Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Passa ett minolta obj med olympus

Produkter
(logga in för att koppla)

Crillco

Aktiv medlem
Farsan har ett riktigt bra objektiv till sin analoga minolta kamera. Tänkte på om det går att få det att passa till min olympus e500

Minolta MC / MD Mount Lens to 4/3 Four Thirds Adapter

Crillco skrev:
Farsan har ett riktigt bra objektiv till sin analoga minolta kamera. Tänkte på om det går att få det att passa till min olympus e500
Om objektivet är ljusstarkt, en normal, ett makro eller ett tele, ja varför inte. Men du behöver en adapter för att kunna prova. Det blir manuell fokusering, vilket kan vara lite besvärligt med den mattskivan som E-500 är utrustad med. E-1 har utbytbara mattskivor och är mer lämpad för manuell fokusering. E-330 med sin LiveView B-mode likaså. Autofokusobjektiven är nog generellt snabbare att jobba med.

Fundera på om dessa $175 är värt investeringen, det beror alldeles på vilka objektiv det gäller. Är det ett bra objektiv, ja då är det frestande att prova. Ibland ska man ge efter för sin experimentlusta.

På min E-300 där spegeln fälls åt sidan, så måste man fila bort 0.3mm från bländarstiftet. Jag vet inte om det även gäller för E-500, där spegeln fälls uppåt. Så här skriver CameraQuest om Minolta-adaptern på en E-300:

IMPORTANT: The lens adapter works normally with the most Olympus E series cameras, but not with the E-300. It turns out that Olympus modified the interior light chamber of the 300. As a result, .3mm has to be removed from the tip of the lens aperture lever for the adapter to mount on the E-300.

Ref:

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar