Graal
Avslutat medlemskap
Nu har Carl Zeiss kommit med en ny version av den gamla klassikern Sonnar 50mm/1,5
Senast ändrad:
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Graal skrev:
Nu har Carl Zeiss kommit med en ny version av den gamla klassikern Sonnar 50mm/1,5
alf109 skrev:
Såg denna också, men tycker inte att den verkar imponera optiskt jämfört med tex deras 50/2,0. Som jag dessutom är intreserad av då jag inte är nöjd med motljusegenskaperna hos Summicron 50/2,0, och Summilux asph är lite väl saftigt prissatt.
Graal skrev:
Nog borde man väl ha kommit till rätta med lite av det den gamla Sonnaren led av, t.ex distorsionen? Läste i ett forum på rangefinderforum om denna nya Sonnar idag (men nu kommer jag inte in på sidan pga något mystiskt fel så jag kan inte länka till den) att distorsionen var bara 0.5% mot 50mm/2 ZM-Planarens 1,5%. I PDF-filen står det att den är mindre känslig för flare. Kan det ha med bländarbladens form att göra?
Benganbus skrev:
Man ändrar inte "Rembrandt's pensel"!!
Inga nyheter,
är bra nyheter!!
Men,
tycker mig se att konstruktionen är mycket lik Sonnaren från tidigt 1930-tal....
Har faktiskt sänt en fråga/fundering till min Zeiss-obermagister Herr Peter Hennig...
Skall bli spännande att höra hans fundering/utlåtande om denna "nykonstruktion"!
Benganbus skrev:
Det här är inte teknik Affe,
det här är något helt annat..!
Det här är mytos,
Sonnar 1,5:an!!
alf109 skrev:
Jag är idel öra Bengan, förklara vad som är så fantastiskt med denna lins? Alltså bortsett från det nostalgiska då. Jag vet att den är liten och smidig och ljusstark, men skärpemässgt verkar den inte riktigt hänga med?
Graal skrev:
Skillnaderna i de MTF-kurvor som presenterats behöver inte betyda att bilderna ser sämre ut skärpemässigt. Det kan istället vara så att skärpan upplevs på ett annat sätt, dock inte mera oskarp. Skärpan kan upplevas jämnare/ojämnare, mjukare/hårdare men lika detaljupplösande? Mindre/mera vass eller krispig-kontrastrik/fin och detaljerad men ändå inte sämre.
MTF-skärpa är inte det enda en optik ska bedömas efter. Även andra egenskaper spelar in. Bokeh och egenskaper i mörker, distorsion, vignettering mm. Vi ska nog inte döma eller uttala oss om egenskaperna förrän vi sett bildexempel. Låt oss vänta och se. Verkade som de första skulle komma ut i handeln kring augusti.
alf109 skrev:
Jag svarade Nils samtidigt
Klart intresant att se bildressultatet, givetvis är det det som räknas. Och om motljusegenskaperna är nått i hästväg kan ju det vara skäl nog. Gillar inte summicronens motljusegenskaper som du vet ;o)
Benganbus skrev:
Sedan Affe,
det där med "mytos",
"reinkarnation of the classical Sonnar"....
de e viktiga grejer!
alf109 skrev:
Men en 50:a för dej Bengan blir väl nästan ett supertele, dags för gömsle, militärkläder och stativ?
Benganbus skrev:
Måste du avslöja mig Affe!!!
Fast,
det ligger mycket sanning i vad du säger...
Det här kommer att bli ett svårt val!!
Ett mytos-objektiv som jag är mycket sugen på...
men som jag sannolikt sällan kommer att använda..!?
B)
Ps. Man kanske måste skola om sig på ålderns höst!!