Annons

D200 och Photoshop Elements

Produkter
(logga in för att koppla)

dovearea

Avslutat medlemskap
Hej!

Igår fick jag min D200 och klurar nu på hur tusan jag ska göra med NEF-filerna. Mitt Photoshop CS från stenåldern fixar inte NEF-arna och Nikon PictureProject är verkligen uselt.

Jag tycker det känns lite väl saftigt att köpa Photoshop CS2 bara för att kunna konvertera NEF-arna då jag för övrigt tycker CS räcker mer än väl. Har dessutom provat CS2 och tycker det är lite väl segt.

Jag funderar därför på att skaffa Photoshop Elements som komplement, men finns det någon version som klarar D200'as NEF-ar?

Finns det redan någon tråd som tar upp frågan så sparka mig gärna dit!

Du måste ha elements 3,4 eller Photoshop cs2 för att kunna köra camera RAW 3.3 som är den som hanterar RAW-filer.
Men har du redan photoshop cs så kan du uppgradera till CS2 för en mindre kostnad än att köpa hela.

dovearea skrev:
Jag har totalt noll koll på datorer och programvaror men är det alltså Elements 3.0 jag ska köpa? På t.ex Scandinavian Photo säljer de denna version, nästa steg är 4.0 men den verkar inte finnas till Mac.

nej alltså elements 3 eller elements 4 ska du ha. men tror inte 3:an säljs längre. skrev lite otydligt.

Såvitt jag förstår kan du ladda hem den nyaste (fristående) konverteraren från adobe och göra om dina NEF till DNG (en bra idé hursomhelst) som jag tror "gamla" PS CS kan läsa.
mvh/Kalle P
avis på att du fått din d200 ;-).

Det låter ju märkligt att du inte kan öppna DNG-filerna. Som jag förstått det skall alla DNG-filer gå att öppna i alla Camera Raw från och med 2.3. Det vore ju trist om så inte var fallet eftersom det i så fall gör att DNG-metoden som ett sätt att kunna uppgradera Photoshop i sin egen takt inte funkar.

Vilken version av Camera Raw har du?

dovearea skrev:
Hmm... Såg lovande ut men när jag klickade på "tryout" blev jag länkad till 3'an och i Adobes shop finns 4'an bara till Windows. 4'an lär väl vara på gång till Mac om inte annat.

Vilken version av DNG-konverteraren har du?

ftp://ftp.adobe.com/pub/adobe/photoshop/cameraraw/mac/3.x/DNG_Camera_Raw_3_3.dmg

Du måste ha DNG-konveteraren som medföljer camera RAW 3.3 för att konvertera D200 filer till DNG.'

Och sen för att öppna DNG-filerna måste du ha camera RAW 2.4 till photoshop CS.

ftp://ftp.adobe.com/pub/adobe/photoshop/cameraraw/mac/DNG_Camera_Raw_2_4.dmg

FastStone Image Viewer är gratis !

Hejsan !

Jag tankade ner ett gratisprogram som heter FastStone Image Viewer 2.3, vilket är gratis och fungerar fint med alla bildfiler inkl. NIKON's NEF-format. Du hittar det på deras hemsida :
www.faststone.org

/ Håkan A.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar