Annons

Angående autofokus och hastighet

Produkter
(logga in för att koppla)

tks

Aktiv medlem
I brist på bättre saker att göra denna fredagskväll gjorde jag ett simpelt test för att ta reda på lite mer angående hastighet för autofokus.

Jag använde mig av min Nikon F60 och fem olika objektiv:
A : Nikon AF Nikkor 50mm 1:1,8D
B : Sigma 28mm f/1.8 I Aspherical
C : Sigma 24-70mm f3.5-5.6 Aspherical HF
D : Tokina AF 70-210mm 1:4-5,6
E : Sigma 24mm 1:2,8

Metoden för att mäta hastigheten var att ställa fokusen på oändligheten, sedan koppla på autofokus, rikta kameran mot ett mörkt tak och försöka autofokusera. Kameran kommer gå igenom "hela registret", först ned mot närgränsen och sedan upp till oändligheten igen.Tiden för detta uppmättes, fem gånger per objektiv, och medelvärde beräknades.

Objektiven undersöktes för att se hur många varv "autofokusskruven" behövde vridas för att flytta fokus från oändligheten till närgränsen. Ur detta går det sedan att beräkna hur många varv per sekund autofokusmotorn i kamerahuset arbetar med.

Resultat (avrundat)
(Snittid - antal varv - varv/s):
A : 0,78 - 4,5 - 11,6
B : 1,26 - 7,5 - 11,9
C : 0,77 - 4,5 - 11,7
D : 1,39 - 8,5 - 12,2
E : 2,09 - 13 - 12,4

Observera att motorn vrider dubbelt så många varv som angivet eftersom testet innefattade oändlighet-närgräns och tillbaka. Denna metod ger kanske en aning felvisning, då riktningsändringen eventuellt tar olika lång tid för olika objektiv. Tilläggas bör att tiden för riktningsändring är medräknad i slutgiltig hastighet.

Testet visar att F60 verkar arbeta med en hastighet på ca 12 varv/sekund. Det finns utrymme att anta att vissa objektiv kanske är trögare/mer tungjobbade än andra, och därför drar ned hastigheten, men för de som ingick i testet verkar hastigheten vara tämligen konstant.

På detta sätt kan man se hur mycket snabbare vissa hus är jämfört med andra, och det verkar som autofokushastigheten till största delen beror på hur många varv fokusskruven behöver vridas mellan stoppen.

Nu upplevs autofokushastigheten på annat sätt än vad som kan mätas. När man fotograferar står man inte och kör autofokusen fram och tillbaka, och vissa objektiv kanske fokuserar snabbare i riktiga situationer än andra fast ett enkelt test av denna typ visar på annat.

Att hastigheten från kamerahuset var så konstant var spännande. Då min D50 kommer tillbaka från service tänkte jag mäta hur snabbt den jobbar. Det är ofta man hör att proffshus autofokuserar så pass mycket snabbare, vore roligt om fler gjorde enkla tester av denna typ så kan man se hur stor skillnad det egentligen är. Detta förutsatt att hastigheten faktiskt är helt beroende av antal varv på fokusskruven, men än så länge pekar allt på det.

Obs : Detta ska inte tas allt för hårt, jag hade helt enkelt tråkigt och ett gäng lånade objektiv att tillgå. Tänkte mest att någon annan kanske skulle tycka det var rolig läsning och eventuellt bidra med egna siffror. Vill dessutom tillägga att jag inte anser att fotografering är att sitta och jämföra siffror. Jämföra siffror är tråkiga saker jag sysslar med då jag inte fotograferar.
 
Nu har min D50 kommit tillbaka, så jag har testat på ett andra hus. Resultat - samma hastighet. Autofokusmotorerna på D50 och F60 verkar vara lika snabba/starka. Eventuellt kan jag testa en D70s nästa vecka, men jag misstänker att det blir samma siffror där med. Vore mer spännande om någon testade på ett mer exklusivt Nikonhus.
 
Såklart så är snabbheten av relevans när den upplevs..

Ett objektiv med kort närgräns och lång brännvidd tar längre tid på sig med lika snabb motor som ett annat objektiv med kortare närgräns och/eller kortare brännvidd..

Man måste alltså sära på objektiv-typerna/kategorierna för att få se jämförelser.

Jag förstår att du inte ville påvisa dnabbaste AF;en här i testet men många tycks mixa många parrametrar.

MVH Niclas,
 
Precis, det är inte en allt för bra metod att jämföra autofokushastighet mellan olika objektiv såvida de inte är mycket lika i övrigt angående brännivdd och närgräns. Det enda intressanta skulle kanske vara teoretiskt längsta fokuseringstid, dvs om man fotograferat någonting vid närgränsen och därefter ska fotografera någonting långt borta (oändligheten), då tiden för detta kan beräknas som antal varv på fokusskruven/kamerahusets autofokuseringshastighet. Sedan tillkommer att vissa objektiv felfokuserar oftare än andra, jagar etc, men det går att få en vag uppfattning om hur snabbt det upplevs som i vissa situationer.

Däremot verkar man kunna beräkna kamerahusets hastighet ganska så bra. Jag blev nästan lite besviken när det visade sig att D50 gav exakt samma siffror som F60 (det hade varit roligare att jämför annars), men kanske inte så förvånande då de befinner sig på ungefär samma nivå/har liknande målgrupp. Skulle inte förvåna mig om Nikon har samma autofokusmotor i alla "budgethus". Det som saknas är att jämföra hur mycket snabbare proffshusen egentligen är. Är de 20% snabbare? 100% ?
 
Senast ändrad:
Update!

Nu har jag haft tråkigt igen och gjort ett lite mer utförligt test, där jag använt D50 (som tidigare) samt en D2H.

Testet utfördes så att jag spelade in ljudet då kamerorna autofokuserar från närgräns till oändlighet med olika objektiv. I programmet Audacity som jag använde kan man markera ett intervall i ljudfilen och se hur långt det är, och på så sätt få ganska exakta siffror på hur lång tid fokuseringen tar.

Siffrorna som presenteras nedan kanske förvånar. AF-motorn i toppmodellen D2H är alltså inte mer än 15-20% snabbare än budgetmodellen D50. Det är mycket prat om att proffskameror ska ha så mycket snabbare autofokus, men hastigheten objektivet fokuserats med skiljer alltså 15-20%. Att proffskameror har bättre AF-system tvekar jag inte på, de är mer träffsäkra, fungerar bättre i dåligt ljus, samt är bättre på att följa rörliga objekt. Det kombinerat med en allmänt snabbare kamera (kortare responstid från det att man trycker ned slutaren etc) ger intrycket att kameran fokuserar mycket snabbare från det att man trycker ned slutaren halvvägs till det att bilden är tagen, men återigen - den upplevda snabbheten ligger inte i AF-motorn, iaf inte till någon större del.

Innan jag hade tillgång till att testa detta trodde jag proffskamerornas AF-motorer snurrade 2-3 gånger snabbare än motorn i D50, efter allt jag hört om att proffskamerorna är så snabba.

Här är en liten lista över resultaten. Fyra Nikkorobjektiv användes till testet. Med "varv" menas antal varv skruven måste vridas för att komma från närgräns till oändlighet. Tiden det tog för respektive kamera att utföra detta är listat brevid, samt beräknad hastighet.

Tillägg: Blev knas med resultatet, det kommer i nytt meddelande nedan.
 
Senast ändrad:
Här är en liten bild på hur det såg ut i ljudprogrammet. "Spiken" som används som stoppunkt är när fokuseringen "slår i botten" på objektivet, alltså har närgräns/oändlighet nåtts. Det väsnas lite efter det också, men det har inte tagits med i tiden för fokusering.
 

Bilagor

  • audacity.jpg
    audacity.jpg
    20.5 KB · Visningar: 456
För mer läsning angående autofokushastighet så rekommenderar jag följande tråd:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?threadid=66260

Med siffror tagna därifrån kan jag ta ett lustigt exempel som ligger nära verkligheten.

I en situation har man ett AF 50mm/1,8D på en Nikon D50. Objektivet är sedan tidigare kort fokuserat på oändligheten. Man vill fotografera någonting 1,5 meter ifrån filmplanet, och trycker ned knappen halvt för att låta kameran autofokusera. Att vrida fokus rätt (0,9 varv på skruven) tar 0,06 sekunder för AF-motorn. Hade man istället haft en D2H hade det bara tagit 0,05 sekunder, man hade alltså sparat en hel hundradels sekund!

Då man väl trycker ned knappen för att ta kortet sparar man sju gånger så mycket tid tack vare kortare slutarfördröjning:

http://www.imaging-resource.com/PRODS/D2H/D2HA7.HTM
http://www.imaging-resource.com/PRODS/D50/D50A11.HTM
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.