Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ögonfokus på D-SLR?

Produkter
(logga in för att koppla)
inte förtillfället, det var väl först eos5, sedan eos3 och sis eos30 som har det...personligen tyckte jag det var så där, använde det aldrigp min 3a. men det kanske kommer i någon kommande modell.
 
Tycker för egen del att ögonstyrningen var fantastiskt användbar trots att den på EOS-5 var ngt seg, blev väl lite snabbare på de senare modellerna har jag hört.

Nu verkar dock intresset för funktionen vara lågt så jag är skeptisk till att den återkommer.

//Larsa
 
JONNY CU skrev:
totalt onödigt lullull tycker jag, ingen pro Eos har havt det häller.
Antar att du testat & utvärderat det:)

Enligt mig så är en väl fungerande ögonstyrning klart mer värt än den automatiska punktväljningen som är ren hazard att använda...

Manuellt val kan också vara bökigt & det finns ju faktiskt tillfällen när val av annan fokuspunkt är att föredra.

Nu kör jag inte Canon idag men min DLSR är riktigt pestig att välja fokuspunkt på, himla svårt att snabbt nå vissa av punkterna.

Onödigt lull lull är ju fåniga motivprogram m.m...

//Larsa
 
Personligen har jag inte haft möjlighet att testa funktionen, men jag har mycket problem med att inte hinna komponera om bilden efter att jag har fokuserat på motivet. Är det bara tillräckligt precist och snabbt, så vill jag verkligen investera i ett sådant Canonhus.
 
om det är så bra varför har Canon inte havt det i sina pro-kareror eller varför har ingen
annan kameratillverkare havt det.
 
JONNY CU skrev:
om det är så bra varför har Canon inte havt det i sina pro-kareror eller varför har ingen
annan kameratillverkare havt det.
Jag ska erkänna att det var länge sedan jag körde EOS nu & 5:an ägde jag inte utan jag använde den i jobbet.

Varför ingen annan tillverkare har haft det är nog inte så konstigt då jag antar att Canon hade patent på det. Canon hade det på sin EOS 3 som man väl får räkna in strax under proffssegmentet men jag tror att många använde den professionellt också.

Jag har pratat med en del EOS-5 & 30:ägare som inte brytt sig i ögonstyrningen då dom inte fått det att fungera riktigt, de flesta av dem hade dock missat detta med den viktiga kalibreringen. Dessutom så finns en viss konservatism emellanåt så det är möjligt att Canon inte brydde sig om att slänga in det i sina 1:eek:r just därför?

Jag ska inte höja denna funktion till skyarna mer nu, möjligt att det fanns svagheter jag missade under det år jag faktiskt använde ögonstyrningen på 5:an jag hade på jobbet. Tycker dock att det klämts in klart mindre intressanta finesser i kamerorna under årens lopp än ögonstyrning.

Skräckexemplet är väl streckkodsläsaren jag hade till min EOS 10, detta tillsammans med Minoltas programkort var väl pestigt om något.

//Larsa
 
ögonstyrd fokusering vore ju en höjdare att ha, egentligen. Nu har jag låst mig till mittpunkten och lider inte jättemycket av det, men det finns ju tillfällen när man hade velat använda en annan fokuspunkt. Problemet är att det är krångligt att byta fokuspunkt. Det tar för lång tid att trycka på en knapp och bläddra till rätt punkt...

Det borde ju vara en intressant feature åtminstone för modellerna som inte riktar sig mot proffsen?
 
Tycker ögonstyrningen funkar riktigt bra på min 50E, är något som jag saknar på 10D:n. Förstår inte riktigt varför de inte erbjuder varianter med ECF på digitalarna ännu. Jag skulle då inte tveka att betala en femhundring extra för funktionen om jag köpte ny kamera.
 
Eye to eye....

BoJohan skrev:
Tycker ögonstyrningen funkar riktigt bra på min 50E, är något som jag saknar på 10D:n. Förstår inte riktigt varför de inte erbjuder varianter med ECF på digitalarna ännu. Jag skulle då inte tveka att betala en femhundring extra för funktionen om jag köpte ny kamera.
Etter att låta ECF på min 30a har fått vila i sin kokong nån tid, gikk jag för en kalibrering av denna. Och etter ett par rullar film med crash börjar det faktisk att funka riktigt bra. Enig med dig Johan, hadde gärna sett denna funktionen på digital EOS, men som sagt, det kräver trening och tilvenning.
mvh Erik J
 

Bilagor

  • eye_ani.gif
    eye_ani.gif
    982 bytes · Visningar: 689
hadde varit bättre med ny super sensor som har bättre dymanisk omfån än dagens cmos och högre iso utan brus, sedan en auto-sensorrengörning.
 
EOS 3 är ju i princip en EOS 1n med uppdaterade funktioner som sedan kom på 1v, så nog får man säga att de har haft ECF i proffssegmentet. Jag tror personligen att de har ditchat funktionen p.g.a. att genomsnittsanvändaren verkar ha upplevt den som opålitlig.
 
Skal der va nåt mer för vi stenger ??

JONNY CU skrev:
hadde varit bättre med ny super sensor som har bättre dymanisk omfån än dagens cmos och högre iso utan brus, sedan en auto-sensorrengörning.
Det kommer an på ögat som ser Johan :))
 
BulletBreath skrev:
Alltså hur funkar ögonstyrd fokus? Är ingen veteran på det här med foto =/
Du har säkert märkt att i sökaren finns ett antal fokuspunkter. I min 10D finns 7 st (tror jag). Vanligtvis har man en fokuseringspunkt vald, tex den i mitten. Du placerar fokuseringspunkten på objektet, fokuserar genom att trycka ner knappen halvvägs, komponerar kanske om bilden genom att förflytta kameran, och trycker därefter av. Men med ögonfokusering kan du komponera bilden, men i sökarentittar du på det du vill fokusera på. Kameran väljer då den fokuseringspunkt som är närmast det motiv som du har blicken fäst på, och du kan trycka av direkt. Är du med?
 
Ögonstyrd autofokus är något jag verkligen saknar på min 20D. För min del fungerade det oftast riktigt bra och utan är det bökigare att använda autofokus.

Vad som jag tycker är onödigt lull lull på en kamera och alidrig använder är den inbyggda blixten, alla motivprogram, A-dep, evaluerande ljusmätning, programautomatiken och kanske ytterligare något som jag inte kommer ihåg just nu.
 
Är det fortfarande ingen med känningar på Canon som möjligtvis har hört ryktas om att nästa kamera har denna finess? :)
 
MathiasT skrev:
Du har säkert märkt att i sökaren finns ett antal fokuspunkter. I min 10D finns 7 st (tror jag). Vanligtvis har man en fokuseringspunkt vald, tex den i mitten. Du placerar fokuseringspunkten på objektet, fokuserar genom att trycka ner knappen halvvägs, komponerar kanske om bilden genom att förflytta kameran, och trycker därefter av. Men med ögonfokusering kan du komponera bilden, men i sökarentittar du på det du vill fokusera på. Kameran väljer då den fokuseringspunkt som är närmast det motiv som du har blicken fäst på, och du kan trycka av direkt. Är du med?

Inte för att det var jag som frågade men alltså handlar det om ögonstyrd fokuspunkt och inte som jag trodde först; ögonstyrd fokus.
 
ditt inre focus blir fel

Anledningen varfor inga pro har det är fleras

1) det skapar en mental focusering på specifika punkter i bilden - du förlorar lite medvetenhet om den totala bilden

2) systemet kan lagga - då blir man distraherad

3) att makeran väljer fokuspunkt när du egentligen funderar på att ta skärpa någon annastans är ochså distraherande

4) din komposition kan bli lidande av att du tänker fokuserings punkt i stället för fukuserings plan

typ

----------
http://stock-photo.blogspot.com
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.