Annons

Fotoidé - Här har jag mitt liv

Produkter
(logga in för att koppla)

Arleklint

Aktiv medlem
Jag har en tanke att jag, i svartvit dokumentär stil, skulle vilja fotografera mitt liv.

Med det menar jag att dokumentera platser som varit väsentliga i livet. Huset och miljön där jag föddes, mina gamla skolor, arbetsplatser, viktiga personer o.s.v. Allt som en kronologisk historiebok.

Alla bilder kanske inte är helt lätta att ordna till så här i efterhand, men det är lite av utmaningen.

Är det någon som gjort något liknande, eller någon som känner för att göra samma sak, Kan vi peppa varandra att få det gjort?
 
Låter som ett väldigt omfattande projekt men säkerligen både spännande att genomföra och att betrakta.

Man kan ju göra en "minivariant" å kanske bara dokumentera hur ens vardag ser ut i livet.
 
Ja, omfattningen av det hela kan ju bli vad man önskar. Man kan göra det övergripande eller väldigt detaljerat.
 
Har inte gjort något liknande. Men har många gånger funderat på att åka tillbaka till barndomsbyn och fotografera mig igenom mitt förflutna - kanske också leta upp gamla skolkamrater för porträttbilder. Än har det inte blivit gjort, men någon gång skall jag göra detta. Om det blir färg eller svartvitt får sedan humöret utvisa.
 
Jag började faktiskt på något liknande för några år sedan. Åkte till olika platser där jag bott och varit. Min gamla skola i Uppsla, hus vi bott i, miljöer jag lekt i, min mors dåvarande mans föräldrars hus nere i Småland osv. Platser som betytt mycket för mig!

Jag har tänkt att återuppta det projektet framöver, när jag har möjlighet att köpa en digital systemkamera.

Det är ett bra sätt att framkalla gamla minnen och känslor. För egen del, ett sätt att bearbeta gamla saker.

Lycka till!

mvh
cf
 
Tanken har legat och gnagt innanför skallbenet i nåt halvår nu. Kanske skulle hugga tag i kameran i vår och börja dokumentationen...

Många platser finns ju inte kvar. Många, för att inte säga alla, är förändrade. Min barndoms skog är skövlad, min gamla skola ombyggd till oigenkännlighet...
 
Vet inte om det här egentligen svarar på din fråga men jag har exakt samma projekt på gång. Som tur är finns det mesta kvar –_av de platser som jag har tänkt inrikta mig på. För mig blir platserna – och till och med dörrar/portar/ingångar det viktiga. De bär på något sätt den symbolik som jag själv ser framför mig.
Är glad att jag har bestämt mig för att göra det med kamera och inte i musikform som var min gamla tanke.

Lycka till!
/Fredrik
 
Det är en klockren idé Janne! Den snor jag rakt av.

Min tanke är att man tar kortet vid rätt årstid, dvs man åker till den platsen man minns vid samma tidpunkt på året som man har minnet.

Tack för tipset..
 
Janne skrev:

"Jag har en tanke att jag, i svartvit dokumentär stil, skulle vilja fotografera mitt liv.
Med det menar jag att dokumentera platser som varit väsentliga i livet. Huset och miljön där jag föddes, mina gamla skolor, arbetsplatser, viktiga personer o.s.v. Allt som en kronologisk historiebok".

Vilken underbar idé! Jag ser med spänning fram emot dokumentationen av åren 1992 till 2001.
Lycka till!
 
Gjorde en egen liten foto dokumentär från augusti 1989 till augusti 1990 som jag döpte till "Mitt första år med körkortet"som handlade om mitt första år med körkort då fotade jag alla platser mm som jag besökte med min fars bil men även med min egna bil som jag köpte i december 1989 Det blev 298 bilder hade även med ett block som jag skrevner olika saker i 1991 så fick jag tag på en skrivmaskin så jag skrev och klistrade in bilder på a4 ark och satte dom i en pärm som består av 342 sidor kul att ha nu att kolla läsa och minnas
 
Jag har gjort något liknande men tyvärr inte avslutat. När en barndomskompis gifte sig började jag att fotografera de platser där vi lekte och tänkte sätta samman bilderna i ett album. Tyvärr blev bilderna inte tillräckligt bra för att jag skulle vilja ge bort dom.
 
jag håller på med en liknande grej. väldigt självbiografiskt, inte speciellt kronologisk dock. och det handlar om mina tonår. jag plåtar platser, och arrangerar "scener". dock ska det inte bli för privat, då jag inte tror att folk finner mitt liv så jävla intressant. gäller att hitta vissa hakar där folk kan förstå/känna igen sig.

kom förbi fotografins hus i sthlm i början på juni för att se slutresultatet.
:)
 
Om bilderna skall bli intressanta för en större skara är det bra att hitta just de "hakar" du nämner. Det är hakarna det kan bygga på i utställningssammanhang,
 
Baldwin skrev:
Det är en klockren idé Janne! Den snor jag rakt av.

Min tanke är att man tar kortet vid rätt årstid, dvs man åker till den platsen man minns vid samma tidpunkt på året som man har minnet.

Tack för tipset..


Det ligger nåt i det, för mig börjar den årstiden nu för en alldeldes speciell plats...
Varje gång vid den här tiden på året åker jag till samma ställe...men jag har inte fotat platsen förut, men i år ska det bli bilder...MYCKET bilder...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.