Annons

Normal-zoom till D50.

Produkter
(logga in för att koppla)

Andy-Pandy

Aktiv medlem
Är på jakt efter ett normal-zoom till min D50 och kan inte riktigt bestämma mig. I normal-zoom klassen äger jag idag nikons kit-objektiv (18-55) men tycker att det känns lite begränsat i brännvidden samt ljusstyrkan. Hade velat ha lite längre brännvidd att spela på (minst upp till 70mm), samtidigt bryr jag mig mindre om de lägre brännvidderna, även om det alltid är kul att ha lite vidvinkel. (Prisklassen är max 4000:)

För tillfället har jag tittat på:

Sigma 17-70/2,8-4,5 DC Macro (3175:)
Sigma 24-135/2,8-4,5 (3330:)
Tamron 28-75/2,8 XR Di (3495:)

Mest intressant är Tamron-objektivet då det har fått väldigt bra kritik. Fördelen är framför allt den jämna ljusstyrkan medan nackdelen är den begränsade vidvinkeln, dvs 28mm.

Fördelen med det första Sigma-objektivet vidvinkeln med den skiftande ljusstyrkan är till nackdel.

Fördelen med det andra Sigma-objektivet är långa brännviddsintervall, vilket passar mig, däremot har även den en skiftande ljusstyrka.

Hjälp mig att resonera kring objektiven (vilket hade ni valt?)! Tack på förhand!
 
Min erfarenhet är att man ofta använder normalzoomar i ändlägena, och då gäller det ju att dessa räcker till. Det beror ju helt på hur man fotar. Själv hade jag valt 17-70, men det är som sagt lite synd att den inte är f/2,8 över hela.
Tamronobjektivet verkar mycket bra, men jag skulle känna mig rätt begränsad om jag inte hade nån vidvinkel också, men om du behåller kitobjektivet så har du ju det.
Du kanske ska ta en titt på Sigma 18-125 också. Där är det ju rätt ordentligt omfång, men inte så bra ljusstyrka.
 
Jag går i precis samma tankar som dig andreas!
Men jag har inte med tamron i tankarna utan sigma 24-70 2,8.
Jag hade ju 18-200 tidigare men som byttes bort pga dålig ljustyrka. Har nu kit 18-55.
18 är himla bra att ha speciellt inomhus eller på tillställningar utomhus med mkt folk. Men det är ju inte jätte ofta 18 behövs, så då kanske det räcker med 24. Sedan är frågan räcker 70, då kan man ju få 2,8 över hela omfånget eller ska man slå till på 24-135 som jag faktisk har beställt men som är restad hos min fotohandlare.

Hur gör vi??
 
Tjena Rickard, kul att du lämnar din åsikt!

Som sagt, jättesvårt att välja! Har mer och mer börjat titta på Sigma 17-70/2,8-4,5, trots att den inte riktigt uppfyller mina ljuskrav. Däremot känns brännvidden betydligt "säkrare" än vad Tamron 28-75/2,8 gör.

Personligen går sigma 24-70/2,8 bort till förmån för Tamron som ser ut att vara en kanonglugg!! Synd bara att objektivet inte är byggt med lite lägre brännviddsmöjlighet. :(

Otroligt svårvalt. Ljusstyrka står mot brännvidd och frågan är vad man ska välja och vad man har mest använding för? Man vill ju inte ångra sig...

...och Rickard, hör gärna av dig när du bestämt dig (du hinner säkert före mig).
 
Jag har nu köpt blixt sb-600 och omnibouncer hos fotokungen.se och Sigma 24-135 2,8-4,5 hos scandinavianfoto på shopping runda i fjållträsk i fredags 26maj. Bilder kommer!

Borde inte denna tråd ligga i "nikon objektiv"??
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.