Knight Palm
Aktiv medlem
Jag har ett lätt enbenstativ (monopod) av kolfiber, för att alltid kunna ta med som stöd.
Beträffande "tripod" så räcker mitt gamla och lilla Gitzo Gilux Tatalux inte till för att ge tillräcklig stabilitet vid längre brännvidder. Det fungerade ju bra med min gamla OM-4 upp till 300mm brännvidd, men räcker nu inte till för 200mm på min E-300. Jag har därför kommit till insikt att jag behöver ett stabilare sådant, där jag prioriterar stabilitet före mobilitet.
Jag har kollat lite på Manfrotto och sett att de har ett par serier som kunde vara intressanta: 190 och 055. Jag har även försökt läsa på utländska forum om Manfrotto, men där heter de Bogen och modellerna typ 3021, 3001, samt 3051.
Har Manfrotto monopol på stativ, eftersom vad jag förstår så är det samma ägare till varumärkena Bogen, Manfrotto och Gitzo? Jag har inte kollat närmare på Giotto, Velbon och Cullman, men så många olika märken finns inte att välja på om man söker stabilitet.
Jag har även kollat i Leica tidskriften LFI 1/2006, där man testat 8 olika stativ.
Med tysk grundlighet har man testat stabiliteten hos de olika stativen under en 15 sekunder lång exponeringstid mot en projicerad laserpunkt, med avseende på känslighet för tre parametrar (exposure, pendulum, drop test). Allra bäst klarade sig Berlebach Report 2022, ett trästativ. Manfrotto 055ProB klarade sig hyfsat bra och hamnade mitt i fältet, men var tyvärr känslig för simulerad vindpåverkan (pendulum test parameter), dock typiskt för ett aluminiumstativ.
På tal om Manfrotto, så har de på sin sida en riktigt bra lektions-serie, där de använt Olympus E-1 och E-300 kameror, för att illustrera användandet av stativ för porträttfoto, panorama, makro, samt att bemästra det starka ljuset vid stranden.
Sen är det ju så att det finns flera kulleder att välja på, både med och utan fästplatta. Jag har en fästplatta på tilthuvudet till mitt enbenstativ, så där är det bekvämt. Men vad ska man ha för kulled till en tre-benare?
Ref:
Beträffande "tripod" så räcker mitt gamla och lilla Gitzo Gilux Tatalux inte till för att ge tillräcklig stabilitet vid längre brännvidder. Det fungerade ju bra med min gamla OM-4 upp till 300mm brännvidd, men räcker nu inte till för 200mm på min E-300. Jag har därför kommit till insikt att jag behöver ett stabilare sådant, där jag prioriterar stabilitet före mobilitet.
Jag har kollat lite på Manfrotto och sett att de har ett par serier som kunde vara intressanta: 190 och 055. Jag har även försökt läsa på utländska forum om Manfrotto, men där heter de Bogen och modellerna typ 3021, 3001, samt 3051.
Har Manfrotto monopol på stativ, eftersom vad jag förstår så är det samma ägare till varumärkena Bogen, Manfrotto och Gitzo? Jag har inte kollat närmare på Giotto, Velbon och Cullman, men så många olika märken finns inte att välja på om man söker stabilitet.
Jag har även kollat i Leica tidskriften LFI 1/2006, där man testat 8 olika stativ.
Med tysk grundlighet har man testat stabiliteten hos de olika stativen under en 15 sekunder lång exponeringstid mot en projicerad laserpunkt, med avseende på känslighet för tre parametrar (exposure, pendulum, drop test). Allra bäst klarade sig Berlebach Report 2022, ett trästativ. Manfrotto 055ProB klarade sig hyfsat bra och hamnade mitt i fältet, men var tyvärr känslig för simulerad vindpåverkan (pendulum test parameter), dock typiskt för ett aluminiumstativ.
På tal om Manfrotto, så har de på sin sida en riktigt bra lektions-serie, där de använt Olympus E-1 och E-300 kameror, för att illustrera användandet av stativ för porträttfoto, panorama, makro, samt att bemästra det starka ljuset vid stranden.
Sen är det ju så att det finns flera kulleder att välja på, både med och utan fästplatta. Jag har en fästplatta på tilthuvudet till mitt enbenstativ, så där är det bekvämt. Men vad ska man ha för kulled till en tre-benare?
Ref: