Viggenpatrik skrev:Hej, Har ett litet fotoprojekt som bla går ut på att få med månen. Äger en Olympus E300 med bla ett 40-150 mm objektiv(motsvarar 300mm i 35mm format) Jag har några funderingar kring hur jag skall få tillräckligt med tele:
Någon berättade för mig att vi alla går igenom samma faser inom den digitala fotografin. Ordningen är inte helt given, men handlar om att fota månen, panoramafoto av landskap, nattbilder, makrofoto av blommor och insekter, porträttfoto, vidvinkelfoto, sportfoto med snabba rörelser, gatufoto, och kanske några kategorier till. Själv kommer jag att träna på att fota förhållandevis snabba rörelser, så kanke jag är i den fasen nu?
Jag minns vad min farmor sade vid 86 års ålder, när första människan landade på månen år 1969. För henne var utsändningen på TV en bluff, därav uttrycket i hennes generation: "lika omöjligt som att åka till månen".
Hur som helst, det är kul att fota månen. Jag har också en E-300, till vilken jag erhöll gratis en OM till 4/3-adapter. Jag kan därför använda ett gammalt och billigt Makinon spegeltele, som jag tidigare inte lyckats få skarpa bilder med. Efter att ha lånat och testat med ett ruskigt stabilt stativ (tungt Gitzo) och kulled (RRS den största), så blir bilderna faktiskt stabila och acceptabla. Dessutom så tycker jag mig ha märkt att gamla objektiv designade för 35mm filmformatet ger bättre kvalitet om jag dessutom använder en telekonverter EC-14 på 1.4x brännviddsförlängning. Kan det vara så att med denna så maskas strålgången av, så att inte mer ljus än nödvändigt når sensorn, utan att en massa överlappande ljusinsläpp som studsar omkring i spegelhuset och minskar kontrasten i bilderna. (500mm/F8 x 1.4x = 700mm/F11, motsvarande 1400mm/F11 i gamla 35mm filmformatet.)
Apropå att fota månen, gå med i något astronomiskt sällskap. Chansen att koppla in din E-300 via en T-adapter på en stjärnkikare kanske finns?
Skaffa en Nikon till 4/3-adapter och försök hitta någon bra gammal teleglugg av fabrikat Nikon eller liknande. Det finns adaptrar för de flesta objektiv till 4/3-systemet, Canon undantaget.
Ett objektiv som jag är intresserad av är
Sigma EX 50-500/4-6,3 DG FTS. Förmodligen kan man ha mer glädje av detta objektiv, än med att bara fota månen. Men detta tele blir på en Olympus kamera 1000mm om man jämför med gamla 35mm filmformatet, så bastanta stativ anbefalles.
P.S. Signa upp för ett newsletter från:
http://spaceweather.com
Lycka till med ditt fotoprojekt...