betyda. Däremot har den lite med bildseende att göra tycker jag. Det handlar lite om att titta där man inte brukar titta och försöka se saker på ett ovanligt sätt.

Det finns massor av bilder på vår kära bro här i Umeå och det är lite klurigt att hitta en orginell vinkel. Här var ett försök från mig när jag gick omkring runt bron för att försöka se den ur ett nytt perspektiv. Den är tagen i ett runt fönster och lite underexponerad.

http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=504528&target=_blank#

// Richard

Helt klart att kreativa bildlösningar ska in här också - det måste inte finnas någon symbolik eller budskap.

Din bild visar tydlig kreativitet hos fotografen och att första bildvinkeln man finner inte alltid är den optimala - utmärkt exempel och vackert genomfört!

Det här är jättesvårt, mycket svårare än att beskriva ens tekniska metoder.
Men jag gör ett försök. Mina bilder kommer ofta till utan direkt planering och nästan alltid är det en situation eller iaktagelse jag vill få på bild.
Denna bild: Corren, DN och ljuset är delvis ett resultat av tidigare upplevelser (då kameran inte funnits tillhands) och en ingivelse i stunden (att springa efter kameran). Jag kan så här i efterhand inte återskapa något minne av att jag hade någon speciell komposition i åtanke. Inte heller att bilden skulle ha något djupare budskap, eller symbolik. Möjligen hade jag i huvudet en förundran över att världen kan vara så ljus och vacker trots att man själv är så trött och sur.

Maxell skrev:
Det här är jättesvårt, mycket svårare än att beskriva ens tekniska metoder.
Men jag gör ett försök. Mina bilder kommer ofta till utan direkt planering och nästan alltid är det en situation eller iaktagelse jag vill få på bild.
Denna bild: Corren, DN och ljuset är delvis ett resultat av tidigare upplevelser (då kameran inte funnits tillhands) och en ingivelse i stunden (att springa efter kameran). Jag kan så här i efterhand inte återskapa något minne av att jag hade någon speciell komposition i åtanke. Inte heller att bilden skulle ha något djupare budskap, eller symbolik. Möjligen hade jag i huvudet en förundran över att världen kan vara så ljus och vacker trots att man själv är så trött och sur.

Visst är det svårt - när man krtiskt granskar sina egna bilder och funderar på "vad ville jag ha sagt med denna?" blir det inte många kvar. Låt oss bli bättre på det!

Ditt exempel är en vacker bild och du bidrar med en historia som lär oss att ha med kameran överallt där man har kläderna på :)

Pedagogiken flödar - fortsätt gott folk!

j3n5 skrev:
Tror jag tänkte lite som Tobias när jag fotade fågel från min balkong.

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/653820.htm?set=lp

Även om jag har problem med förort som naturligt habitat så visar fågelns blick på det motsatta. Ville ha en något ödesmättad bild där bakgrund blir lagom tydlig, men fågelns blick visar att här hör den hemma.

Mycket lyckad illustration - dels blicken dels kontrasten mot förorten i bakgrunden.

Med denna bild försöker jag inte så mycket förmedla ett budskap som en känsla. Denna försöker jag skapa genom bildens komposition, färgskala och kontrasten mellan kaos/rörelse (skakningsoskärpa) mot sjöns (förrädiskt?) spegelblanka, lugna yta.

Det jag hoppas att bilden ska förmedla är en lite kuslig, surrealistisk stämning där fantasi och verklighet flyter ihop och även om det inte finns något uttalat hot är det enda som är säkert att här är man inte trygg.

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/756307.htm?set=lp

Inspirationen till bilden kommer från sägnen om att en gumma gick ner sig i sjön. Liket hittades aldrig och enligt sägnen hemsöker hennes osaliga ande fortfarande sjön.

Tycker du har lyckats otroligt bra. Skakoskärpan är lagom diskret för att låta oss ana vad vi ser, samtidigt som den ger den där oroliga känslan av att man är jagad eller något hotfull väntar. Sjön ligger som en magnet och vill suga ner både gummor och gubbar.

Min bild är inte så djuplodande och dunkel. Men en kväll med kameran i handen gick jag förbi en myrstig och tänkte att deras enorma flitighet/stress/brådska och vägran att stanna upp för allt som inte rör dem skulle vara kul att skildra genom att panorera ett par myror i språnget. Här är resultatet som jag hoppas illustrerar lite brådska och jäkt och stress.

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/727237.htm?set=lp

johanlind skrev:
Min bild är inte så djuplodande och dunkel. Men en kväll med kameran i handen gick jag förbi en myrstig och tänkte att deras enorma flitighet/stress/brådska och vägran att stanna upp för allt som inte rör dem skulle vara kul att skildra genom att panorera ett par myror i språnget. Här är resultatet som jag hoppas illustrerar lite brådska och jäkt och stress.

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/727237.htm?set=lp

Genialt - där de flesta av skulle smackat upp stativet och tagit en trist artbild gjorde du en dynamisk bild som verkligen illustrerar något mer än bara myror. Du visar med denna bild en myras liv. Riktigt, riktigt bra Johan!

Tycker föresten att du kan länka denna i metodtråden också under metoden "Panorering" som inte finns med där (förklara gärna hur man gör också).

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar