Annons

D50, spegel som hänger sig

Produkter
(logga in för att koppla)

AndersSv

Medlem
Har för andra gången fått lämna in min D50 för att spegeln hänger sig i uppläge när man tar en bild. Ridån till sensorn öppnar sig inte. Man får trycka en gång till och spegeln går till baka.


Är nyfiken på om någon mer har haft samma problem?
 
det låter som att du har slutartiden i bulb läget. fast det låter lite konstigt att slutaren inte öppnar sig i såfall.. hmm

jag vet inte riktigt
 
Nu har ju ja canon men det låter väl snarare som spegeluppfällningsläget än bulb, lär väl va samma på nikon tycker jag.

//Timmy
 
I bulb är slutaren öppen så länge man håller knappen nertrycket.
D50 har ingen spegeluppfällning annat än för rengöring av sensorn.

Däremot så har det förekommit poster, både här och på dpreview, om att spegeln hängt sig på en del exemplar av D70 (och D50 åxå tror jag), så det kan mycket möjligt vara ett sådant problem.
Fuktigt och/eller kallt väder har ökat risken för att detta ska hända åxå, verkar det. Så jo, andra har haft samma eller liknande problem.
 
dumbo skrev:
I bulb är slutaren öppen så länge man håller knappen nertrycket.
D50 har ingen spegeluppfällning annat än för rengöring av sensorn.

bulb på min nikon (som förvisso inte är en D50 men endå :D) startas genom att trycka ner avtryckeren en gång och avslutas genom att trycka ner den halvvägs.
 
På D70, och mig veterligen även D50, är den öppen så länge man håller avtrykaren nere. Däremot har den den funktion som du beskriver om man använder fjärren. Då trycker man en gång för att öppna och en gång till för att stänga.
 
Har inte Bulbläge inställt på kameran. Förra gången så hände det i P-läge och nu i A-läge.

Det har även inträffat vid några andra tillfällen, då har det hjälpt att plocka ur batteriet och tömma kameran på ström. Sen har det fungerat igen. Men denna gång så hjälpte inte detta heller.
 
Fick tillbaka kameran i fredags från Nikon. Tog ca 70 bilder. Sen hängde den sig igen. Har varit i kontakt med Nikon, via Scanidinavianphoto, där jag köpt kameran. Scandinavianphoto har varit väldigt tillmötesgående, tack.
Nu tar Nikon tillbaka kameran och jag får pengarna tillbaka.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.