Annons

Köp och sälj - knasigt upplägg

Produkter
(logga in för att koppla)

Makten

Aktiv medlem
Är det fler än jag som tycker att det inte funkar nåt bra med "märken" under köp och sälj när det gäller tillbehör såsom objektiv?
I nuläget går det inte att söka efter objektiv till Nikon, eftersom en del skriver märket på objektivet under "märken", medan andra skriver märket på kameran det är till för. Ibland framgår det inte alls till vilken fattningen objektivet är för.
Det vore strålande om man måste uppge vilken kamera tillbehöret är gjort för, och att man då också kunde söka efter tillbehör för just den kameran. Söker jag nu på "Tamron" eller liknande så får jag ju upp objektiv för andra kameramodeller, och söker jag på "Nikon", så missar jag ibland en del objektiv av andra tillverkare, trots att de är för Nikon, men annonsskaparen har helt enkelt glömt att ange detta.
Det vore alltså på sin plats med nån kategori som heter t ex "för märke/bajonett" eller likande, så att det är DET man går på primärt. Jag och antagligen andra är nämligen intresserade även av tredjepartstillbehör, särskilt då objektiv, och det funkar inte att leta efter dessa på nåt bra sätt i nuläget.
 
Hallååååååå! Är det ingen kodsnickrare eller moderator som har en kommentar till detta? Eller vill ni bara tiga ihjäl frågan? ;-)

I dagsläget är det ju fasen omöjligt att hitta det man vill ha. Det är som så mycket annat på FS: det är onödigt krångligt med hundra miljarder alternativ som man kan bocka av. Det funkar inte, eftersom hälften av alla sätter ut fakta på fel plats.

Det ska väl inte vara så svårt att fixa på nåt bra sätt?
 
Makten skrev:
Hallååååååå! Är det ingen kodsnickrare eller moderator som har en kommentar till detta? Eller vill ni bara tiga ihjäl frågan? ;-)
Både David och Christer är bortresta och jag gissar att frågan inte är så viktig att de behöver ta den via gprs.

Jeppe och jag är bara forumvärdar, vi har inget inflytande över hur webbplatsen utvecklas.

Letar du efter slumpmässiga objektiv till Nikon? Själv brukar jag ofta vara ute efter specifika modeller, och då är sökningen inte problematisk. Speciellt inte när man gjort den inledande researchen bland befintliga annonser. Då sköter ju bevakningarna resten.
 
jimh skrev:
Både David och Christer är bortresta och jag gissar att frågan inte är så viktig att de behöver ta den via gprs.

Jeppe och jag är bara forumvärdar, vi har inget inflytande över hur webbplatsen utvecklas.
Ok, ich verstehe. Jag minns bara nån annan tråd som jag skrev här (om samma sak kanske?) som föll till botten utan att nån brydde sig alls;-)

Letar du efter slumpmässiga objektiv till Nikon? Själv brukar jag ofta vara ute efter specifika modeller, och då är sökningen inte problematisk. Speciellt inte när man gjort den inledande researchen bland befintliga annonser. Då sköter ju bevakningarna resten.
Japp, jag letar främst i vissa prisintervall, och jag bryr mig inte om vilken tillverkare det är. Det finns intressanta liknande objektiv från många tilverkare. En viss brännvidd vore ju trevligt att kunna söka efter, men det blir nog för bökigt.

Det viktigaste är att man kan få nån slags överblick över allt som passar en viss bajonett tycker jag, och det vore antagligen väldigt enkelt att implementera?
 
Håller med Martin helt. Jag går i köptankar och för mig är det viktigare att hitta ett objektiv i rätt brännviddsintervall till rätt pris än om det heter Tokina, Tamron eller Sigma.
//A
 
Jag tycker också att den är knölig.
Jag skulle gärna ha sett att det fanns ett fält "passar till" som var obligatoriskt att fylla i när det gäller objektiv.
Då skull man kunna söka på "passar till canon" istället för att böka med en massa sökningar fram och tillbaka.
 
Håller med - fullständigt.

Letar objektiv till KM D7D och då blir det till att leta på "Minolta" "Sigma" "Tamron" och "tokiga".

Borde gå att filtrera till vilken kamera tillbehöret (exv objektiv) ska passa.

Sedan gäller det bara att annonsören är noggran vid ifyllande av annonsen.

Tack för mig / Jan-Olof

PS. Ingen som har en Minolta Blixt 5600 HS(D)till salu?
 
Fortfarande ingen ansats att göra nåt?

En ytterligare sak är att om man klickar på "typ" så att köpes- eller säljesannonser kommer överst, så blir datumordningen helt fel. Alltså är den funktionen rätt meningslös, eftersom man då inte ser de senaste annonserna först. De verkar bli helt slumpvisa.
 
Jag vet om att det inte är optimalt det där, men har inte tiden att fixa till det för tillfället tyvärr.

Men jag lägger in en infotext ivartfall som den som skriver in en annons förhoppningsvis läser.
 
clindh skrev:
Jag vet om att det inte är optimalt det där, men har inte tiden att fixa till det för tillfället tyvärr.

Men jag lägger in en infotext ivartfall som den som skriver in en annons förhoppningsvis läser.
Ok, jag såg det, och nu är det faktiskt något bättre, eftersom "märke" förut egentligen inte sade nåt. Då kan man hellre som nu skriva allt i titeln.

Om ni nån gång framöver gör nåt åt saken mer ingående så föreslår jag detta; det viktigaste är vilken bajonett objektivet är till för. Dessutom vore det fint om man kunde bocka för AF/MF, då många inte tänker på att det finns objektiv med i princip samma beteckning, även om det skiljer 30 år mellan dem, och de äldre manuella är ofta ganska oanvändbara till många dSLR-kameror i brist på AF och ljusmätning.
Det vore också fint om man kunde sortera säljes/köpes efter datum, så att man som nu slipper antingen titta på alla annonser, eller få helt slumpmässig datumordning om man väljer det ena alternativet.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.