Annons

Stativinsköp med krav!

Produkter
(logga in för att koppla)

johan_w

Aktiv medlem
Är ute efter ett stativ att hänga på min ryggsäcks "bakdel" (Lowepro computrekker). Kravet är att det ska vara stadigt med en D200 med Nikon 70-200mm 2.8 VR på, och kunna använda slutartider på upptill 10 sek utan att oroa sig för skakningsoskärpa. Vill också man utan problem ska kunna ta macrobilder med det. Så att enkelt kunna få ner det på marken lätt och enkelt är en klar fördel. Sen priset. Inkl kulled ej över 2000 kronor.

Finns det något stativ som passar mig där ute?
 
Med prisgränsen och kraven tror jag att du har uteslutit i princip allt utom Manfrotto 055. Hur bra det funkar att hänga i Computrekkern vet jag inte dock. Jag använder ett nummer större säck och ett nummer större stativ, och det funkar bra i alla fall.
 
Manfrotto 055 går att hänga i Computrekkern, men det blir rätt så otympligt.

Har du tänkt dig att släpa på stativet ofta tycker jag 2000:- är än klen budget. Ett bra stativ överlever förmodligen flera kameror och objektiv, men det är ju upp till dig.

Men som sagt, mycket bättre än 055 får du inte för pengarna.
 
Jag köpte ett 190MF4 för några dagar sedan. Jag har inte testat det "på riktigt" ännu men hittils är jag nöjd. Lätt (kolfiber) och med rätt huvud stabilt, pelaren kan monteras bort alternativt vinklas 90 grader så det funkar bra till makro (det har jag hunnit testa).
Jag funderade på ett 055MF4 men det är avservärt större.
Fast nu har jag inga jättestora zoomobjektiv, hade jag det så hade det nog blivit en 055 istället (de kostar ungefär lika mycket)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.