Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Silkypix with SONY A100 support

Produkter
(logga in för att koppla)

JOLidman

Aktiv medlem
July 22, 2006

På Dyxum står följande att läsa:

Silkypix, one of the best raw converters currently on the market has been updated to version 2.0.21.
For us the most important upgrade is official support for a100 raw format.
You can download it from Silkypix Silkypix website.

Måste erkänna att jag aldrig hört talas om denna RAW-hanterare. Är tydligen en japansk och finns i två varianter, en fri "trail" och en som du får betala YEN 16.000:- motsvarande SEK 983:- för.

Någon som har erfarenhet av Silkypix? Har laddat ner gratisvarianten och det första som slår mig är att den är snabb. Programmet är på engelska och manual finns.

Undrande / Jan-Olof

Jag har kört Silkypix i ca ett år för min Canon 350D. Det bästa programmet när det gäller färger, innehåller ett antal färgprofiler och kan justera vitballans för skuggor separat.
Om man laddar ner programmet så får man en hyfsad prov period med full funktionalitet som sedan reduceras till de mest grundläggande funktionerna.
Är mim favorit RAW konverterare med DxO och RSP på delad andraplats. Uppdateringar kommer ofta med nya kameror och bug fixar.
Nacdelar:
- Tar tid att lära sig, manualen är typ översatt med Babelfish från Japanska.
- Långsam jämfört med RSP.
- Highlight hanteringen ungefär lika med Adobe ACR (dvs. inte så bra)
- Endast SRGB eller Adobe RGB profiler för de konverterade filerna. (En vidare profil som PRO photo skulle varit bra för en del bilder som skall efterbearbetas.

En ny version är på gång och den kan testköras på japanska om man laddar ner den från ISL:s japanska sidor. Stora förbättringar på highlight hanteringen men inga förbättringar när det gäller hastigheten än.
MVH/ Stefan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar