Annons

Brännvidd - förklara vad det är

Produkter
(logga in för att koppla)

Kanngard

Aktiv medlem
Halloj!

Jag skulle vilja veta vad egentligen bränvidd är.
Nu är jag inte helt novis så jag inte har en aning om vad det är, men jag har liksom svårt att greppa det. Hög bränvidd = tele, vilket innebär att man kommer närmare motivet fast man är en bit bort, låg bränvidd = vidvinkel, vilket innebär att man kan få bättre vyer osv.
Men det rent tekniska/fysiska. Vad innebär bränvidd, hur mäter man den. Om jag inte har helt fel så är har det något att göra med avståndet från fokuseringspunkten (filmen) och linsen, men om det är fler linser då (som inte direkt är ovanligt i objektiv till kameror).
Men hur mäter man ett teleobjektiv som råkar ha samma bränvidd som ett annat men som är mycket längre etc...? Såsom spegeltele. Samt även att ett fisheye har bredare perspektiv en ett objektiv med lägre bränvidd.
Hoppas att nån/några kan reda ut lite begrepp för min förvirrade hjärna.
 
Objektivets brännvidd är direkt proportionell mot bildstorleken. Vidvinkelobjektiv (kort brännvidd) ger liten bildstorlek, teleobjektiv (lång brännvidd) ger stor bildstorlek.

Ett 500-millimetersobjektiv har brännvidden 500 mm oavsett om det är konstruerat med speglar eller linser. Den fysiska storleken blir kortare för ett spegelobjektiv (strålgången är ju "veckad").

Rent tekniskt är brännvidden avståndet från bakre kardinalpunkten eller nodpunkten till bakre brännpunkten.
 
Med en enkel lins är väl brännvidden avståndet från linsens mitt till filmplanet när paketet är fokuserat på oändligt?

Men för att komma runt olika praktiska begränsningar som storlek och anpassning till olika kamerahus har man tagit till diverse knep.

Teleobjektiv är ett knep. Ett teleobjektiv har en specifik konstruktion som gör att det går att bygga kortare än brännvidden. Det är väl i princip en linsgrupp som funkar som en telekonverter ditsatt efter huvudobjektivet. Så lång brännvidd och tele är inte samma sak, ett objektiv med lång brännvidd behöver inte vara ett teleobjektiv.

Sen finns det omvända telen. Det används på nästan alla vidvinklar för spegelreflexer. Eftersom spegelhuset är så djupt kan man inte sätta dit ett äkta vidvinkelobjektiv. Ett 28 mm t ex skulle ju sitta där spegeln sitter, och det går ju inte :)

Så på din fråga om mätning; Det går mig veterligen inte att mäta brännvidden på ett komplicerat objektiv utan att veta var nodpunkten befinner sig. Och det vet man inte.
 
Hej. En liten bild för att illustrera (om jag har gjort rätt) En liten vinkel v ger en snäv bildvinkel (teleobjektiv) medan en stor vinkel v ger en stor bildvinkel (vidvinkel). Iom att filmen är lika stor i bägge fallen och du flyttar brännpunkten fram och tillbaka så kommer du att ändra bildvinkeln.

Hoppas att det hjälpte något
 

Bilagor

  • brännvidd.jpg
    brännvidd.jpg
    4 KB · Visningar: 4,243
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.