Annons

Bilder tagna med allt-i-allo zoomen 14-54mm

Produkter
(logga in för att koppla)

Knight Palm

Aktiv medlem
När Olympus introducerade E-systemet satsade de på att förse E-1 med kompakta och ljusstarka 4x zoomar med glidande maxöppning, såsom allt-i-allo zoomen ZD14-54mm/F2.8-3.5 och porträtt-zoomen ZD50-200mm/F2.8-3.5.

Jag har döpt denna glugg till allt-i-allo zoomen för att jag tar 75% av alla bilder i brännviddsomfånget 28-100mm, mätt med gamla 35mm standarden. Gluggen är dessutom ljusstark (F2.8), har en närgräns som ett makro objektiv, (22cm att jämföra med kitzoomen till E-300 som bara har 38cm), samt att den är väderskyddad med gummi-packningar. Zoomen har dessutom fina optiska egenskaper och låg distorsion för makro-ändamål. Dessutom har den samma filtergänga (67mm) som porträtt-zoomen.

Eftersom alla Zuiko Digital objektiv är anpassade beträffande elektrisk signalöverföring samt även är konstruerade för "telecentric design", så fungerar telekonvertern dessutom riktigt bra tillsammans med vidvinkelzoomarna. För att inte skrämma iväg ödlan, så har jag tagit denna bifogade bild med nämnda kombo.

Bildexempel tagna med ZD14-54mm/F2.8-3.5 & EC-14
  • P5175616hf800.jpg
  • P5175617hf800.jpg
  • P5175622hf800.jpg
  • P5175636hf800.jpg

Ref:
 

Bilagor

  • p5175636hf400.jpg
    p5175636hf400.jpg
    55.9 KB · Visningar: 470
clindh skrev:
Vad är din fråga, vad vill du diskutera?
T.ex. om man behöver ett speciellt makro, eller om man klarar sig med normal-zoomen för närbilder? Ödlan, som förresten är en Western fence lizard, hade jag förmodligen skrämt iväg med ett fast makro. Till blommor funkar det bättre med ett fast objektiv, såsom nedanstående bild.
 

Bilagor

  • p5155600hf400.jpg
    p5155600hf400.jpg
    53.2 KB · Visningar: 385
Detta objektiv ligger överst på min önskelista, verkligen.

Fin ödlebild. (såg den på myfourthirds)

När det gäller vädertätningen på objektivet - till vilken grad är den tätat? klarar den att ramla i vatten, eller är det bara lite stänk?
(med min e-500, så spelar den ingen roll kanske eftersom e-500 huset inte är tätat..:-( )
 
Reliable Dust and Drip Proof construction

Tack för positiv kommentar till bilden.

Beträffande vädertätningen, så har vissa objektiv såsom ZD14-54mm/F2.8-3.5, den för funktionen ett antal nödvändiga o-ringar runt bajonett och zoom-rör.

Otaliga äro de skrönor, halvsanningar och beslagna fakta som intygar E-1:an med tillhörande tätade linser i diverse svåra strapatser. Jag har själv spolat bort saltvattenstänk och smuts från min tätade zoom under kallvatten-kranen.
Reliable Dust and Drip Proof construction, så brukar Olympus själva skriva om dess miljötätning.

Man får nog vänta på Leica D Vario-Elmarit 14-50/2,8-3,5 Asph om man ska ha något som är bättre än denna. I dagsläget kör jag med en monopod som bildstabilisering.
 
använder stativ när jag kan (och orkar - staviv, cykeln och ryggsäcken blir mycket å bära uppför backarna ibland...;-) )

har aldrig använd monopod - svajar inte det lätt sidledes? eller ger det fullgott stabilisering? (med träning antar jag och vana gör det väl det förmodar jag)

tack för dina svar.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.