Annons

Städning av recensioner

Produkter
(logga in för att koppla)

einard

Aktiv medlem
Hej!

Jag tycker att vi alla ska hjälpas åt att städa recensioner.

Samma objektiv, kamera mm förekommer på flera rader.

Exempel Canon EFS 10-22, ett objektiv som bara finns i en version, recenseras under två olika rubriker.

Förslag:

1 Alla recensenter kollar/flyttar sin
recension till rätt rubrik.

2 Alla nya recensioner kollas mot befintliga.

3. Eller kanske vi ska ha en 'värd' för varje
kameramärke, som sorterar recensioner ?

mvh/einar
 
Det borde väl vara en miss från fotosidan? När jag lagt upp fotoböcker som inte funnits tidigare som produkt för recension har det tagit någon dag innan jag fått ett mail som bekräftar att de godkänt "produkten" och gjort den publikt synlig.

Funkar det på detta sätt misstänker att man missade att saken redan var upplagd, vilket är mänskligt.

Har du sett många dubblettsaker? Själv har jag inte kollat så noga bland kameraprylarna men tyckte det verkade ganska städat. Speciellt om man jämför med Photo.Nets system som är helt galet med säkerligen 5-10 olika namnversioner av exakt samma objektiv till exempel.

Annars håller jag med om att det inte skadar att kolla och städa upp lite.
 
Hej igen!

Jag läser Canon-recensioner och tror att det kanske rör sig om 10% som borde korrigeras.
 
Några exempel på Canon-sidan...:

EoS 1D MkII N inlagd två gånger
Canon 28-90/4-5,6 två gånger
100-200/4,5 två gånger
100-300/5,6 två gånger
17-40/4 är inlagd 3gånger och recenserad på alla tre ställena...=)
28-200/3,5-5,6 två gånger
35-105/4,5-5,6 två gånger
osv

Det jobbiga är när man ska läsa om ett objektiv och recensionerna finns på flera ställen.
 
Merlin skrev:
Det jobbiga är när man ska läsa om ett objektiv och recensionerna finns på flera ställen.
Absolut. Och ett sådant system faller lite på att det läggs upp dubbletter.

Är det en hyffsat smart databasdesign i grunden bör det handla om en SQL-sats per dubbel-/trippelobjekt för att slå ihop alla recensioner till ett objekt och en SQL-sats för att uppdatera allas kameraväskor. Jag vet dock inte hur det är byggt från början och inte heller hur hög prio de lägger på detta just nu. Det kanske är mer besvärligt än jag anar.
 
WFS) (Graylingman skrev:
Finns det verkligen nio (!?) olika varianter av Sigma 70-300 Macro f.4-5,6??
Det beror nog på hur man ser på saken. Är man strikt finns det tio varianter. Först så finns det två 70-300 från Sigma i dagsläget: 70-300mm F4-5.6 APO DG MACRO och 70-300mm F4-5.6 DG MACRO. Det kan tänkas att någon har missat "APO" på sitt objektiv.

Dessa två finns i vardera fem varianter med bajonettfattning för Canon, Nikon, Minolta, Pentax och Sigma.

Optiskt sett är de fem bajonettvariantera lika även om Canon tex har inbyggd fokuseringsmotor i gluggen vilket jag inte tror är fallet för de andra. Så frågan är om man vill ha två varianter eller alla 10. Det är ju ändå olika produkter med andra produktnummer hos tillverkaren.

Men, nej, jag tror de nio varianterna på fotosidan i de flesta fallen är dubbletter.
 
Jag tror på tanken att ha en värd eller moderator för åtminstone vart och ett av de större kamera-, objektiv- och stativmärkena.
//Anders
 
Utöver städning är det en annan irriterande sak: många produkter har lagts upp av en person som bara har skapat en rubrik - metadata och bild saknas. Det finns ingen möjlighet att enkelt skicka uppdateringear till redax/moderator/värd eller vad det nu är/blir som är ansvarig för recensionerna eftersom den som en gång skapade produkten är den ende som kan redigera den.

Föreslår att en länk läggs upp vid produktinformationen: Föreslå uppdatering av metadata där alla kan skicka in uppdaterad metadata och/eller produktbild för godkännande av redax/moderator/värd.
 
WFS) (Graylingman skrev:
Jag tror på tanken att ha en värd eller moderator för åtminstone vart och ett av de större kamera-, objektiv- och stativmärkena.
//Anders

Tror jag också, och det borde inte vara svårt om redax ber folk att anmäla sig. En ordinarie och en backup för varje produktgrupp borde räcka och jag tror inte det är problem att få frivilliga.

Jag tar gärna hand om boksektionen :)
 
Jo jag kan inte annat än instämma i det som skrivits. Recensionssidan är överdrösslad med samma objektiv mm om och om igen. Tråkigt då det är en bra tjänst.
 
WFS) (Graylingman skrev:
Jag tror på tanken att ha en värd eller moderator för åtminstone vart och ett av de större kamera-, objektiv- och stativmärkena.
//Anders
Jag håller med, det behövs verkligen en storstädning, och jag tycker märkesmoderatorer är en mycket bra idé, om det finns tillräckligt många frivilliga.
 
Jag tycker att så snart ngn upptäcker dublett eller mer så maila den som lagt in dubletten, dvs
recensionen som har minst recensenser eller har
mest fel i rubriken.

Den personen ska sedan städa och korrigera.

På det sättet sprider vi tillbaka jobbet till gräsrötterna.

mvh/einar
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.