BugEyes
Aktiv medlem
Hej,
Idag fick jag min första L glugg, en 24-70 2,8.
Har en Sigma sedan tidigare som funkar bra men eftersom den brännvidden är vad jag använder mest så tänkte jag att jag skulle ha det bästa.
Plockade upp den ur lådan och tog några provbilder på 2,8, det är ju det behovet jag köpte den för.
Dom första på 70 mm såg OK ut, tom något skarpare än Sigman. Sedan provade jag på 24 mm och dom var väldigt oskarpa. Provade med Sigman som var mycket skarpare och insåg att det var något lurt här.
Dags för linjalfoto i dagsljus som visade tydligt på bakfokus, så mycket att det inte lämnar utrymme för användarfel, hela DOF långt bakom fokuspunkten. Mycket värre vid 24 mm än 70 mm men gluggen är helt obrukbar även vid 50 mm på 2,8.
Rinde till Dustin som levererat gluggen, dom hänvisade till Canon som sa att jag ska skicka in den på service. Jag gick i taket och vägrade skicka in en dagsfärsk glugg som aldrig fungerat på service, vore skillnad om den fungerat tidigare och pajat. Inte är det väl rimligt att man ska köpa en lyxglugg för 13000:- och skicka den på service direkt från paketet man fick den i, då i flera veckor?
Ringde uppretad till Dustin igen som nu gick med på en retur.
Det pratas mycket om Sigmas och Tamrons tveksamma kvalitetskontroll, men när man betalar det flerdubbla för Canon L borde man kunna förvänta sig bättre, men icke!
Vad jag fått ut av den här dyra gluggen första dagen är ett par dussin oskarpa bilder och några skarpa, den är nämligen skarp om man bländar ner den till 5,6 eller mer. Jag har även fått ca 1 timme av väntande i telefonköer.
Tycker det är svagt av Canon att släppa igenom ett så uselt exemplar och ta så mycket betalt för det, min Sigma sopar banan med det. Tycker det är ännu svagare att inte utan bråk byta ut det mot ett fungerande.
Behövde bara vräka ur mig lite av min besvikelse och frustration.
Idag fick jag min första L glugg, en 24-70 2,8.
Har en Sigma sedan tidigare som funkar bra men eftersom den brännvidden är vad jag använder mest så tänkte jag att jag skulle ha det bästa.
Plockade upp den ur lådan och tog några provbilder på 2,8, det är ju det behovet jag köpte den för.
Dom första på 70 mm såg OK ut, tom något skarpare än Sigman. Sedan provade jag på 24 mm och dom var väldigt oskarpa. Provade med Sigman som var mycket skarpare och insåg att det var något lurt här.
Dags för linjalfoto i dagsljus som visade tydligt på bakfokus, så mycket att det inte lämnar utrymme för användarfel, hela DOF långt bakom fokuspunkten. Mycket värre vid 24 mm än 70 mm men gluggen är helt obrukbar även vid 50 mm på 2,8.
Rinde till Dustin som levererat gluggen, dom hänvisade till Canon som sa att jag ska skicka in den på service. Jag gick i taket och vägrade skicka in en dagsfärsk glugg som aldrig fungerat på service, vore skillnad om den fungerat tidigare och pajat. Inte är det väl rimligt att man ska köpa en lyxglugg för 13000:- och skicka den på service direkt från paketet man fick den i, då i flera veckor?
Ringde uppretad till Dustin igen som nu gick med på en retur.
Det pratas mycket om Sigmas och Tamrons tveksamma kvalitetskontroll, men när man betalar det flerdubbla för Canon L borde man kunna förvänta sig bättre, men icke!
Vad jag fått ut av den här dyra gluggen första dagen är ett par dussin oskarpa bilder och några skarpa, den är nämligen skarp om man bländar ner den till 5,6 eller mer. Jag har även fått ca 1 timme av väntande i telefonköer.
Tycker det är svagt av Canon att släppa igenom ett så uselt exemplar och ta så mycket betalt för det, min Sigma sopar banan med det. Tycker det är ännu svagare att inte utan bråk byta ut det mot ett fungerande.
Behövde bara vräka ur mig lite av min besvikelse och frustration.